Šílenství davů a obrana svobody slova

Šílenství davů a obrana svobody slova

silenstvi davu perex"Naše doba propadla masovému šílenství... Něco se pokazilo a je nejvyšší čas, abychom se zamysleli nad hlubšími příčinami... Aktivisté politické korektnosti nás nutí skákat a tancovat podle jejich not... Přikazují nám věřit neuvěřitelným nehoráznostem..., které většina odmítá." Tak uvádí Douglas Murray svoji knihu Šílenství davů, ve které se věnuje problémům, které se vynořily v západním světě jako důsledek ztráty orientace a smyslu lidské existence. Kniha vyšla v nakladatelství Leda, ve výborném, čtivém překladu A. Tomského.

Douglas Murray (*1979) je britský autor, novinář a politický komentátor, publikuje mimo jiné v The Spectator a The Wall Street Journal, u nás je znám svým předcházejícím dílem Podivná smrt Evropy, které vyšlo před pár lety tamtéž. V souvislosti s tématy, která rozebírá Šílenství davů, je nutné zmínit, že se autor otevřeně hlásí k homosexuální orientaci.

Murray ukazuje na příkladech čtyř skupin (žen, gayů, trans a rasových menšin), jak lze v současné politice zneužít ženy a menšiny, jak se tato problematika promítá do sdělovacích prostředků i do lidského soužití, a jak konstruuje novou morálku. "Stát se dobrým člověkem podle nového náboženství vyžaduje hlásat a velebit boj za jejich osvobození." Paradoxně se nejedná o osvobození v zemích, kde jsou tyto skupiny pronásledované nebo mají omezená práva (autor uvádí např. Írán), ale v zemích, kde jsou rovnoprávné, či spíše protěžované.

Šílené dogma nového masového šílenství

Současní aktivisté západního světa zprofanovali pojem liberální demokracie, neboť svou ortodoxní, s náboženským fanatismem hraničící orientací na požadavky menšin, přestává být demokracií, tj. vládou lidu, a tedy většiny, a zároveň je neliberální, protože netolerantní k odlišným názorům. Na mnoha příkladech autor ukazuje, jak likvidační, profesně i společensky, může být v západní společnosti nepodvolení se dogmatu nového masového šílenství. Tím podle autora připomíná marxisty, jen dělníky nahrazují nové privilegované menšiny a ženy.

V případě feministické ideologie si autor klade otázku, proč se nikdy feministky nezabývaly tak zásadní otázkou, jakou je pro ženy mateřství. A všímá si, že "každé sporné téma současnosti představují aktivisté sociální spravedlnosti v nejhorším možném světle, jako pobuřující křivdu a problém lidských práv".

Autor popisuje paradoxy a protimluvy šílenství, které se snaží potlačit normální zdravý rozum, a nabízí možnost, jak se nenechat ovládnout politickou korektností, jež je naprosto scestná. Murray ukazuje, že pro záchranu západní civilizace rozumu a svobody je životně důležité, abychom uměli rozlišit, co je na emancipaci žen, homosexuálů a rasových menšin správné, a kdy už jsme jednoznačně na cestě k šílenství.

My určujeme, co si vy máte myslet

Na straně „progresivistů“ vystupují v kapitole Vliv technologií globální americké firmy, zejména Google, Amazon, Twitter a Facebook, jež získaly moc „určovat lidem, co mají znát, o čem přemýšlet a mluvit”. Českého čtenáře střední a starší generace zase osloví zasvěcený pohled na marxistické kořeny soudobé tzv. liberální teorie v kapitole Intermezzo - Marxistické základy.

Autor rozebírá "zmatené názory a protimluvy", které "napadají absolutní základy, na nichž svět stojí" na řadě absurdních, ale skutečných příkladů především z angloamerického akademického prostředí. Jsou to příběhy, ze kterých mrazí. Murray varuje, že "váhavý a tolerantní diskurs byl nahrazen dogmatismem, který sám sebe označuje za liberální", a konstatuje, že "místo pokory se dnešní mstivý liberalismus opírá o dogmatickou jistotu své víry a podrývá svobodnou výměnu názorů, dokonce hrozí nebezpečí, že ji zlikviduje". Kniha varuje, že tento přístup "místo řešení nabízí cestu do blázince", a autor doufá, že "společnost si uvědomí, jaké šílené náklady za ni musí platit".

Statečný boj za svobodu projevu

Jordan B. Peterson, autor známý i z českých překladů říká: „Douglas Murray vede statečný boj za svobodu projevu. Podává pravdivý, výstižný pohled na nejrozporuplnější problémy dneška.“ A Barbara Kay v National Post to shrnuje: "Murray se prodírá houštinou novodobých nesmyslů na téma sociální spravedlnosti a hlasitě vyslovuje, čemu věří 95 procent z nás, ale bojíme se to říct. Čtěte Murrayho.“ Protože slovy Bernarda-Henri Lévyho "Ať už s ním souhlasíme, anebo ne, Douglas Murray je jedním z nejdůležitějších veřejných intelektuálů naší doby."

Není to letní čtení k vodě, i když se čte jedním dechem. Nebo možná právě je, protože kdy a kde jinde máme čas se zamýšlet nad důležitými otázkami našeho světa? Kniha asi zatím nebude patřit k povinné literatuře v hodinách občanské výchovy a vlastně je to dobře. Pomlouvané, nedoporučované nebo zakazované knihy se vždycky četly více. Kniha ale v žádném případě není bulvárně nekorektním čtením. Jde o seriózně zpracované odborné dílo s bohatým poznámkovým aparátem a rejstříkem pro lepší orientaci.

Závěrem se můžeme jen dohadovat: Zachová si naše společnost zbytky zdravého rozumu i s ohledem na marxistickou zkušenost v minulosti, nebo se přidá k šílenství davů progresivistů?

Hodnotím 100 % za střízlivý pohled autora do vlastní komunity, jeho vhled a vcítění do feminismu a problémů žen, ale především za jeho zásadní obranu svobody slova, ať se týká čehokoli a kohokoli.

Všechny citace jsou z knihy:
MURRAY, Douglas. Šílenství davů. Nakladatelství LEDA, spol. s r.o., 2021. ISBN 978-80-7335-719-1. [The Madness of Crowds: Gender, Race and Identity (2019)] Překlad Alexander Tomský. Vydáno s podporou Nadace PPF a Občanského institutu.

silenstvi davu

Šílenství davů
Autor:
Douglas MURRAY
Překlad: Alexander Tomský

Žánr: non-fiction; gender, politika, menšiny, feminismus
Nakladatelství: LEDA, spol. s r. o., Voznice
Počet stran: 352

Hodnocení:  100 %

( 1 hlas )

Je potřeba neustále tvořit a snažit se být lepší a lepší, říká výtvarník Pavel Oparty

oparty 200Od pátku 25. února představuje ve foyer v Domě kultury v Kroměříži svou tvorbu bohumínský výtvarník Pavel Oparty. Jeho výstava nese název Melodie barev a přináší kromě obrazů také umělecké fotografie a digitální grafiku. Kroměřížská výstava tohoto kr...

Příručka pro starostlivé rodiče?

Starostliví rodiče to nemají vůbec jednoduché! Však to jistě znáte – někdo z doslechu, někdo z rodiny (tím netvrdím, že přímo z vlastní) – ale příkladů je kolem nás habaděj. To takový malý nevycválanec si dělá, co chce, neposlouchá a rodiče místo trestů se mohou přetrhnout, aby mu vyšli vstříc a splnili jeho nesmyslné požadavky. Dokonce se mi zdá, že počty nep...

Doreen Virtue, Radleigh Valentine: Tarot andělů strážných

Tarot andelu straznych200Tak prý nejsladší tarotový set na světě! To jsou velká slova, milí autoři! S těmito kartami se podle nich prý budete prý cítit vždy velmi dobře. Tarotový svět vyhlazený do takové sladkosti, že snad nepoznáte strach a bá...

Malované na skle ve Zlíně krásně namalovali

malovane-na-skle 200Podzimní večer 20. listopadu se v Městském divadle Zlín nesl ve slavnostním duchu. Jednak šlo o 51. reprízu představení Malované na skle, které získalo cenu Aplaus za nejlepší inscenaci 69. sezony a její představitel byl nomi...

Co se stane, když se na JEDNÉ svatbě setkají DVĚ nevěsty?
dve nevesty a jedna svatba 200Marie je typická městská singl. V práci s jí daří víc než dobře - je úspěšná televizní moderátorka a to, co dělá, miluje, v soukromí však moc úspěchů nezaznamenává. Ve vztazích má totiž absolutně nezávidění...