Když kvůli péči o bratra musíte podvádět a krást

Vzdycky prijde noc perexVe svém šestém románu Willy Vlautin vypráví příběh třicetileté Lynette, žijící se svou matkou a mentálně postiženým bratrem v Portlandu. Hrdinka pracuje do roztrhání těla, chce ušetřit dost peněz, aby rodina získala půjčku na koupi zpustlého domku, který mají desetiletí v nájmu. Když tento plán díky nezodpovědnosti matky selže, Lynette se během jedné noci pokusí získat chybějící peníze. Ve starém autě křižuje město, aby vymohla svoje pohledávky.

Oduševnělý thriller o bezduché gentrifikaci
Hlavní hrdinka zápasí se změnami, které vytlačují pracující třídu z města, chudé dělnické čtvrti se přeměňují na bydlení pro bohaté. Lynette se snaží získat vládu nad svým osudem, chce si zajistit klid a bezpečí, urvat pro sebe kousek amerického snu. Ocitá se v paradoxní situaci – aby se stala zodpovědným vlastníkem nemovitosti a mohla pečovat o bratra, musí podvádět a krást. Během divoké noci se setkává s lidmi, kteří žijí na hraně, někteří za hranou zákona. Vlautin přes vedlejší postavy kritizuje krutý společenský systém, jež na mnoho lidí úplně zapomíná a ve kterém jeden chybný krok může znamenat osobní bankrot, vězení nebo smrt.

Lynettino noční dobrodružství je napínavé a plné působivých zvratů, ale sílu jejího příběhu více vystihují běžné denní starosti. Dostanu půjčku, abych zaplatila zálohu? Udržím si obě zaměstnání, abych utáhla splátky? Nastartuje auto? Co se to děje s mým městem? „Připadá mi, že mě město pronásleduje,“ říká Lynette přítelkyni. „A všechna ta nová místa, ty velké budovy mi jen připomínají, že jsem nic, že jsem nikdo.“

Klopýtavé tempo, mělké charakteristiky
Závratnému tempu nočních událostí protiřečí dlouhé a těžkopádné monology, ve kterých postavy sdělují, co přesně si myslí. Všichni protagonisté mluví stejně, jeden každý říká druhému „prostě poslouchej“ a pak celou stránku, někdy i víc, rozebírá svůj životní příběh stále dokola. Postavy, s výjimkou hlavní hrdinky, jsou vykresleny mělce, nemají vnitřní život. Obzvlášť patrné je to u Lynettiny matky, těkající s věčně zapálenou cigaretou mezi elektrickou dečkou a sklenicí čokoládového mléka. Lynettin bratr postrádá životnost, v příběhu slouží jen jako další balvan na krku hrdinky.

Pro Vlautina typické pomalejší tempo a melancholické vyznění najdeme především v návratech do hrdinčiny temné minulosti. Autorův jazyk je živý, popisy vtahující. Přes všechny výhrady se Vlautinův román plný akce čte dobře. Budete dychtivě obracet stránky v naději, že nakonec se dobrá věc podaří. Lynette, dojemně věrná svým etickým zásadám, je hrdinka, na kterou jen tak nezapomenete.

Vzdycky prijde noc

Vždycky přijde noc
Autor: Willy Vlautin
Žánr: sociální thriller
Nakladatelství: JOTA
Rok vydání: 2022
Počet stran: 316 s, pevná vazba s přebalem

Hodnocení: 70 %

Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.

JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.

65. pole

Sylva Petrová: Nepříjemnosti života mne obohatily a ozdravily

raw200Kdysi začala s raw food, jako téměř každý, převážně ji k tomu vedly zdravotní důvody. A založila postupně dva weby věnující se především receptům a stravování, které sama považuje za zdraví podporující. A nyní se objevila jako součást knihy, která nejen prop...

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.

LEDA

Co se stane, když policie má dva vrahy a dvě oběti v jednom?

55 200V nakladatelství Domino vyšla zajímavá a trochu jiná detektivka nazvaná 55. Jejím autorem je irský spisovatel James Delargy.

...

Taková Maková je ideální do podzimních dnů

takova makova200Taková Maková je název básnické sbírky, která Jaroslavě Mačkové vyšla v nakladatelství Tofana.

...

Slam poetry exhibice vol.8

slam poetry report200První letošní pražská exhibice se uskutečnila ve čtvrtek 7. února, již tradičně v Rock Café. Osm slamerů, finálový rozstřel a značně vypjaté emoce. Letošní start do soubojů básníků se rozhodně povedl, vydali ale...

Vesmírná filmová poezie

gravity plakat 200Mexickému režisérovi Alfonsu Cuarónovi (Harry Potter a vězeň z Azkabanu) se ve filmové branži podařilo vše, na co sáhl. Ani jeho nejnovější film Gravitace není výjimkou. Filmovým...