Pokud jste někdy četli Egona Bondyho a víte, o kom je řeč, mohl by vás zaujmout výběr z jeho díla z let 1949 až 1955, který pod názvem Básně a prózy (1949–1955) vydává brněnské nakladatelství Host. Svazek pečlivě sestavil dlouholetý editor Bondyho díla Martin Machovec.
O knize
Básnické a okrajově též prozaické dílo Egona Bondyho z první poloviny padesátých let představuje jedno z logických vyústění a pokračování literatury druhé generace českých surrealistů. Je jedinečné i tím, že v situaci tvrdé stalinistické totality bylo naprosto svobodné, nepodléhalo žádnému cenzurnímu omezení a přinášelo reflexe doby svého vzniku, doby, v níž byla zcela vyloučena jeho oficiální publikace. Nakladatelství Host vybralo šest původních básnických sbírek a dvě lyrickoepické skladby: Totální realismus, Trapná poezie, Pražský život, Dagmara aneb Nademocionalita, Für Bondy’s unbekannte Geliebte aneb Nepřeberné bohatství, Velká kniha, Malá kniha a Zbytky eposu. Jim je ve svazku předřazena v celku doposud nepublikovaná próza s názvem 2000, hybridní textová koláž, v níž se mísí prvky esejistických úvah, odborných pojednání, reportáže, přestylizovaných deníkových záznamů, snově poetických obrazů a evokací, polemik a kategoricky, nekompromisně artikulovaných ideových a estetických postulátů. Svazek připravil znalec a dlouholetý editor Bondyho díla Martin Machovec.
O autorovi
Egon Bondy
(1930 Praha – 2007 Bratislava), básník, prozaik a filozof, čelný představitel undergroundu. Svůj literární pseudonym si Zbyněk Fišer zvolil — na protest proti tehdy se vzmáhajícímu antisemitismu — u příležitosti vydání sborníku mladých surrealistů v roce 1949, který sestavil společně s Janou Krejcarovou. Ve shodě s postoji Záviše Kalandry se přiklonil k levicové kritice stalinismu a vyhraňoval se vůči dogmatům socialistického realismu. S Ivo Vodseďálkem založil samizdatovou edici Půlnoc, jejímž prostřednictvím šířili raná literární díla svá a svých přátel. Namísto surrealistické imaginace, ovlivněné „paranoicko-kritickou“ tvůrčí metodou Salvadora Dalího, Bondy záhy nalezl vlastní umělecký výraz: poetiku „trapné poezie“ a „totálního realismu“. Básnická tvorba se pro něj stává nutkavou každodenní potřebou, konfesním záznamem všednosti i existenciální analýzou, prostředkem pro ostře adresné, perziflážní, politicky angažované i sebeironizující vyjádření vlastního názoru, potírajícím všechna dobová tabu. Provokace a experimenty první poloviny padesátých let však také prostupují filozofické a meditativní akcenty, naznačující jeden ze zásadních směrů budoucí Bondyho tvorby.
Ukázka z tvorby
*
Pod hlavou máš nebe na kterém spíš
pod očima máš kruhy
ach černé černé kruhy
protože stále díváš se
stále jen ležíš a díváš se
na nebe na kterém spíš
na nebe jež máš pod hlavou
zatímco pod očima
protože se pořád díváš
maš kruhy
*
Světlo
Je tak oslnivé světlo
až je tma
*
J. V. Stalinovi
Náš drahý otče a děde
jakpak se ti vede
Záříš nám jak táborák
nebo sporák
Než se hodně oslavíš
tak se unavíš
20. IX. 50
*
SSSR
se sesere
20. IX. 50
*
Dagmara by získala
Tyrš-Fučíkův odznak zdatnosti
dělá horolezecký výstup na Sněžku
Když stojí nahoře
je krajina pod jejíma nohama ohromná
Dagmara sedne a vypočítává kubus
Českého středohoří
Hodnocení knihy
Hodnotit Bondyho básně a tvorbu celkově nemá smysl. Je originální, vyjímečná, sprostá, satirická, kritická a ironizující, fascinující svou jednoduchostí a přesto má cennou vypovídající hodnotu. Vyjadřuje svobodu a "mámvpičismus".
Mám takovou představu, že Bondyho každý zná, s oblibou se cituje jeho báseň: "Hovno Hovno vláda hovno demokracie a hovno svoboda hovno skvělá hospodářská prosperita národa hovno mír a hovno práce" a tak dále… Ale to není všechno. Bondyho dílo je rozsáhlé, o filozofických spisech ani nemluvě. Čtení obsáhlého výběru je zajímavé a fascinující a jsem moc ráda, že nakladatelství Host tuto tvorbu nyní zpřístupnilo.
Název: Básně a prózy (1949–1955)
Autor: Egon Bondy
Nakladatelství: Host Brno
Rok vydání: 2023
Počet stran: 640
Hodnocení: 100 %
https://www.hostbrno.cz/basne-a-prozy-1949-1955/
< Předchozí | Další > |
---|