Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň
Kultura21.cz

Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň

carodejuv-ucen200Dne 28. února Národní divadlo uvedlo světovou premiéru celovečerního baletního představení s názvem Čarodějův učeň. Ambice tohoto baletu jsou veliké. Oslovit co nejvíce generací, včetně té náctileté. Co spolupráce ryze českých a slovenských tvůrců přinesla do baletního světa? Jak dílo vznikalo a co vyzařuje ve výsledku?

 

Taneční horor o chlapci Krabatovi vypráví o jeho seznámení na prahu dospělosti s temnými silami černé magie, která ho začne zcela fascinovat. Ovšem jen do momentu, než zjistí, že by mohl právě díky těmto silám i zemřít. Ale i tady platí, že dobro zvítězí nad zlem a láska je ze všech sil nejmocnější. Celý příběh vychází z lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století. Tvůrci čerpali z několika pramenů, přičemž značnou inspirací jim byla kniha Otfrieda Preußlera, českého rodáka z Liberce. Podle tohoto díla vznikl i animovaný film Karla Zemana. Z obou ztvárnění si odnesli motivy, zároveň ale spoustu věcí i změnili, například jména postav. Ty jsou v knize i filmu velmi staročeská a proto byla zvolena jména modernější. Některé scény se vyškrtaly a naopak byly jiné dějové linky přidány.

carodejuv-ucen2

Režie se ujalo duo nazývané SKUTR, které tvoří Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, který pochází ze Slovenska. Dvojice, v divadelních kruzích vyhlášená jednička, se pustila na půdu baletu s chutí a nadšením. K stvoření výjimečného díla si přizvali baletního mistra Jana Kodeta, patřícího k evropské špičce ve vyučování tance. Čtveřici nejužších tvůrců, bez kterých by představení nemohlo vzniknout v této podobě, uzavírá Zbyněk Matějů, jenž stvořil hudbu.

 carodejuv-ucen3

Čarodějův učeň je bezesporu pozoruhodným, perfektním a velmi silným zážitkem, který lze označit jediným slovem: krása! Choreografický jazyk je pozvednutý vysoko od klasiky, sahá do moderních stylů, rozvolňuje pohyb a hraje si s velkou výrazovostí. Vyžaduje od tanečníků vnitřní požitek i precizní technické dovednosti. Pozornost diváků bude beze sporu upřena na hlavní představitele. Výkony sólistů odráží emoce i charaktery do poslední figury. Mužné charisma i dívčí křehkost se zde stávají synonymem pohybů, které jsou fascinující. Silným organismem je i sbor, vnášející notnou dávku dramatičnosti i prostorové proměnlivosti. Celé obsazení na veřejné generální zkoušce ukazuje svou kompaktnost a sehranost. Technická jistota i výrazová sytost jsou excelentní. Ovšem nejen samotní tanečníci tvoří tuto vizuální krásu, velmi nápomocný je jim i světelný design a scéna. Oba elementy jsou propracované do posledních detailů, podtrhují atmosféru i samotný děj, nepostřehnutelně dotváří detaily emocí a díky tomu se stávají perfektními. To samé lze říci i o kostýmech, nápadných a jedinečných.

carodejuv-ucen4

Čarodějův učeň dokazuje, že i Češi umí vytvořit kvalitní a úchvatné baletní představení, které má vysoké ambice právem. Balet v Národním divadle tak zařadil do programu pověstný diamant a nezbývá než přát, aby byl diváky hojně navštěvován.

carodejuv-ucen5

Čarodějův učeň
Světová premiéra: 28. února 2013, Národní divadlo, 2. Premiéra 1. března 2013
Režie: Lukáš Trpišovský, Martin Kukačka
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Saša Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Dirigent: Pavel Šnajdr, Hraje: orchestr Národního divadla
Hlavní obsazení: Krabat – Ondřej Vinklát/Viktor Konvalinka, Kristýnka – Zuzana Šimáková/Morgane Lanoue, Mistr – Alexandre Katsapov/Petr Zuska, Toník – Marek Svobodník/Adam Zvonař, Dorotka – Zuzana Susová/Kristýna Němečková
Hodnocení: 96 %

carodejuv-ucen1

Zdroj foto: Hana Smejkalová, FB stránky Baletu Národního divadla


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Fotograf bez talentu: „Lidé umí být svině i hrdinové. Je jen na každém z nás, co si vybereme.“

bez talentu 200Fotograf bez talentu má na Facebooku po necelých dvou letech od založení stránky téměř 14 000 členů. Iedntita pro něj není důležitá, má svůj osobitý přístup i styl. Radí jak fotit a jeho posledním projektem je ten s názvem Hrdinové. Nejen o...

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Rok 2084? Vše pod kontrolou, i sex

DRPWinstona Smitha byste na ulici snadno přehlédli. Jak by taky ne, když je to jenom obyčejný pracovník na ministerstvu, co si svědomitě plní své povinnosti. Prostě normální nezajímavý muž, řekli byste si, ale neměli byste pravdu. Winston totiž žije v roce 2084 a je...


Literatura

Sbírka Srdce v nahotě odhaluje duši brněnské písničkářky

srdce v nahote2Mladá brněnská umělkyně Jenoféfa Beta nedávno představila svou křehkou poezii inspirovanou ženami ve sbírce Srdce v nahotě, kterou vydala pomocí crowdfundingu. Ilustrace vytvořila její kolegyně Eleanor Skurska.

 

...

Divadlo

Mezi námi děvčaty

Mezi nami devcaty 200V dubnu tohoto roku se na prknech Komorní Fidlovačky uskutečnila již stá repríza autorského debutu irské dramatičky a zároveň také herečky Elaine Murphyové. Slavnostní kulatou reprízu Little Gem si nenechala ujít ani samotná...

Film

Téměř ztracené Brehy nehy se vracejí

altFero Fenič natáčel svůj televizní hraný debut Brehy nehy v roce 1982 (jak nasvědčuje i datum na školní tabuli) a v témže roce jej dokončil, protože záhy - v měsíčníku Film a doba 3/1983 - na něj v rámci širší studie upozorňuje...