Experimentální román Tři! si pohrává s jazykem i identitou

Experimentální román Tři! si pohrává s jazykem i identitou

Tisk

Tři!Anna Luňáková a její experimentální román Tři! vychází v nakladatelství Dauphin. Rozhodně není pro každého, tento román spíše ocení náročnější čtenář, jež preferuje metaforickou hru se slovy a také hru psychoanalytickou.

Knihu Tři! bychom mohli usadit někam mezi Borise Viana a Franze Kafku. Rozmluva (se sebou, se světem… a nakonec i s terapeutem) je plná určitého nonsensuálna, které v sobě obsahuje jistou dávku čehosi zneklidňujícího. Jakoby se autorka snažila popsat slovy obraz, který lze vnímat pouze pomocí hmatu. Přesně takový dojem, troufám si říci, dělá četba tohoto textu. Nicméně takový dojem není opravdu na škodu, ba právě naopak. Jak jinak, než pomocí paradoxů, popsat jazyk nevědomí a nevědomých procesů, než právě pomocí jazykových her, které si jako slepci omakáváme dotykem.

Českému čtenáři se tak konečně dostává do ruky kniha od českého spisovatele, která by mohla konkurovat některým kvalitním dílům ze světové literatury jako je právě Vian či Kafka. Není to čtení průměrné, jak bývá v českém prostředí určitým standardem, ale má aspirace být něčím víc, jen si musí najít své specifické čtenáře.

„Karikatura a fraškovitost jsou jen deformace toho, co se vyčerpalo, my potřebujeme nové obsahy.“

Já je někdo jiný

Jazyk textu je často neprůhledný a mnohokrát se různě větví a obsahuje sofistikované pasáže, proto jistě Tři není pro každého. Jedná se o psychoanalytickou hru s autorčiným nevědomím, podvědomím a nakonec také s vědomím. Sama autorka v rozhovoru pro Rozhlas Vltava řekla, že se pokoušela „mapovat vícehlasí“. Nejedná se však o psychickou poruchu (nejčastěji se nám vybaví asi schizofrenie či hraniční porucha osobnosti), jako spíše o běžnou rozporuplnost naší osobní persony. Pokouší se tedy prostřednictvím vyprávění hledat a především vynalézt sebe sama – pokračuje tak v určité řekněme tradici mapování identity, s kterou přišel již v devatenáctém století básník Arthur Rimbaud. Ten pronesl mnohokrát citovanou větu: „Já je nikdo jiný.“

Na druhou stranu Anna Luňáková přináší do českého prostředí jisté inovace, které můžeme najít spíše v zahraniční literatuře, popřípadě v postmoderní filosofii. Tuto inovaci spatřuji především v tzv. ‚écriture féminine‘, která si zakládá na subjektu, jenž se vyznačuje právě mnohohlasím, tekutou identitou a ambivalentností textu. 

„To, co mně působí problém, je realita fikce. Skutečnost skutečnosti.“

Experimentálním motivem zde není pouze to, že se střídá hlas ženské a mužské postavy, ale prokládání textu otázkami ze strany psychoterapeuta. Jednou z jeho všeobecných úloh je ta, že nás často na sezeních nutí znovuprožívat minulé události, rekonstruovat je a zpětně pojmenovávat. Z tohoto důvodu také sami pro sebe můžeme odhalovat lež prostřednictvím vzpomínek. Jde o motivy vzpomínek, které se udály, přičemž pravdu lze hledat právě v tom, jak se udály.

„Každý útěk je první krok návratu k tomu, před čím utíkáš. A tak je tu neustále přítomno to, před čím úniku není.“

Postupem čtení se čtenář dozvídá, proč se kniha jmenuje Tři! Prvotní myšlenka, která se nabízí pro tento název je ten, že textem promlouvají tři postavy. Muž a žena v jedné osobě a psychoterapeut. Autorka sama pak nabízí ještě další variantu, proč název Tři – tím je filosofické pozadí – není tu možnost buď a nebo. Nejedná se o dvě možnosti, z kterých bychom si mohli vybrat a druhou tím vyloučit, nýbrž odkazuje na více jak dvě možnosti. Pokud to budeme interpretovat v rámci životního pohledu postav – jedná se o jejich různé postoje ke stejným otázkám.

Konečně jedna z nadprůměrných knih z českého prostředí, která se dostává čtenáři do rukou. Nekontinuální vyprávění je poetické ve své rituální každodennosti, vizuální podoba knihy je skvělá, bohužel až na vnitřní úpravu textu. Neuškodilo by zmenšit písmo, aby čtenář neměl pocit, že čte knížku pro prvňáčky.

Anna Luňáková

Foto: Tomáš Vodňanský, Český rozhlas

O autorce:

Autorka již publikovala básnickou sbírku Jen ztratím jméno (Malvern 2021). Momentálně se věnuje doktorskému studiu francouzsky psané literaturě, dále píše rozličná divadelní představení – jedno z nich se dokonce dostalo před oponu divadla v Paříži. 


Název: Tři
Autor: Anna Luňáková
Nakladatelství: Dauphin
Rok vydání: 2020
Hodnocení: 91%

Tři!

https://www.dauphin.cz/book_978-80-7645-012-7.html


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Rozhovor

Středověké právo se sice od dnešního liší, ale Emma Riedová nedá při psaní na zkušenosti ze své advokátní praxe dopustit

emma riedova 200Emma Riedová vystudovala práva a dějiny umění a pracuje jako advokátka. Zaujetí pro dějiny a napínavé zápletky ji provází už od střední školy, kdy psala povídky i kratší historické a detektivní příběhy. Tuto svou vášeň zúročila už při psan...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Z archivu...

Čtěte také...

David Deida: Cesta pravého muže

altNa seminářích a při konzultacích slýchávám nezávislé a úspěšné ženy, jak si stěžují, že dnešní muži jsou “bačkory” a že se jim nedá věřit, protože jsou příliš slabí a nevyzpytatelní. Citliví a jemní muži si zase stěžují, že se z žen staly “mužatky...


Literatura

Nebe začíná v tobě

nebe zacina v tobe200K relativně útlé knížce jsem se dostala víceméně omylem. Ale byla to šťastná náhoda. Jako laik toho vím velmi málo o mnišství, jeho důvodech, způsobu přemýšlení těchto lidí, natož žijících v první polovině prvního tisíciletí (p...

Divadlo

Zlínské divadlo přináší další komedii od Francise Vebera

draha legrace 200Francis Veber je proslulý francouzský scenárista, producent, režisér, filmař a divadelník známý například díky filmu Drž hubu! nebo filmu a divadelní hře Blbec k večeři. Zřejmě právě díky jejímu úspěchu se v Městském divadle pustili do...

Film

V Karlových Varech zvítězil Křižáček
krizacek perVáclav Kadrnka na sebe upozornil již svým minimalisticky, staticky, s pozorovatelskou netečností pojednaným dramatem 80 dopisů. V historickém snímku KŘIŽÁČEK, který navzdory očekáváním zvítězil na karlovarském filmovém festivalu 2017, tento...