Tajnosnubná Astra

Tajnosnubná Astra

Astra perexJaká vlastně je Astra Brineová, hlavní hrdinka románového debutu kanadské spisovatelky Cedar Bowersové? V lidech, které během svého života potkává, dokáže vzbuzovat nadšení pro svou osobu, touhu být jí nablízku a pomáhat jí. Proč však tyto vztahy dříve či později skončí rozčarováním Astřiných protějšků? Co si přitom Astra myslí? Jak na ni rozchody působí? Čím je tak neodolatelná a zároveň v delším vztahu podivně nesnesitelná?

Obraz Astry Brineové si čtenář postupně skládá z vyprávění deseti lidí, se kterými se Astra v průběhu svého života setkává. Po dětství prožitém v „místě plném nezodpovědných snílků, jako jsou naši rodiče, a opuštěných dětí jako jsme my“, Astra odchází z farmy v zapadlém koutě Britské Kolumbie do Calgary, kde se pokouší najít vlastní cestu. Před životem na ulici jí zachrání cizinec, který se však potýká s vlastními běsy. Po pár týdnech odchází k jinému muži. Nakonec z Calgary uteče se svým nemanželským synem Hugem do Vancouveru, k přítelkyni své zesnulé matky. Ani u té nevydrží nastálo, po pár letech se opět stěhuje. Přijímá pozici au pair v domě ženy, které se hroutí manželství. Ani tento na počátku zdánlivě idylický vztah nevydrží, Astra s Hugem opět střídá bydliště a vymění i lidi kolem sebe. Po velmi krátké známosti se provdá za dalšího neznámého. V posledních dvou kapitolách se dozvídáme, jak vnímá Astru její syn Hugo, kdo vlastně je jeho otec a jaké trauma stojí za Astřinou křivolakou cestou životem.

Nedosycenost láskou
Ze střípků vyprávění se vyloupne Astřino osamění a citové strádání v dětství. Matka zemřela při porodu a otec, tvrdošíjně realizující svůj sen o životě v komuně, ji vedle sebe strpěl jen z nezbytí. Nepostaral se o dceřino vzdělaní, dokonce ani o její bezpečí (v útlém dětství ji poranila puma, v dospívání nedbal, že ji jeho kamarádi sexuálně obtěžují). Astra je zvláštní směsicí protřelosti a egoistické vychytralosti (obojí potřebuje, aby na farmě vůbec přežila) a naivní opravdovosti a nezkaženosti. Chybějící rodičovskou lásku se snaží nahradit vztahy s jinými lidmi, ve kterých bez patřičných životních vzorů více či méně selhává. Spektakulárně nezvládne vztah s otcem svého dítěte, přesto ji nelze odsoudit, určitě to není proto, že by se upřímně nesnažila. Svoje citové zmatky přenáší na další generaci.

Viděna z různých úhlů pohledu se nám chvíli jeví jako láskyplná a milováníhodná, aby vzápětí působila podivně necitlivě a ploše. Vábivě září jako hvězdy (astra), ale její vnitřní světlo nezahřeje. Bowersová si mistrně pohrává s naším hodnocením hrdinky – do samého konce si čtenář není jistý, jestli má Astru rád nebo spíše ne, do závěrečných stránek nás napíná, jestli Astra překoná svoje hendikepy a dokáže se vymanit z traumatu, jehož obrysy jen tušíme.

Vyprávění Bowersové se odvíjí v pomalejším tempu, často nechá prostor delším popisům. Přesto nás dokáže udržet v napětí, nedočkavě obracíme stránky, abychom se konečně dozvěděli, s kým máme tu čest. Ačkoliv se v závěru mnohé nitky spojí, knihu odkládáme s pocitem, že Astra dál zůstává tajemná. Autorka nám brilantně připomíná, že je těžké někoho doopravdy poznat, stejného člověka může jeho okolí vnímat velmi odlišně. Nenásilně nás vede k zamyšlení, jak naše intimní vztahy ovlivňují nevyslovené věci a jaké mocenské boje vedeme s našimi nejbližšími.

Astra

Astra
Autor: Cedar Bowersová
Žánr: román
Nakladatelství: JOTA
Rok vydání: 2022
Počet stran: 304 s, pevná vazba s přebalem

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Letní rozhovor s Magdalenou Wagnerovou

200 rozhovor„Rok co rok si naplánuji na léto nejvíc práce,“ řekla nám spisovatelka Magdalena Wagnerová

...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Kuchařská kouzla ve sklenici

lahud200Tak jsem si zase jednou udělala radost – kuchařka Lahůdky ze sklenice, kterou napsala americká právnička Julia Mirabella, mě zaujala na první pohled. „50 báječných jídel do zaměstnání? To se může hodit“, pomyslela jsem si. V práci postrádám jídelnu či a...

Manželé Wohllebenovi představili v knize jejich samozásobitelství

jak se zije u wohllebenu 200Pokud vás láká myšlenka samozásibitelství, neměli byste si nechat ujít knihu Jak se žije u Wohllebenů. Samozásobitelství v praxi, která nedávno vyšla v nakladatelství Kazda.

<...

Veselé paničky windsorské: sólo pro Bolkovu pantomimu

vesele panicky windsorskeŘíká se, že hru Veselé paničky windsorské si u Shakespeara objednala přímo královna Alžběta. V představení Jindřich IV. se jí totiž zalíbila postava rytíře Jana Falstaffa a chtěla h...

Pohroma na oběžné dráze

200filmFilmů zasazených do vesmírného prostoru vznikla dlouhá řada, avšak Gravitace (2013) patří mezi ty, řekněme, pojednané s téměř dokumentaristickou věrohodností. Vyznačuje se bezmála reportážní věcností. Dokonce ji můžeme považovat za takřka "domáckou", prot...