Vyhnání Gerty Schnirch – román, při jehož čtení běhá mráz po zádech

vyhnaniGertySchnirtperexVystoupit ze stínu, to se mnohým a mnohému nepovede, protože jejich konkurenty jsou vynikající nebo ti nejlepší. Ve stínu, rozhodně je třeba říci bohužel, se nachází i román Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. Zastiňuje ho román Žítkovské bohyně, který je napsán s totožnou bravurou a který vymrštil autorku do řad nejprodávanějších českých autorů.

Někteří mají tu smůlu, že se narodí v nesprávnou dobu na nesprávném místě a navíc jejich rodiče představují nesprávnou kombinaci. Potomci vzešlí z česko-německých manželských svazků si do života přinášeli krevní kombinaci nejen nesprávnou, ale v mnoha případech ba dokonce vražednou či alespoň problémy přinášející. Konec druhé světové války zcela naplňuje aspekt nevhodné doby, kdy se na nevinné příslušníky německé národnosti snášely hromy a blesky za všechna válečná příkoří.

Gerta Schnirch, dcera české matky a německého otce, zapáleného SSáka, se stala postavou ploužící se dnem i nocí od Brna jižním směrem. Poutnice, svědkyně zvěrstev, která lze srovnat s válečným běsněním německých vojsk, zoufalá matka několikaměsíční dcery Barbory, která nechce nic jiného než přežít. Naštěstí se jí to povede a na pár let zakotví v jihomoravské Perné, kde sice přežívá, ale rozhodně nežije. Cejchu němectví se nezbaví, stejně tak se nikdy nevyškrábe ze škatulky méněcenného jedince. A nestane se tomu tak ani po návratu do milovaného Brna, které je teď pro Gertu životním prostorem, nikoli domovem. Ten je ztracen v nenávratnu, byl pohřben pod troskami domů, které se poroučely k zemi při osvobozovacích bojích. Cejch němectví je přenosný a opovržení, ústrky a odsuzování se nevyhnou ani Gertině dceři Barboře, pro kterou je její matka osobouztracenou a zoufalou, nepříliš milovanou až opovrhovanou.

„Vážná témata“ jako válečné konflikty, diktátorské režimy, doby nesvobody působí na určitou sortu čtenářů jako magnet. Záleží pak na autorovi, co dokáže z tématu vytáhnout a nakolik kniha zaujme i ty, pro které není daná tematika tím jejich šálkem čaje. Čtenář, obeznámený s věkem autorky by očekával spíše větší než malé množství klišé a frází, nebo také klouzání po povrchu tematiky, případně nesourodý spletenec obviňování, projevů lítosti, prahnutí po krvi a trestech ve stylu „padni komu padni“, mladickou nevyzrálost při zpracování tak náročného tématu. Nic takového se ale nekoná. Naopak, jak přibývají přečtené stránky, každému musí být jasné, že se z šedivé masy průměru a podprůměru vylouplo dílko a autorka nebývalých kvalit.

Nejeden čtenář se během čtení otřásal hnusem, nejeden čtenář zatínal pěsti v důsledku pocitů bezpráví a zoufalství, nejeden kroutil nevěřícně hlavou. Nejeden musel smeknout před schopností autorky distingovaně vyjádřit hnusy a běsy, které násilný odsun Němců z Brna provázely. Hru emocí ovládá Kateřina Tučková bravurně, nemusí hnát detaily ani nic jiného do extrému a přesto budou jednotlivé postavy a scény dlouho rezonovat v čtenářově hlavě.

Dějiny a jednotlivé události jsou málokdy popsány optikou běžného člověka, člověka, kterého se ta konkrétní událost přímo či nepřímo týká. Kateřina Tučková vdechla na stránkách své knihy city a pocity Gertě Schnirch takovým způsobem, že je v osudech hlavní hrdinky obsažen její „malý“ soukromý osud a „velký“ osud německých obyvatel na území Československa po skončení druhé světové války. Skrze jednu obyčejnou holku tak čtenář vnímá historické události, dobový kontext, ale i konkrétně to, „jak to chodilo v Brně po válce“.

Ač mě Žítkovské bohyně Kateřiny Tučkové uchvátily a tak nějak jsem tušila, jakou kvalitu mohu očekávat, přesto jsem byla při otevírání Vyhnání Gerty Schnirch hodně zvědavá, jak se tato bezesporu  talentovaná autorka popasuje s tak náročným tématem, jako je odsun německého obyvatelstva po skončení druhé světové války. Musím se přiznat, že jsem čekala cokoli, ale kniha předčila veškerá má očekávání a nedopřála mi na několik dní pořádného spánku, protože jsem musela číst, dokud jsem neodpadla.

Vyhnání Gerty Schnirch

vyhnaniGertySchnirt

Autor: Kateřina Tučková
Žánr: román
Vydáno: 2009
Stran: 416
Vydalo nakladatelství: HOST
Hodnocení: 99,9%

Zdroj foto: nakladateství HOST

( 1 hlas )

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

David Stránský: V Laterně magice se podařilo uskutečnit projekt, na který můžeme být všichni po právu hrdí!

stransky perexU příležitosti premiéry inscenace Human Locomotion, která vznikla v únoru na Nové scéně Národního divadla pod hlavičkou souboru Laterny magiky, jsme se rozhodli podívat na tento nový projekt a práci v divadle jako takovou o...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

STŘÍPKY TICHA - mírumilovnou a zároveň tajemnou idylku amišských farmářů naruší brutální zločin.

Stripky ticha

Americké spisovatelce Lindě Castillo vychází v nakladatelství MOBA již třetí kniha. Opět je to krimi román, znovu v hlavní roli s policejní náčelnicí Kate Burkholderová. Tu výtečně ztvárnila na filmovém plátně známá hollywoodská hereč...

Díky Hledačům světla se ocitnete v Nigérii

hledaci-svetla200V Nakladatelství HOST vyšla kniha Hledači světla, podle které se připravuje celovečerní film a jejíž inspirací byl skutečný případ veřejného lynče.

...

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...

Hunger Games: Síla vzdoru 2. část

hunger games200Záverečná časť úspešnej filmovej ságy, ktorá sa zaraďuje do žánru dystopických filmov. V druhej časti vrcholí vzbura jednotlivých krajov Panemu proti moci Kapitolu, ktorý ich dlhé roky utláčal a nútil sa zúčastniť krutých hier, v ktorých sa...