Štěpán Pácl: „Boj proti přesile má smysl.“

Štěpán Pácl: „Boj proti přesile má smysl.“

Tisk

paclSvět plný krátkých cest za rychlým uspokojením je silnou inspirací pro odvážné tvůrce. Divadelní režisér Štěpán Pácl si troufl na dramatickou látku, která byla v českých podmínkách dlouhá léta nezpracována. Ostatně – jděte se podívat na představení Vytrvalý princ do Divadla v Celetné.



Hra Vytrvalý princ, kterou uvádíte v pražském Divadle v Celetné, je původně velmi stará látka – její autor, španělský dramatik Pedro Calderón de la Barca žil a tvořil v 17. století. Čím Vás jeho dílo tak zaujalo?

Barokní jazyk, materiál plný slovních obrazů, struktura textu, která detailně a poeticky zhmotňuje strukturu myšlení jednotlivých postav. To na jedné straně. Na straně druhé zpráva o společnosti, na jejíž shnilý stav je potřeba upozornit jistým excesem. Tou shnilostí myslím především lhostejnost a bezohlednost mocných - těch, kteří by měli být především odpovědní za obec, a přitom chrání jen své pohodlí. Pokora a víra v něco, co přesahuje okamžité uspokojení.

Je pravda, že si v Čechách na Calderónův text před Vámi nikdo netroufnul? Čím to je?

Jistě na tom má podíl výrazná interpretace Jerzy Grotowského v šedesátých letech v Polsku. Podle svědectví divadelníků, kteří se s Grotowského inscenací setkali, to bylo dílo, po kterém se nikdo neodvažoval tuto látku znova zpracovat. Pak je Calderónův jazyk velmi náročný a česká režie a české herectví jako by zapomněly, jak s takovými texty pracovat, jak prokomponovaný obrazivý jazyk na jevišti zhmotnit a organicky rozeznít.

stepan pacl

Bylo složité najít způsob, jak tuto hru nastudovat pro diváka 21. století?

Byla to dlouhá cesta, kdy jsme se pohybovali mezi deklamací veršů a scénickými obrazy beze slov. Šlo o to zachovat sílu slova, jeho rozměr, a zároveň promlouvat z jeviště vším, co divadlo v 21. století umí. Bylo to těžké především proto, že cesta k scénickému obrazu vede přes úplné uchopení všeho, co text nabízí. Nebylo možné na to jít zvenku a jednoduše Calderónův text obalovat efektními divadelními prostředky.

Jak probíhal výběr herců?

Skupina herců pro tuto inscenaci je vlastně hereckým jádrem divadelní společnosti Masopust, ve které inscenace vznikla. Jsou to herci, se kterými na podobných projektech pracujeme už několik let.

Přiznám se, že mě jako diváka překvapila silná energie nebo spíše agresivita. Chvílemi jsem si připadal jako na dobře rozjetém rockovém koncertě. Agresivita = znamení doby, chápu to správně?

Určitě. Jde o násilné překřikování toho, nad čím je potřeba se zamýšlet. Planýrování lidské jemnosti a citlivostí řevem. Upřednostňování dravosti před potřebou zastavit se a promyslet, kudy se vlastně člověk vydává a jestli ta cesta někam vede nebo jen sleduje nějaké krátkodobé uspokojení.

Můžete jednoduše říct, co chcete svým pojetím publiku vnímavých lidí sdělit?

Boj proti přesile přes všechnu svou marnost má smysl. A musí-li mít takový vzdor podobu excesu jako je to v případě Calderónova prince Fernanda, musí-li být vzdor totálně umanutý, nesmí se ztratit pokora, aby takový protest nepřerostl v novou zvůli.

Jaké máte ohlasy na dosud odehraná představení Vytrvalého prince?

Ohlasy diváků jsou zatím dobré. Zajímavé je, co se děje v publiku během představení. Když je cítit, že diváci dýchají s představením, že jsou do toho nelehkého světa Calderónových slov našimi herci vtaženi, je to velmi cenné a takové okamžiky mají v divadle velkou cenu.

Sledujete názory recenzentů? Mají tyto mediální výstupy vliv na přízeň donátorů?

Jsem rád, že na představení, které vzniká v nezávislé produkci, která nemá peníze na výraznější propagaci, se už objevilo několik pozitivně hodnotících recenzí. Pro shánění dalších finančních prostředků jsou takové ohlasy velmi cenné. Pro donátory je to doklad, že to, na co se přispělo, má zaznamenatelný dopad a že se jedná o jistou formu veřejné služby, kterou by mohlo mít smysl dál z veřejných peněz podporovat. Se soukromými mecenáši je to složitější. Oslovit takového donátora je nepoměrně těžší a ještě se nám to ve smysluplné míře nepodařilo. Ale i tam takové ohlasy mají svou váhu.
Mluvím o recenzích, protože divadelní kritika u nás bohužel téměř odumřela. Dozvíte se z recenze, že vaše inscenace byla více či méně zdařilá, ale schopnost komplexního pohled na vzniklé dílo, který by posouval následně myšlení tvůrců, našim divadelním kritikům citelně chybí.

stepan pacl

Kde jsou vlastně kořeny divadelní společnosti Masopust?

Krátce po absolutoriu na pražské Divadelní fakultě přinesla dramaturgyně Tereza Marečková text Josefa Topola Konec masopustu. Přestože je to snad jediná česká novodobá tragédie, po jejím slavném a četném uvádění v 60. letech 20. století se u nás téměř nehrála. Herecký soubor, který pro tuto inscenaci vznikl, se skládal ze spolužáků z Divadelní fakulty. Síla téhle herecké skupiny byla tak okouzlující, což se projevilo i při samotné inscenaci, že jsme chtěli s Terezou Marečkovou s těmito herci dál pracovat. Za dva roky jsme s většinou z nich inscenovali veršovaný epos Henrika Ibsena Brand-Oheň. Po téhle ibsenovské inscenaci nám došlo, že pro další práci je třeba produkčně i umělecky existovat pod nějakou hlavičkou. Tak vznikla divadelní společnost Masopust, jejíž název vychází právě z té klíčové inscenace Topolova Konce masopustu. Zároveň je masopust jako takový tradiční slavností na rozhraní doby blahobytu a půstu, oslavou lidské živočišnosti a potřeby duchovního směřování. Tato dvojjedinost, myslím, s divadlem úzce souvisí.

Bylo těžké najít spolehlivé spolupracovníky pro předchozí projekty?

Podmínky pro práci v prostředí nezávislé produkce jsou často velmi nelehké. Ale nabízí to obrovskou svobodu, kdy jediným omezením je člověk sám. Nejen pro herce, ale i další tvůrce - jako hudebníky, scénografy a produkční - je taková možnost dobrodružství lákavá.

Co je tmelem pro další fungování Masopustu?

Možnost pouštět se do témat a textů, pro které není v kamenných divadlech dostatek odvahy nebo tvůrčích schopností. Ale hlavně chuť pracovat a také radost ze společné práce.

Vím, že Vás při tvorbě zajímá člověk v mezních situacích. Čím nebo kým jste se pro toto „naprogramování“ Inspiroval?

Rozhodli jsme se, že si dovolíme věnovat se tématům, které na první pohled nejsou atraktivní, ale které se dotýkají podstatných otázek. Jednoduše řečeno, je pravdou, že v dnešním propojeném světě touha něco měnit je pošetilá a nesmyslná? Je to planý idealismus nebo alibismus? Přičemž obě polohy téhle divadelní diskuse jsou pro nás rovnocenné. Každým představením se pak dialog těchto vzdálených stran rozbíhá znova, odpovědí je pak spíše zážitek z takového dialogu, ze kterého pak plyne řada další otázek a podotázek.

Které desetiletí ve vývoji českého divadla Vás nejvíc obohatilo?

Setkáním s pane profesorem Jaroslavem Vostrým, zakladatelem Činoherního klubu,mi na Divadelní fakultě poodkrylo podstatu divadelního kvasu v 60. letech u nás. Z jiné strany jsme měl možnost na tuto etapu nahlédnout při setkání s režisérem Otomarem Krejčou, dramaturgem Karlem Krausem a herečkou Adou Fryntovou.
To je období, ve kterém se nová, čerstvá chuť divadelně nahlížet okolní svět spojila s živou slavnou tradicí českého divadla, která vznikala od počátku století, a jeho hereckých, režijních a scénografických osobností.

stepan pacl

Vy sám jste považován za výrazného zástupce mladé generace divadelních tvůrců. Kdo z vašich kolegů je Vám blízký? Navštěvujete představení svých „konkurentů“?

Je to vždy setkání s jiným pohledem, s jinou poetikou. Mám rád práci Anky Petrželkové nebo Jana Friče, inspirativní jsou i některé inscenace Dana Špinara. Fascinuje mě, že v témže okamžiku vnímáme tentýž svět, ale výsledný pohled na něj je tolik vzájemně nepodobný, a právě tím cenný a inspirativní.

Kdy mohou diváci navštívit další představení Vytrvalého prince?

Nejbližší a zároveň poslední repríza v roce 2012 bude 5. prosince. V novém roce pak 12. ledna. Vždy v 19.30 v Divadle v Celetné

Dotazník K21
Štěpán Pácl, divadelní režisér
Narozen: 22. 8. 1982
Vzdělání:
Kořeny/současné bydliště: Praha/ Praha
Realizované projekty (výběr):
2006 - Lenka Lagronová: Království (divadlo DISK, Praha)
2008 - Josef Topol: Konec masopustu (divadlo DISK, Praha)
2010 - Henrik Ibsen: Brand-Oheň (Divadlo v Celetné, Praha)
2010 - J. K. Tyl: Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové (Divadlo Jiřího Myrona - Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
2010 - J. Zeyer: Sestra Paskalína (Pekařov, plenérové představení)
2012 - A. P. Čechov: Ivanov (Divadlo Antonína Dvořáka - Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
2012 - Pedro Calderón de la Barca: El Príncipe Constante (Divadlo v Celetné, divadelní společnost Masopust, Praha)
Ocenění:
Cena Marty za režii inscenace Lenka Lagronová: Království na mezinárodním festivalu Setkání/Encounter v Brně (2007)
Cena Alfréda Radoka Talent roku (2008)
Cena Alfréda Radoka Talent roku (2010)

Oblíbená kniha: Josef Škvorecký - Mirákl
Oblíbené filmy: Markéta Lazarová, Obchod na korze, Všichni prezidentovi muži
Oblíbená hudba: Vlasta Redl, Nina Simone, Arvo Pärt
Oblíbený obraz: El Greco – Pohřeb hraběte Orgaze

Autor fotografií: Pavel Kolský


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Aneta ŽabkováVystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouš...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Turistický seriál K21: Slatiňany

slatinany 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár mu...


Literatura

Moderní forma vzdělávání nejen předškolních dětí, toť Encyklopedie pro děti 21. století

encyk200Nakladatelství Albatros nám na podzim, na začátek školního roku, nadělilo úžasnou pomůcku pro malé školáky i předškoláky a to Encyklopedii pro děti 21. století od Jiřího Žáčka, s ilustracemi Radany Přenosilové. Na děti čeká osm set hesel z různých rovin...

Divadlo

Mladá krev a staré kosti divadelní tradice v příští sezóně HaDivadla

hadivadlo200Brněnské HaDivadlo se ve své 39. sezóně 2013/2014 chystá obrátit svoji pozornost k protipólu dvou postav hrdina – monstrum v klasických dramatických textech. Divadlo se navrátí k ikonám české i světové divadelní tradice, jako j...

Film

Z balkónu

sfz 200Severská filmová zima přináší do kin v různých koutech Česka rozličné typy filmů. Tentokrát nabízí i netradiční snímek, které z části působí jako dokument jednoho zahloubaného Nora. Drama Z balkónu přináší sondu do myšlenek muže po čtyřicítce, který bloum...