Jaká tetička, taková neteř?

Jaká tetička, taková neteř?

lary fary perexSlečna Láryfáry je praneteří paní Láryfáry, kterou přivedla v polovině minulého století na svět známá americká spisovatelka Betty MacDonaldová. Její postava byla natolik populární, že se spisovatelky Ann M. Martinová a Annie Parnellová rozhodly navázat a rozvinout nové příběhy. Vymyslely si novou postavu – slečnu Sáru Láryfáry.

Ta přijíždí do malého městečka Javorovice postarat se o domeček a zvířátka své tetičky, která odjela hledat svého manžela k pirátům. Sára pokračuje v léčení zlobivých dětí, se kterými si ubozí rodiče nevědí právě rady. Je totiž stejného názoru jako její tetička, totiž že děti nezlobí, ale trpí dětskými chorobami typu chamtivky, neřeklice, loudalky, chytrolíny, slídivky atd. Na každou tuto nemoc najde Sára Láryfáry nějaký lék.

Nejsem úplně příznivcem trendu, kdy se známé postavy ujme nový spisovatel a rozvíjí její osudy po svém. Velmi často se jedná pouhý odvar původních příběhů. V tomto případě učiním výjimku. Nápad Betty MacDonaldové, která byla skutečně mistrovskou vypravěčkou příběhů a její čtenáři (včetně mě) ji milovali, nezapadl, ale došel dalšího rozvoje díky Ann M. Martinové a Annie Parnellové. Samozřejmě ihned poznáte, že se nejedná o rukopis Betty MacDonaldové; text je psán v podobném duchu, ale je stručnější, je zde méně humorného nadhledu, tolik charakteristického právě pro Betty MacDonaldovou.

Konzistentní zůstává v osobě překladatele: Jana Mertinová bravurně překládala již knihy Betty MacDonaldové Paní Láryfáry (1992), Čáry paní Láryfáry (1993), Farma paní Láryfáry (1993) a Haló, paní Láryfáry (1994). Nyní společně s Petrou Mertinovou odvedly velmi dobrou jazykovou práci a způsobily, že text se přiměřeně podobá svému předchůdci, což je v tomto případě přínosem. Dýchá z něho člověčenství a jistá poetika. Knížka se tak velmi dobře se čte a je jako stvořená pro čtení rodičů menším dětem. Příjemné jsou i ilustrace Zuzany Slánské, které umocňují celkový dojem.

Knížky tohoto typu by neměly chybět v žádné dětské knihovničce. Jsou plné fantazie, humoru, přátelství, pohody a také moudrosti. Umožňují dětem i rodičům uvědomovat si, že nikdo nejsme dokonalí, ale že vždy existuje možnost se zlepšit a stát se pro okolí snesitelnější. Knížka se mi líbí a jsem zvědavá, jestli vyjde ještě nějaké další překvapivé pokračování.

lary fary

Kouzla slečny Láryfáry/ z anglického originálu Missy Piggle-Wiggle and the Whatever Cure
Autorky: Ann M. Martinová a Annie Parnellová
Ilustrovala: Zuzana Slánská
Překlad: Jana Mertinová a Petra Mertinová
Jazyková korektura: Kateřina Matoušková
Odpovědná redaktorka: Helena Klečková
Technická redaktorka: Lucie Mikešová
Žánr: literatura pro děti a mládež
Vydavatelství: Fragment
Rok vydání: 2018
Počet stran: 227
Zdroj foto: Fragment

Uvědomit si ty správné hodnoty

Rozhovor LUCIE NOZIZWE 200Koncert míru - pod tímto názvem proběhne 30. září v Praze v Lucerna Music baru koncert , na kterém vystoupí Zululand Gospel Choir a česká zpěvačka, která přináší na českou hudební scénu rytmy Afriky, Lucie Nozizwe. Pán...

Když se v jedné knize sejde mladý Stalin s Anne Frankovou

ostny200Jiří Padevět je v českém povědomí znám především jako autor průvodců po událostech druhé světové války na našem území - Krvavé finále či průvodce po operaci Antropoid. Tentokrát přichází s knihou plnou mini příběhů, které se mohly stát a které byly so...

Sbírka Srdce v nahotě odhaluje duši brněnské písničkářky

srdce v nahote2Mladá brněnská umělkyně Jenoféfa Beta nedávno představila svou křehkou poezii inspirovanou ženami ve sbírce Srdce v nahotě, kterou vydala pomocí crowdfundingu. Ilustrace vytvořila její kolegyně Eleanor Skurska.

...

Špína otevře sezónu zlínského divadla

MDZ Spina 200Městské divadlo Zlín zahájí svou 78. sezónu českou premiérou. Naváže tak na dramaturgickou linii, které se v posledních letech zcela programově věnuje a v rámci níž se snaží hledat a objevovat současná témata a zajímavé nové texty a autory. Tento...