Spotřební kultura – Don´t buy this book

Spotřební kultura – Don´t buy this book

Tisk

 

Spotrebni kultura 200Dnešní společnost je pod silným vlivem konzumerismu. Nakupujeme, protože některé věci potřebujeme k přežití, ale většina z nich se v nákupním vozíku objevuje jen proto, abychom našemu okolí ukázali, že na to prostě máme. Je to ale ta správná a jediná cesta, jak si získat uznání od ostatních? Začtěte se do jednotlivých příspěvků odborníků z různých oborů.


Spotřební kultura vzniká (velice zjednodušeně) vlivem kapitalismu, který rozvíjí svou konkrétní formu už od 16. století. To je tedy dlouhá doba, která spotřební kulturu formovala. Autoři jednotlivých příspěvků konzumní chování často popisují prostřednictvím módy, ale dokonce i skrze spotřebu šampaňského – rozdíly jsou tak velmi jednoznačné a srozumitelné.

Komodifikace času je jedním z pojmů, kterým se kniha zaobírá. Jak ji jednoduše přiblížit? Lidé kvůli svému lepšímu postavení ve společnosti obětují svůj volný čas práci, aby přinášeli do svých domovů více peněz. Postoj „být lepší než soused“; chceme vysoké postavení a místo toho, abychom byli spokojeni jen s tím, co opravdu potřebujeme, neustále se necháváme srovnávat, nutit k nakupování drahých statků a obíráme se sami o volný čas, který bychom mohli zaplnit prožitky s blízkými nebo svými koníčky.

Další ze zásadních bodů, které v této publikaci můžeme objevit je zjištění Patricka LeQuémenta, který říká, že nejdůležitější v obchodní praxi je: „…dát zákazníkovi něco, co by chtěl mít, o čem ale zatím nevěděl, že to hledá, a o čem, když to nakonec dostane, řekne, že to vlastně vždycky chtěl.“

Spotrebni kultura


Největší část knihy tvoří kapitoly zaměřené na reklamu. Z výzkumu vyplývá, že reklamy vnímají především děti a nutí rodiče k nákupu inzerovaných produktů. Dospělí ale nakupují dle seznamu a při běžných nákupech sledují především cenu.

Autoři se věnují i průzkumu toho, jak na spotřebitele působí reklamy spojené s určitou osobností a jak se mění vztah spotřebitele k produktu, když je tato osoba součástí nějakého skandálu. V knize se objevuje i pojednání o značce Nivea. O tom, jak může design loga, ale i změna cílové skupiny katapultovat výrobek do celosvětového povědomí.

Obecně se dá říct, že kapitoly zahraničních odborníků jsou svižnější, přináší více praktických příkladů a nových poznatků. České kapitoly jsou někdy méně čtivé pro běžného čtenáře – hromadění odborných slov a některé údaje jsou pro českého čtenáře natolik jasné, že snad ani nebylo třeba je uveřejňovat do publikace spíše zaměřené na odbornou veřejnost (např. Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice).

V každém případě je kniha jedinečná svého druhu v českém prostředí. Kdokoliv se zajímá o spotřební kulturu nebo obecně o naši společnost, získá při čtení zajímavá data a pohledy na danou problematiku.


Spotřební kultura – Historie, teorie, výzkum
Autor: Pavel Zahrádka (ed.)
Žánr: naučná
Nakladatelství: Academia
Rok vydání: 2014
Počet stran: 440
Hodnocení: 80 %    

www.academia.cz        

( 2 hlasů )    

Zdroj foto www.academia.cz


 
Banner

Přihlášení



Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.


YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.


N media
Banner

Rozhovor

Ondřej Neff: „Zůstávám věrný sci-fi."

neff perexONDŘEJ NEFF alias Aston je jeden z nejvýznamnějších českých spisovatelů science-fiction u nás. V nakladatelství Albatros vydává populární „verneffky" a trilogii Tajemství pěti světadílů. Velké oblibě...

Hledat

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.


Čtěte také...

V zábavném pořadu Partička uvidíte Vydru

partička5Jak jste si mohli všimnout, na obrazovky televize Prima se vrací zábavný pořad Partička. Jen s lehkou obměnou. Mezi herci už neuvidíme Ondřeje Sokola. Místo něj se můžeme těšit na jiné známé komiky, např. Jakuba Koháka nebo Michala N...


Literatura

Lubomír Müller: Obrázky času

Obrazky casu 200Ti, kdož se s tvorbou Lubomíra Müllera již setkali, otevírají jeho novou knížku (Obrázky času, JaS nakladatelství, 2022) se zvědavostí, co pokládá nyní, ve zralém věku, za důležité, a vězte, nejsou zklamáni. Už jej nezajímají citové zmatk...

Divadlo

Tři muži v nesnázích

altBranické divadlo uvedlo ve čtvrtek 3. května premiéru komedie Tři muži v nesnázích. Typická divadelní fraška, plná zvratů, humoru a neuvěřitelných náhod je „nudolapkou“ s výborným hereckým obsazením a perfektní prací ...

Film

Film Stroj času prošel zkouškou času

200 filmStarodávný film Stroj času (1960) je tehdejším Oscarovým snímkem. Dějí se v něm totiž naprosto neuvěřitelné věci. Když pomineme, že byla v té době televize už jakousi samozřejmostí, i tak byl pro lidi nejvíce fascinující prostý pohyb vteřinové ruč...