Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň

Národní divadlo uvádí: Čarodějův učeň

carodejuv-ucen200Dne 28. února Národní divadlo uvedlo světovou premiéru celovečerního baletního představení s názvem Čarodějův učeň. Ambice tohoto baletu jsou veliké. Oslovit co nejvíce generací, včetně té náctileté. Co spolupráce ryze českých a slovenských tvůrců přinesla do baletního světa? Jak dílo vznikalo a co vyzařuje ve výsledku?

 

Taneční horor o chlapci Krabatovi vypráví o jeho seznámení na prahu dospělosti s temnými silami černé magie, která ho začne zcela fascinovat. Ovšem jen do momentu, než zjistí, že by mohl právě díky těmto silám i zemřít. Ale i tady platí, že dobro zvítězí nad zlem a láska je ze všech sil nejmocnější. Celý příběh vychází z lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století. Tvůrci čerpali z několika pramenů, přičemž značnou inspirací jim byla kniha Otfrieda Preußlera, českého rodáka z Liberce. Podle tohoto díla vznikl i animovaný film Karla Zemana. Z obou ztvárnění si odnesli motivy, zároveň ale spoustu věcí i změnili, například jména postav. Ty jsou v knize i filmu velmi staročeská a proto byla zvolena jména modernější. Některé scény se vyškrtaly a naopak byly jiné dějové linky přidány.

carodejuv-ucen2

Režie se ujalo duo nazývané SKUTR, které tvoří Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, který pochází ze Slovenska. Dvojice, v divadelních kruzích vyhlášená jednička, se pustila na půdu baletu s chutí a nadšením. K stvoření výjimečného díla si přizvali baletního mistra Jana Kodeta, patřícího k evropské špičce ve vyučování tance. Čtveřici nejužších tvůrců, bez kterých by představení nemohlo vzniknout v této podobě, uzavírá Zbyněk Matějů, jenž stvořil hudbu.

 carodejuv-ucen3

Čarodějův učeň je bezesporu pozoruhodným, perfektním a velmi silným zážitkem, který lze označit jediným slovem: krása! Choreografický jazyk je pozvednutý vysoko od klasiky, sahá do moderních stylů, rozvolňuje pohyb a hraje si s velkou výrazovostí. Vyžaduje od tanečníků vnitřní požitek i precizní technické dovednosti. Pozornost diváků bude beze sporu upřena na hlavní představitele. Výkony sólistů odráží emoce i charaktery do poslední figury. Mužné charisma i dívčí křehkost se zde stávají synonymem pohybů, které jsou fascinující. Silným organismem je i sbor, vnášející notnou dávku dramatičnosti i prostorové proměnlivosti. Celé obsazení na veřejné generální zkoušce ukazuje svou kompaktnost a sehranost. Technická jistota i výrazová sytost jsou excelentní. Ovšem nejen samotní tanečníci tvoří tuto vizuální krásu, velmi nápomocný je jim i světelný design a scéna. Oba elementy jsou propracované do posledních detailů, podtrhují atmosféru i samotný děj, nepostřehnutelně dotváří detaily emocí a díky tomu se stávají perfektními. To samé lze říci i o kostýmech, nápadných a jedinečných.

carodejuv-ucen4

Čarodějův učeň dokazuje, že i Češi umí vytvořit kvalitní a úchvatné baletní představení, které má vysoké ambice právem. Balet v Národním divadle tak zařadil do programu pověstný diamant a nezbývá než přát, aby byl diváky hojně navštěvován.

carodejuv-ucen5

Čarodějův učeň
Světová premiéra: 28. února 2013, Národní divadlo, 2. Premiéra 1. března 2013
Režie: Lukáš Trpišovský, Martin Kukačka
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Saša Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Dirigent: Pavel Šnajdr, Hraje: orchestr Národního divadla
Hlavní obsazení: Krabat – Ondřej Vinklát/Viktor Konvalinka, Kristýnka – Zuzana Šimáková/Morgane Lanoue, Mistr – Alexandre Katsapov/Petr Zuska, Toník – Marek Svobodník/Adam Zvonař, Dorotka – Zuzana Susová/Kristýna Němečková
Hodnocení: 96 %

carodejuv-ucen1

Zdroj foto: Hana Smejkalová, FB stránky Baletu Národního divadla


 

Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Aleš Prager: „Když jsem vstoupil do knižního světa, všichni z oboru říkali, že je to běh na dlouho trať – tak běžím. “

ales pragerLetos na jaře jste si na webu K21 mohli přečíst rozhovor "Kniha, kterou má cenu číst" se začínajícím táborským spisovatelem Alešem Pragerem. A protože je Aleš ...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Klezmerem nespaseno

200divPražské Vinohradské divadlo je scénou, která velkou měrou určuje, co se v českém divadle nosí a obvykle ukazuje, jak se divadlo má dělat. Poslední vinohradská premiéra, tragikomedie Nesnesitelné svatby H. Levina, tomuto obyčeji vyhověla jen velmi málo. N...


Literatura

Růže a tis Agathy Christie

Růže a tisKrálovna napětí vykreslila další působivý – a tentokrát tragický – psychologický příběh. Hugh Norreys, jehož nehoda upoutala na invalidní vozík, se ocitá v městečku St Loo, kde právě vrcholí předvolební boj. Střetávají se tu různé společenské...

Divadlo

Divadelní hra „Spoutaný trávou“ zve děti i dospělé na originální loutky i stínohru

Spoutany travou 200Vyprávění nahého mnicha, císaře, generála a slona o životě, smrti i drobném hmyzu. Divadelní odpočinutí od světového chaosu s křehkými kovovými loutkami, zvuky a stíny. Již toto úvodní motto nastiňuje charakter divadelní hry „Spout...

Film

Baby driver
babydriverDlouho očekávaný a ojedinělý film Baby driver přichází do kin. S chlapcem Babym ( Ansel Elgrot) můžeme vidět, jak těžké může být nést následky za své špatné rozhodnutí. Film je neotřelý a nápaditý. Mimo jiné je velmi kvalitní a propracovaný. Vš...