Vláda teroru Hillary Clintonové

Vláda teroru Hillary Clintonové

Vlada teroru perexV nakladatelství Euromedia Group vychází politický thriller Vláda teroru (State of Terror) hvězdných spoluautorek Hillary Rodham Clintonové a Louise Pennyové v překladu Libuše a Luboše Trávníčkových.

Do Bílého domu nastupuje nová administrativa s nově zvoleným prezidentem Douglasem Williamsem a jeho ministryní zahraničních věcí Ellen Adamsovou, kteří spolu nemají zrovna nejlepší vztah. V Evropě dojde k sérii bombových útoků na autobusy a ohrožena je i Amerika. Ti dva budou muset spolupracovat. Inspirace skutečnými událostmi, etické kompromisy, politické intriky, špionáž, ženské přátelství, rodina i čiré zlo, to vše tvoří příběh čtivým, zábavným a nezapomenutelným. Ellen Adamsová, neskrývané alter ego Hillary Clintonové, je zároveň hlavní hrdinkou románu.

Hlavní hrdinka jako robot s mozkem Einsteina

Po počátečním selhání, které však v knize není specifikováno, se z ministryně Adamsové stává robot s mozkem Einsteina, odvahou a výdrží postav hraných S. Stallonem a A. Schwarzeneggerem, psychologickými schopnostmi Freuda a čestností Mirka Dušína. I většina dalších postav v románu je od počátku do konce jasně definovaná na škále padouch - kompars - hrdina. Jak se dá očekávat, prvně jmenovaným vévodí předchozí prezident Eric Dunn a jeho ruští a terorističtí přátelé.

Neprokreslenost postav a to, že v pětisetstránkovém románu nedochází k jejich postupnému vývoji, je větším nedostatkem, než jednoznačná ideologická linie, kterou čtenář od H. Clintonové může očekávat. Knize chybí politický nadhled a břitkost, jak to uměl například Joseph Heller, viz jeho Gold za všechny peníze, kde autor politiku glosuje, ale čtenáři nevnucuje svůj názor, a dosáhne tím lepšího účinku.

Námět na hollywoodský scénář?

Kniha má jasnou strukturu jako z učebnice (expozice, kolize, krize, peripetie, katarze), vždyť zkušená spoluautorka Louise Pennyová je oceňovanou autorkou detektivních bestsellerů přeložených do více než 30 jazyků. V roce 2017 obdržela za zásluhy o kanadskou kulturu nejvyšší civilní vyznamenání země, Řád Kanady. A nepochybně své řemeslo umí, dialogy jsou živé a uvěřitelné, popisy věcné a výstižné a celý román je čtivý, přitáhne a udrží pozornost čtenáře. Skoro se může zdát, že kniha už byla koncipována jako námět na hollywoodský scénář.

Za pozitivní přínos Hillary Clintonové lze považovat znalost prostředí vrcholných jednání, protokolu i zákulisí. "Inspirace skutečnými událostmi je zřejmá, ale tato verze je mnohem zábavnější", říká na přebalu knihy citát z Entertainment Weekly. Negativem je poštěkávání na politické odpůrce, které vypadá jako dodatečně dopisované do hotového textu Pennyové.

Kniha je dobře zpracovaná i po formální stránce, text neruší chyby ani překlepy. Jediná výtka jde na vrub korektora: "...na severovýchodě státu Washington...dvacet minut...od Bílého domu" (str. 226), protože stát Washington opravdu není Washington D.C.

Vláda teroru si své čtenáře najde, je to ideální kniha na dovolenou k vodě. Dost tlustá na to, aby vydržela celý týden, dost napínavá, aby udržela čtenářovu pozornost, a dost kontroverzní na to, aby se o ní dalo diskutovat s přáteli.

Zdroj:
CLINTONOVÁ, H. R., PENNYOVÁ, L. Vláda teroru. Praha: Euromedia Group, a. s., 2022. ISBN 978-80-242-8115-5

Vlada teroru

Vláda teroru (State of Terror)
Autor: Hillary Rodham Clintonová a Louise Pennyová
Překlad: Libuše a Luboš Trávníčkovi
Žánr: Román, politický thriller
Nakladatelství: Euromedia Group, a. s., v edici Kalibr, Praha
Rok vydání: 2022
Počet stran: 512
Hodnocení: 50 %

Lidé se necítí v horách jako doma…

sisa 200Když jsem poprvé uviděla Sisu před čtyřmi lety u nás ve Frýdku – Místku na pódiu a slyšela ji zpívat, měla jsem pocit, že jsem v tu chvíli nejšťastnější ve svém životě. Znala jsem ji předtím tak trochu z televize, ale realita byla, co se týká zpěvu, ...

Harlan Coben tentokrát poodhalí zločiny z prostředí šlechtické rodiny

Říkejte mi Win 200Harlan Coben se během let stal jedním z nejoblíbenějších autorů kriminálních románů nejen u nás. V jeho nejnověji česky přeloženém přírůstku s názvem Říkejte mi Win budete opět svědky napínavé zápletky s možná nečekaným koncem.

Matka vzala roha

matka vzala 200Sám jsem si svůj život nevybral.” Nejenom John Irving napsal svůj životopis velice originálním způsobem sepsaný v knize Moje imaginární přítelkyně. I v českém prostředí se můžeme těšit na netradiční pojetí vzpomínek Edgara Dutky,...

Listopad ukáže prezidenta USA bez kalhot!

listopad200Myslíte si, že politika může být jen nudná a dokáže člověka jenom rozčílit? A co takhle sám prezident Spojených států amerických? Velevážená a celosvětově uznávaná osoba nemusí být jen taková, jakou ji známe z televize. Ve hře Listopad

Masová média kolem nás i v nás

media200Již v druhém, přepracovaném vydání se ke čtenářům dostává kniha MASOVÁ MÉDIA. Jan Jirák a Barbara Köpplová ji pojali jako učebnici, kterou uspořádali do pěti přehledně rozčleněných kapitol, opatřených množstvím krátkých podkapitolek věnovaných ...