Proč bychom se netěšili na Smetanovu Prodanku v podání MdB

Proč bychom se netěšili na Smetanovu Prodanku v podání MdB

Tisk

Proc bychom se netesili na Smetanu200V lednu roku 1881 bylo založeno Družstvo českého národního divadla v Brně, jehož cílem bylo „starati se o pořádání důstojných her divadelních a opatřiti fond ku zřízení českého divadla národního v Brně“. Silný český živel v Brně se tak na konci 19. století snažil konkurovat německému divadelnictví, které mělo pro své účely honosnou budovu Městského divadla Na hradbách, dnešní Mahenovu činohru. Čeští divadelníci tak museli působit v provizorních prostorách, ať už Besedního domu, nebo později v Divadle na Veveří ulici.

Zmiňované Družstvo se snažilo shromažďovat prostředky pro své aktivity, aby české divadelnictví i v moravské metropoli získalo stejně prestižní postavení, jaké se dařilo pomalu a jistě budovat v Praze. A právě v tuto chvíli přichází úředník, novinář, publicista a redaktor Vilém Ferdinand Černický v roce 1883 se svou jednoaktovou fraškou Proč bychom se netěšili, kterou s heslem „Na zdar důstojného národního divadla v Brně“ věnuje „slavnému Družstvu českého národního divadla v Brně a ctěnému artistickému odboru družstva“.

Tento roztomilý vlastenecký dramatický kousek ležel v archivech až do letoška, kdy si v souvislosti s Rokem českém hudby připomínáme 200 let od narození Bedřicha Smetany. V souvislosti s tímto výročím se napříč českou divadelní sítí objevují různá nová zpracování Smetanových oper a Prodaná nevěsta je samozřejmě na špici tohoto zájmu. I my jsme se rozhodli uvést tento signifikantní kousek české divadelní tradice a Prodaná nevěsta je letošní novinkou na Biskupském dvoře. Ovšem bude to „Prodaná nevěsta po našem“, neboť jí bude předcházet právě zmiňovaná fraška.

Na brněnském statku rady Vostrovského se scházejí divadelní ochotníci, aby sehráli oblíbenou operu, ovšem jen několik hodin před avizovanou premiérou soubor přichází o předního sólistu, a tak rada Vostrovský musí spolu s ředitelem Koubkem rychle hledat představitele hlavní role Jeníka. Nebyla by to ale řádná komedie, kdyby do starostí uměleckých nezasáhly i problémy rodinné. Statkářova dcera Ludmilka se chce provdat za mladíka, který nemá otcovu podporu, statkářově manželce dochází s divadelními ochotníky, kteří se roztahují na hospodářství, trpělivost a do toho přijíždí baron Jesenický. O komické situace není nouze a k tomu se stále zkouší Prodanka bez hlavního tenoristy. Pokud ovšem všechno dobře dopadne, dočkají se i diváci na Biskupském dvoře všeho, co mají na oblíbené opeře rádi. Inscenace slibuje nabídnout zpěvoherní klasiku v atraktivním provedení i pro publikum, které tento žánr obyčejně nevyhledává.

V režii Igora Ondříčka se na letní scéně pod věžemi Petrova představí v hlavních rolích Robert Jícha (Rada Vostrovský, také Sedlák Krušina), Lucie Bergerová (Radová Amalie, také Ludmila Krušinová a Háta Míchová), Andrea Zelová (Ludmila Vostrovská, také Mařenka), Libor Matouš (Profesor Jaroslav Ctibor, také Jeník), Aleš Slanina (Baron Jesenický, také Kecal), Marek Hurák (Ředitel Koubek, také Sedlák Mícha) či Kristian Pekar (Sluha Juan, také Vašek). To vše v nové hudební aranži Františka Šterbáka, která ovšem nebude Smetanovu hudbu nikterak deformovat, ve výpravných kostýmech Romana Šolce, na scéně Jaroslava Milfajta a s choreografiemi Martina Packa a Hany Kubinové. Chybět nebude ani živý orchestr s dirigentem Matějem Vodou.

Světová premiéra frašky se zpěvy následované operou Proč bychom se netěšili na Smetanu proběhne 9. června 2024 na Biskupském dvoře.

Proc bychom se netesili na Smetanu

Více informací: www.mdb.cz


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

„Snažím se hledat témata, která souvisí se společenským děním“, říká režisér David Šiktanc

siktanc perexŠvandovo divadlo uvedlo premiéru hry ze 70.let na motivy románu Heinricha Bölla, která je díky svému kontroverznímu tématu poplatná i dnešní době. Co o ní říká její režisér David Šiktanc a co by podle něj měli diváci brát na zřetel?...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Čtěte také...

Divadlo doma na Valentýna: Nosatý romantik Cyrano, Lucie Bílá jako Carmen. Jen dokoupit květinu

Lucie Bílá jako CarmenRůže, čokoláda a divadlo! Ať už jste v páru, nebo single, vyberte si na Valentýna jako doprovod některou z vašich divadelních postav. S divadelními tipy Dramoxu si na své přijdou milovníci ulítlých komedií, shakespearovské klasiky i muzikál...


Divadlo

Česká premiéra divadelní hry Marka St. Germaina – Poslední sezení u doktora Freuda

DSC 9971Divadlo v Řeznické v pátek 9.března 2018 v 19.30 uvede premiéru „Poslední sezení u doktora Freuda“ autora Marka St. Germaina.

...

Film

Svět podle Daliborka – slzy ve vaně i neonacistická rétorika

daliborka 1Jeden den jako druhý, brzké vstávání, tvrdá manuální práce… Snímek Víta Klusáka Svět podle Daliborka není jen, jak hlásají poutače, „filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova“, ale především příběh o tom, že každý důsledek má sv...