Literární psychologie prozrazuje, co se skrývá za slovy spisovatelů, básníků a dramatiků

Literární psychologie prozrazuje, co se skrývá za slovy spisovatelů, básníků a dramatiků

literarni psychologie perexPsycholog Zbyněk Vybíral (*1961), profesor na brněnské Masarykově univerzitě, se vedle pedagogické činnosti věnuje i dalším aktivitám – spolupracoval při vydávání odborných časopisů,  zapojil se do práce v nakladatelství Nová beseda, kde již vydal spisek Co nového v psychologii. Nyní mu v témže vydavatelství vyšla kniha LITERÁRNÍ PSYCHOLOGIE.

 


Vychází tu z předpokladu, že beletrie nabízí nepřeberné množství psychologického poznání, zformulovaného většinou úplně jinak než v odborných psychologických knihách, jak hned v úvodu sám píše.  Spisovatelé totiž mohou osvědčit svou vcítivost i intuici, aby vyhmátli problém, který by odborníci složitě rozebírali a diagnostikovali.


Co literatura vypovídá o lidské psychice
Touto pozoruhodností se zabývali nejen psychologové a psychiatři (včetně Freuda, Junga, Adlera atd.), ale také uměnovědci. Literární kritik a historik Otokar Fischer už před více než stoletím vydal Otázky literární psychologie.  A dlužno doplnit, že u romanopisců hledali ponaučení i sociologové, nacházejí postižení společenských hnutí.


Vybíral píše, že psychologie prosycuje už antické mýty, pracují s ní velikáni světového písemnictví jako Dante, Shakespeare nebo Proust. V sedmi kapitolách rozebírá jednotlivé aspekty, které se týkají projevů psychologie.  Zkoumá psychoanalytický vztah k literatuře a poté se věnuje rozličným významovým pozadím, která se skrývají za slovy, mimikou či gesty (a probírá škálu pousmání, úsměvů a smíchů, ale také pláče), všímá si zpodobnění dětství a úlohy rodičů v něm, nastoluje úlohu paměti, dotkne se psychopatologie. Naznačuje, že tytéž projevy mohou dosáhnout rozličných významů, vždy záleží na kontextu použití. Literární hrdinové totiž často nosívají jakousi masku zdvořilosti, aby obstáli v pokryteckém či jinak znetvořeném společenství.


Vše souvisí se vším
Autor prokazuje obšírnou obeznámenost s tuzemskou i světovou literaturou, ale také dramatem, dokonce si vybavuje asociace na filmy – když se zmiňuje o Proustových popisech honosných interiérů, okamžitě si vybaví Greenawayovy vizuálně opulentní snímky. A samozřejmě zná teoretizující výklady spisovatelů, jejich vzpomínkové texty apod. Vybíralovy postřehy můžeme tudíž vnímat jako doporučení, jaké literární počiny bychom si měli přečíst – od Čechovových povídek se přenáší k Rabelaisovi, Tolstému, Dostojevskému, Flaubertovi, Joyceovi, k Virginii Woolfové, k Nathalii Serrautové.  Nejčastěji pak k obšírnému Proustovu románu Hledání ztraceného času.

literarni psychologie 2


A měli bychom si vzít k srdci důležité ponaučení, které původně zformuloval již Henry Miller – totiž že lidé jsou líní seznamovat se s Biblí nebo Shakespearem, raději si čtou pojednání – nebo jen drby - o nich.  Vzhůru tedy k poznávání pramenů! Nechť nikoho neodradí jejich objemnost!


Zbývá doplnit, že knihu doprovázejí jakoby naivistické perokresby Michaely Kukovičové, často s motivem snímání či odkládání masek, které kryjí lidskou tvář. Jenže mám s nimi problém: neodbytně mi připomínají kresby Jiřího Slívy.

literarni psychologie 1

Zbyněk Vybíral: Literární psychologie
Ilustrovala Michaela Kukovičová
Vydalo nakladatelství Nová beseda, Praha 2020. 188 stran
Hodnocení: 80 %
Foto: kniha

Literární psychologie_nakladatelství Nová beseda


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Videorecenze knih

Rozhovor

Michal Singer: „Šílení vůbec nejsou umělci a další jim podobní. Praštění jsou přece – ti všichni ostatní….“

singer michal 200Na slovíčko jsme tentokrát pozvaii umělce Michala Singera, o jehož poslední výstavě s názvem Argonautika se v poslední době hodně mluvilo. Jak ho tento epos oslovil a jak dílo vznikalo, si můžete přeč...

Hledat

Literární soutěže jsou jednou z nejlepších cest, jak dát o sobě vědět

Lucie Hlavinková, která se poprvé proslavila knížkou pro děti, je patronkou naší literární soutěže, která právě skončila a čeká na vyhlášení svých vítězů. Lucie nám na sebe prozradila, jak se stala spisovatelkou, čemu se nejraději věnuje a co nového připravuje pro své čtenáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Academia sbírá paměť 20. století

aca 200Nakladatelství Academia vydává knihy ve více než dvaceti různých edicích. Když nedávno facebookem projela vlna „bookchallenge“, ve kterých vyzvaní měli sepsat deset knih, které je něčím zasáhly, nemohla jsem nezmínit knihy z e...


Literatura

Co odkáže Clara v dědictví své rodině?

Clařino dědictví, perexTentokrát mne na čtení knihy Clařino dědictví nalákala hezky zpracovaná obálka z rukou Roberta Imrycha. Je z ní cítit tajemství, nostalgie a do toho všeho voní francouzský venkov. Hned jsem byla zvědavá, co a jaké dědic...

Divadlo

Inscenace 1000 tváří Adiny přináší dobovou atmosféru a přitažlivý pohled za kulisy

adina200Jeden barvitý život přinesla v živých barvách premiéra nové hry Daniely Sodomové. Inscenace, jejíž režisérkou a choreografkou je Adéla Stodolová, nese název 1000 tváří Adiny, což mnohé napovídá. Samozřejmě že jde o filmovou hvězdu Adinu Mandlovou. A není ...

Film

FILMOVÉ BRNO

filmove brno 200Do dějin kinematografie nespadá jen filmová tvorba samotná, ale vše, co s ní souvisí – včetně společenských a politických kontextů, včetně toho, jakým způsobem se dostávala k publiku, jak jím byla vnímána, jaký byl o ni zájem. Například p...