Recenze? Učím se z nich nic nedělat, říká herec Ondřej Brett

Recenze? Učím se z nich nic nedělat, říká herec Ondřej Brett

Tisk

ondrej brett perexJe nepřehlédnutelný jednak svou výškou, jednak hereckým potenciálem, což stačil prokázat v řadě rolí na jevišti Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Charismatický absolvent brněnské JAMU má navíc i jméno, které dobře zní -  Ondřej Brett. Doslova z něj čiší energie a pohoda, což nepochybně patří k jeho mladí, ale určitě za to může i jeho angažmá „U Bezručů“.  I z následujícího rozhovoru vyplývá, že je v severomoravské metropoli spokojený a k životu i tvůrčímu štěstí mu prakticky nic nechybí.

 

 

Jak se cítíte v Divadle Petra Bezruče a jak jste se zabydlel v Ostravě?

V Divadle Petra Bezruče se cítím báječně! Bude to znít jako klišé, ale opravdu tam chodím jako domů a na své kolegy a kamarády se těším každý den. A pokud jste takhle spokojený v divadle, kde jste šest dní v týdnu, tak si na město zvyknete (smích).

Brno, kde jste vystudoval JAMU, vám nechybí?

Brno, jeho atmosféra, Špilberk, Petrov, JAMU, sedánky v Lužánkách, přátelé, spolužáci… To všechno mi chybí neuvěřitelně. Kdykoliv do Brna jedu, probouzí se ve mně sentiment – chodím nostalgicky po centru a na každém rohu mám sto vzpomínek.  Přeci jenom, Ostrava je jiná káva.

ondrej brett 1

 

Máte mezi současnými kolegy hodně kamarádů?

Troufnu si říct, že mám v divadle nejen kamarády, ale i přátele, i když si někdy lezeme na nervy. Jsme spolu tak často, že už přesně vím, kdo bude jak reagovat na konkrétní věc, poznám na nich během jedné ranní vteřiny, kdo se jak vyspal.

Jak řešíte premiéry? Zvete na ně vaše nejbližší, příbuzné a kamarády? Anebo jste raději, když se objeví až na reprízách?

Na premiéry moc lidí nezvu. Ten večer totiž na jevišti většinou funguje zákon schválnosti. a co se nepokazilo do té doby, stane se teď – ulomená klika, stržená kulisa, odlepená podrážka... A navíc jsem nervózní z toho, jak diváci vezmou naši inscenaci. Takže premiéra pro mě není moc oddechový večer. Proto rodinu a přátele zvu raději na usazenější a klidnější reprízy.

ondrej brett 2

 

Kdo vám obvykle na premiéře nejvíc fandí? Je to maminka nebo tatínek? Jak oni reagují na vaši divadelní práci?

Kdo mi fandí? To těžko říct. Doufám, že nám fandí všichni diváci v hledišti. Maminka s tatínkem jsou spokojení, že já jsem spokojený a velmi rádi jezdí do Prahy, kde hostujeme v Divadle v Celetné. Jinak sledují moje úspěchy a neúspěchy na internetu, přičemž jsou mnohdy víc informovaní než já.

Divadlo Petra Bezruče je vaše první angažmá?

Kdepak. Po skončení JAMU jsem dostal angažmá v Šumperku, kde jsme se na prvním zkoušení sezóny – šlo o inscenaci Eskymo je Welzl - potkali s Martinem Františákem, tehdejším šéfem Divadla Petra Bezruče, který mi nabídl angažmá v Ostravě.

ondrej brett 3

 

Která role vám tu dala nejvíc práce?

Myslím, že v prvních týdnech je těžká každá role ať už z jeviště neslezete tři hodiny, nebo máte jen jednu repliku ve čtvrtém plánu. Musíte pochopit režisérův záměr, inscenační klíč a klíč k vaší figuře. Pokud se tyhle tři body splní, jde už pak zkoušení samo. Občas se stane, že jedna, dvě, nebo všechny tři indicie jen proletí kolem vás (smích).

Na kterou postavu či inscenaci rád vzpomínáte?

Obrovské vzpomínky mám na každou inscenaci se svými spolužáky v Martě (divadelní scéna JAMU), ze šumperského působení vzpomínám právě na Eskymo Welzla a na Hrdinu západu v režii Honzy Nováka. U Bezručů u mě boduje Osiřelý západ, který s námi nazkoušela nová umělecká šéfová Janka Ryšánek Schmiedtová a Můj romantický příběh v režii Dana Špinara.

ondrej brett 4


Zkoušíte teď něco nového?

Nikolaj Penev s námi zkouší Tři mušketýry, kteří volně vychází ze své předlohy. Hraji figuru divadelního kritika, která se  - snad neprozradím moc -  stává Richeliem.

Sledujete recenze, dovedou vás někdy rozčílit a vzít vám chuť do práce?

Můj velký vzor Jan Fišar říká: „Nečtu dobré recenze, protože bych pak musel číst i ty špatné.“ - Ale mě to nedá. Ale učím se z nich nic nedělat.   

Dovedete si představit, že byste dělal něco jiného než divadlo?

Nedovedu.

ondrej brett 5

 

Které představení ať už v Ostravě nebo někde jinde vás v poslední době nadchlo?

Byl jsem v Národním divadle moravskoslezském na premiéře inscenace Odsun. Jelikož sám pocházím ze Sudet a viděl jsem své kamarády a kolegy v jiných hereckých polohách, než jsem je znal, tak mě to „rozstřelilo“. Moc krásné herecké divadlo.

Co televize, film, rádio? Máte tam hodně zářezů?

Kdepak! Ale něco málo jsem dělal jak pro rozhlas, tak pro televizi. A je to krásná, ale namáhavá práce – je to jiný styl než na divadle. Nemám praxi, tak do sebe nasávám všechno a je to šíleně intenzivní. A po půl dni v rozhlase se cítím, jak kdybych složil metrák uhlí (smích).

Máte při tom divadelním frmolu čas na něco jiného, třeba na koníčky, které s divadlem nemají nic společného?

Určitě, jinak bych zblbnul. Snažím se sportovat, hodně rád čtu, procházím se po Ostravě a chodím do kina.

ondrej brett 6

 

Na co? A máte rád české filmy?

České filmy jsou zvláštní kapitola. Podle mě umí být hodně dobré, nebo hodně blbé…Do kina spíš chodím na zahraniční produkci. Snažím se vybírat filmy, které zkrátka potřebují velké plátno.

Pět filmů ať už z české nebo zahraniční provenience, které vás dostaly?
Moje top five? Nedotknutelní, Schindlerův seznam, Tanec v temnotách, Transamerica a Světáci.

Jak často jezdíte za rodiči na Liberecko? Děje se tak jen během divadelních prázdnin nebo i během roku?

K našim to mám vlakem šest, sedm hodin jízdy. Navíc mám bratra s jeho rodinou v Českých Budějovicích. Takže to málo volného času, co mi z divadla zbyde, ještě rozděluji mezi Jablonné v Podještědí a Budějovice. Vídáme se na Vánoce, dvakrát třikrát během sezóny a pak v létě. Ale voláme si a teď se naši chystají i do Ostravy. Takže naše vazby rozhodně netrpí (smích).

http://www.bezruci.cz/herec/557/ondrej-brett/

http://www.bezruci.cz/hra/tri-musketyri/



Foto archiv Ondřeje Bretta


 

Přihlášení



Sesterské domino Veroniky Valíkové

Povídky, které mrazí i zahřejí na duši; a vaše starosti se najednou zdají malicherné. A rozhovor s autorkou.

Dovolená podle předlohy pro nenáročné čtenářky

Nový román britské autorky Hedi Swain vydaný pod nakladatelstvím Cosmopolis slibuje báječně strávenou dovolenou. Kniha už nyní navnadí čtenářky na léto a chvíle pohody. Zkuste si představit, že se rozhodnete strávit dovolenou na místě, kde se natáčela filmová adaptace vaší oblíbené knížky a vezmete s sebou své nejlepší dvě kamarádky. Útulný romantický domek na překrásném místě opravdu slibuje netradiční chvíle s blízkými lidmi, kniha odhaluje jejích osobní příběhy a nabízí nové příležitosti.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Fotografováním mám možnost vyjádřit své pocity, říká Petr Macháček

tanec ostrava 200Na Ostravsku to navzdory okolnostem „razoviteho regionu“opravdu kvasí a žije. Tvoří zde zajímaví lidé a pod tvrdou slupkou lze často nalézt jemnocit a  vytříbený vkus. Kultuře se zde daří, jak se lze přesvědčit nejen ze zpráv masmé...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

Pokud jste milující matkou vymodleného dítěte, která by pro své děti udělala cokoliv na světě, včetně obětování vlastního života, pak raději knížku Křehká příměří od Michaely Štěchové nečtěte. Zřejmě vás bude poněkud rozčilovat. Autorka bourá mýty o rodičovství, namísto radostí popisuje spíše strasti a poukazuje na odvrácenou stránku mateřství, o níž se doposud jen mlčelo.

Čtěte také...

Jitka Asterová: Jestli se mi něco v životě podařilo, tak jsou to děti

Jitka Asterová - foto Maggie Le 6„Práci v rozhlase jsem si zamilovala od prvního dne. Cítila jsem se tam daleko svobodnější než před kamerou a na jevišti,“ přiznává herečka a rozhlasová moderátorka Jitka Asterová,...


Divadlo

Bezruči uvedou hit amerických divadelních scén Venuše v kožichu

venuse200Hit amerických divadelních scén Venuše v kožichu bude v ostravském Divadle Petra Bezruče první premiérou roku 2022. Intimní hru o setkání debutujícího autora a režiséra s energickou herečkou uvedeme v režii Jiřího Pokorného. Autorem netradičního rozvržen...

Film

Karel Zeman a jeho kouzelný svět

zeman09Česká animovaná tvorba měla ve svých počátcích - zejména v 50. letech - dva mezinárodně uznávané velikány: v Praze Jiřího Trnku a ve Zlíně Karla Zemana. Oba posloužili komunistickému režimu jako svého druhu výkladní skříň, když skrze ně mohl tvrdit, jak št...