Spotřební kultura – Don´t buy this book

Spotřební kultura – Don´t buy this book

Tisk

 

Spotrebni kultura 200Dnešní společnost je pod silným vlivem konzumerismu. Nakupujeme, protože některé věci potřebujeme k přežití, ale většina z nich se v nákupním vozíku objevuje jen proto, abychom našemu okolí ukázali, že na to prostě máme. Je to ale ta správná a jediná cesta, jak si získat uznání od ostatních? Začtěte se do jednotlivých příspěvků odborníků z různých oborů.


Spotřební kultura vzniká (velice zjednodušeně) vlivem kapitalismu, který rozvíjí svou konkrétní formu už od 16. století. To je tedy dlouhá doba, která spotřební kulturu formovala. Autoři jednotlivých příspěvků konzumní chování často popisují prostřednictvím módy, ale dokonce i skrze spotřebu šampaňského – rozdíly jsou tak velmi jednoznačné a srozumitelné.

Komodifikace času je jedním z pojmů, kterým se kniha zaobírá. Jak ji jednoduše přiblížit? Lidé kvůli svému lepšímu postavení ve společnosti obětují svůj volný čas práci, aby přinášeli do svých domovů více peněz. Postoj „být lepší než soused“; chceme vysoké postavení a místo toho, abychom byli spokojeni jen s tím, co opravdu potřebujeme, neustále se necháváme srovnávat, nutit k nakupování drahých statků a obíráme se sami o volný čas, který bychom mohli zaplnit prožitky s blízkými nebo svými koníčky.

Další ze zásadních bodů, které v této publikaci můžeme objevit je zjištění Patricka LeQuémenta, který říká, že nejdůležitější v obchodní praxi je: „…dát zákazníkovi něco, co by chtěl mít, o čem ale zatím nevěděl, že to hledá, a o čem, když to nakonec dostane, řekne, že to vlastně vždycky chtěl.“

Spotrebni kultura


Největší část knihy tvoří kapitoly zaměřené na reklamu. Z výzkumu vyplývá, že reklamy vnímají především děti a nutí rodiče k nákupu inzerovaných produktů. Dospělí ale nakupují dle seznamu a při běžných nákupech sledují především cenu.

Autoři se věnují i průzkumu toho, jak na spotřebitele působí reklamy spojené s určitou osobností a jak se mění vztah spotřebitele k produktu, když je tato osoba součástí nějakého skandálu. V knize se objevuje i pojednání o značce Nivea. O tom, jak může design loga, ale i změna cílové skupiny katapultovat výrobek do celosvětového povědomí.

Obecně se dá říct, že kapitoly zahraničních odborníků jsou svižnější, přináší více praktických příkladů a nových poznatků. České kapitoly jsou někdy méně čtivé pro běžného čtenáře – hromadění odborných slov a některé údaje jsou pro českého čtenáře natolik jasné, že snad ani nebylo třeba je uveřejňovat do publikace spíše zaměřené na odbornou veřejnost (např. Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice).

V každém případě je kniha jedinečná svého druhu v českém prostředí. Kdokoliv se zajímá o spotřební kulturu nebo obecně o naši společnost, získá při čtení zajímavá data a pohledy na danou problematiku.


Spotřební kultura – Historie, teorie, výzkum
Autor: Pavel Zahrádka (ed.)
Žánr: naučná
Nakladatelství: Academia
Rok vydání: 2014
Počet stran: 440
Hodnocení: 80 %    

www.academia.cz        

( 2 hlasů )    

Zdroj foto www.academia.cz


 

Přihlášení



NEJ za měsíc

Antarktida. Nejlepší povídky z pera Claire Keeganové

Oceňovaná autorka a královna povídek Claire Keeganová si drží i u našich čtenářů čestné místo a velký zájem, bývá velmi čtená a oblíbená. Její povídky v různých souborech vydává nakladatelství Prostor. Tentokrát nabízí obsáhlejší publikaci nazvanou Antarktida, v níž najdete hned patnáct povídek Claire Keeganové a já si myslím, že by tato knížka rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.

Doba kamenná neskončila kvůli nedostatku kamenů. Ale co doba ropná?

Už více než 150 let používá lidstvo ropu. Už více než 150 let určuje ropa hodnotu půdy a definuje mezinárodní vztahy. A stejnou dobu trvá život May (Marie Anna Myšičková). May je žena, která žije na chudé farmě v Anglii. S rodinou svého manžela moc nevychází a touží po jiném, lepším životě nejen pro sebe, ale i pro dítě, které čeká.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Načítám nejnovější video z playlistu...

Rozhovor

Turistický seriál: Zámek Vizovice

Vizovice 200Milí čtenáři, s prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár muzeí. Nebudou ...

Je mi skvěle

Chceš vědět, jak se cítit skvěle? Tahle knížka plná zábavy, básniček, otázek k zamyšlení, pokusů, her, vychytávek a vtipných obrázků ti ukáže, co dělat, když ti není úplně hej. Odpoví na otázky, jak vést zdravé vztahy, mít silné tělo, kterému budeš rozumět, a dobré návyky, jak pěstovat silnou vůli, odolnost, cílevědomost. Pomůže ti hledat smysl života. Zjisti, co všechno se v tobě odehrává.

Z archivu...

Čtěte také...

Autorské čtení s Kulturou21 - hlasování o nejlepší audio ukázku

AC K21V uplynulých týdnech jsme oslovili knižní autory a poskytli jim prostor, aby představili svou tvorbu veřejnosti prostřednictvím autorského čtení. Sešla se nám pěkná řádka nahrávek zahrnující prózu, poezii, detektivky, milostné romány i naučnou literaturu. A...


Divadlo

Záchranná mise Ferdy Mravence

ferda mravenec mala scena zlinZlínské divadlo Malá scéna uvedlo poslední zářijový den pohádku z pera Ondřeje Sekory Ferda Mravenec aneb Škola jízdy na kolečkových bruslích. Tu si otevřel Ferda Mravenec, sympatick...

Film

V kině se dějí zázraky nejen na velkém plátně. Valentýna tu totiž slaví nejen šťastně zadaní, ale i ti, kteří svou polovičku hledají. Nevěříte?

Rande jako z filmu 200Ať jste single nebo zadaní máme pro vás tip, jak skvěle strávit valentýnský večer a nesedět jen doma na gauči. Cinema City si totiž i letos pro své návštěvníky připravilo oblíbenou valentýnskou soutěž s názvem Rande jako z filmu...