Obecné dějiny ničení knih

Obecné dějiny ničení knih

Tisk

obecne dejiny niceni knih 200Nejsem zdaleka první, kdo se vyjadřuje ke knize Fernanda Báeze Obecné dějiny ničení knih. Přečetla jsem si ji s velkým zájmem. Knihy čtu velmi ráda a ztrátu kterékoliv ze svých oblíbených (většinou zapůjčením některé z kamarádek či kamarádů) nesu poměrně těžce, zejména ztratí-li se jeden díl z některé knižní trilogie. Mohu však doufat, že tyto knihy nejsou zničeny a dělají někomu radost. Jenže co si počít s nenávratným zničením něčích myšlenek, veršů, příběhů, vědeckých objevů, nápadů, zkrátka všeho, co mohou knihy obsahovat? Jaká je hodnota paměti? Je dobře, že se můžeme nahlas ptát, co se děje s kulturním dědictvím zanechaným potomkům. Z jakých důvodů jej kdo ničí, o co s každou zničenou knihou vlastně přicházíme. Je možné, že se ztracené myšlenky objeví znovu v jiné formě, ale kdo to zaručí? Tyto otázky zřejmě trápí mnoho lidí, protože Báez inspiroval svojí knihou řadu svých přátel mezi romanopisci a filmaři.

Ve své knize autor vysvětluje, proč jsou knihy ničeny. Domnívá se, že nejsou ničeny jako fyzické objekty, ale jako součásti paměti, jako jeden z pilířů identity člověka a společenství. Neexistuje identita bez paměti. Pokud si člověk nepamatuje, co je, neví čím je. Jakmile si nějaká skupina lidí nebo národ pokusily podmanit si jinou skupinu nebo národ, vždy se od počátku objevila snaha zahladit cizí stopy paměti, aby daly vzniknout vlastní identitě. Toto tvrzení autor dokládá řadou důkazů z dějin od starověku až po žhavou současnost. Veřejné nebo soukromé ničení knih probíhá téměř vždy v následných fázích: omezení – cenzura –drancování – likvidace. Omezení spočívá v zákazu, cenzura v diskriminujícím vynechání pasáže, drancování v přímé či nepřímé krádeži, živelné nebo obchodní. Likvidace se děje nejčastěji pálením knih. Cílem je zničení kulturních zdrojů a vnucení nové kultury (transkulturace), kdy jedna kultura vnutí druhé novou paměť. Knihy se pálí a knihovny se ničí, neboť jsou to symboly. Kniha není ničena proto, že je nenáviděna jako předmět. Ničitelé knih (biblioklasti) porušují četná základní lidská práva: právo na důstojnost, právo na nedotknutelnost písemných památek jedinců a národů, právo na identitu, právo na informace a právo historického a vědeckého výzkumu, který knihy umožňují. Autor tvrdí, že knihy, o nichž hovoří tato kronika hanebností, jsou z šedesáti procent ničeny naprosto promyšleně. Zbylých čtyřicet procent bylo zničeno vlivem přírodních katastrof (požáry, hurikány, povodně, zemětřesení atd.), nehod (požáry, ztroskotání atd.), zvířat (moli, myši hmyz), kulturních proměn (zánik určitého jazyka, změna literární módy) a samotného materiálu, z něhož byla kniha vyrobena (přítomnost kyselin v papíru atd.). V knize je uvedena řada příkladů, citací z knih, odkazů atd. Báez se dokonce odkazuje i na české autory, např. Bohumila Hrabala a jeho novelu Příliš hlučná samota.

Kniha rozhodně stojí za přečtení. Zejména proto, že právě v okamžiku, kdy čtete tuto recenzi, nenávratně mizí minimálně jedna kniha.

obecne dejiny niceni knih

Název knihy: Obecné dějiny ničení knih/Nueva historia universal de la destrucción de libros
Autor: Fernando Báez
Přeložili: Daniel Nemrava, Pavlína Švandová, Radim Zámec
Žánr: populárně naučná literatura
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2012
Počet stran: 604

Hodnocení: 100 %


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Zuzana Hubeňáková: „I když si připadáme všichni vybití jak digitálky, humor si nesmíme nechat vzít!“

Zuzana Hubenakova 200Zuzana Hubeňáková je liberecká spisovatelka, která začínala jako blogerka. V roce 2014 zvítězila v prestižní soutěži Blogerka roku a v několika dalších ročnících na ni byla nominována. Do povědomí širší čtenářské obce se do...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

„Informace chce být svobodná“

kyberkultura200Kyberkultura, hackeři a digitální revoluce je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada a jejím autorem je Petr Mareš.

 

...

Literatura

Busny jsou ZPĚT!

Busny Zpet 200Čas od vydání Busny TAM rychle utekl a už je tady její pokračování s názvem Busny ZPĚT s podtitulem Vracíme se z Afriky.

 

...

Divadlo

Muzikál Jane Eyrová podruhé v Brně

jana Eyre perexPo delší době, tedy přesně po roce, se Hudební scéna Městského divadla rozezvučela muzikálem, který mněl svou první premiéru těsně před zavřením divadel v nastávající pandemii korona viru.

...

Film

Hasičský bál jako jeviště světa

hori ma panenkoDigitalizace význačných českých filmů, která divákům slibuje intenzivnější umělecký zážitek jak díky vyčištěnému obrazu, tak zásluhou sytějších barev, pokračuje sice hlemýždím tempem, ale přece jen s prokazatelnými výsledky - po úhelné...