Lobbing není takový, jak si většina lidí myslí

vsichni jsme lobbiste 200V nakladatelství Grada vyšla kniha Václava Nekvapila s názvem Všichni jsme lobbisté představující toto velmi zajímavé odvětví.

Kniha je rozdělena na čtyři velké kapitoly: Tři mýty o lobingu, Kdo je tady lobbista?, Co lobbisté dělají? A Zájmy veřejné i soukromé. V jejím závěru se nachází doslov, poděkování, informace o autorovi a odkazy a zdroje.

Titul Všichni jsme lobbisté mě zaujal jak názvem, tak také anotací, kde autor psal, že většina jeho rozhovorů s novináři, podnikateli, manažery, studenty, akademiky i dalšími lidmi s jinak širokým rozhledem začínala otázkami typu: „Cože, lobbista? Čím se tedy skutečně živíte?“ „Lze to vůbec dělat poctivě?“ „A je to legální?” Předsudky světu vládnou a je třeba s nimi bojovat třeba tak, že se o dané věci dozvíte více. A to byl můj cíl, který byl do puntíku naplněn.

Moc se mi líbilo přirovnání, že lobbing souvisí s korupcí asi tak, jako souvisí nakupování s krádežemi v obchodech. „Zákazník předstírá, že nakupuje, a přitom krade. Nejlépe krade ten zákazník, který se s prodavačem domluví, aby přimhouřil oko, a o lup se s ním podělí. Zakážeme-li nakupování a zavřeme-li obchody, nepochybně ustanou i krádeže. Přístup ke zboží bude mít jen ten, kdo se domluví s majitelem obchodu. Přestože krádež je trestná, nepodezříváme každého zákazníka, že vchází do obchodu s úmyslem krást, a preventivně jej nevybavíme osobním hlídačem, kamerou či rovnou želízky na rukou. (str. 19)

Skvělým prvkem knihy jsou ilustrativní případy v podobě novinových výstřižků. Autor v úvodu zdůrazňuje, že jsou fiktivní a neodkazují k žádné existující organizaci nebo osobě. Moc se mí líbí práce, jakou si s nimi dal – použil v nich vtipná jména a také praktickou formou demonstroval teorii popsanou v jednotlivých kapitolách. Navíc se v těchto článcích vyskytují stejné osoby a tvoří tak zajímavý příběh.

„Stanislav Milník
Stanislav Milník je publicistou, uznávaným odborníkem v oboru dopravních staveb a předsedou Spolku za bezpečné krajnice. Pan Milník začínal jako projektant ve společnosti Stavby mostů Troja, v letech 2009-2013 působil jako tajemník Rady vlády pro stavebnictví a následně jako ředitel BESIPu. Od roku 2016 přednáší na Univerzitě Ludmily Havránkové v Hradci Králové, je autorem celé řady publikací týkajících se ekonomiky silničního stavitelství a předsedá redakční radě Silničních listů.“ (str. 56, příklad konzultanta)

Všichni jsme lobbisté není učebnicí, ani složitou naučnou knihou. Je však plná informací a velmi dobře se čte. Já ji zhltla téměř na posezení a věřím, že leckoho může k lobbování přivést nebo jim alespoň trochu otevřít oči.

Václav Nekvapil (*1981) je vzděláním politolog a povoláním lobbista. Od roku 2010 vede pražskou kancelář mezinárodní poradenské firmy CEC Government Relations. Předtím pracoval jako asistent poslance a vládního zmocněnce, poradce v politickém marketingu, výzkumník v oblasti mezinárodních vztahů a místopředseda Asociace pro mezinárodní otázky (AMO). Vystudoval politologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (2005), kde získal také doktorát (2013), je absolventem francouzské úřednické školy École Nationale d´Administration (ENA) se specializací na diplomacii a veřejnou správu (2008).

vsichni jsme lobbiste

Všichni jsme lobbisté
Autor: Václav Nekvapil
Žánr: populárně-naučná
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 160
Hodnocení: 81 %

„Děti si tancem osvojí koordinaci těla, získají fyzickou kondici, učí se pracovat ve skupině, a hlavně nesedí doma u počítače nebo televize.“

mezinarodni centrum tance 200Přečtěte si rozhovor s Kristýnou Kronovetrovou, jednatelkou a vedoucí produkce Mezinárodního centra tance a Tanečního centra Praha. Zjistíte v něm, jak se dostala do tanečního světa, v čem tkví výhody tance a n...

Cesta do hlubin ilustrátorovy duše

deniky ondreje sekory 200Ondřej Sekora (1899–1967) pracoval od roku 1921 v Lidových novinách, ale vlivem politických událostí z nich musel pro židovský původ své manželky, se kterou se odmítl rozvést, po dvaceti letech odejit a v letech 1944–19...

Jaký byl devátý případ oddělení Q?

chlorid sodny 200Fanoušci dánského spisovatele Jussiho Adlera-Olsena se opět dočkali, tentokrát už devátého dílu ze série oddělení Q. Jednalo se o knihu Chlorid sodný, která klasicky vyšla v nakladatelství HOST.

...

Hurvínek v neděli 2.5. 2021 oslaví neuvěřitelné 95. narozeniny

hurvinek 20095 je úctyhodný věk. Takového věku se obvykle dožívají pouze senioři! A Hurvínek je malý kluk. O to jsou narozeniny cennější. Mánička, která letos oslavila jednadevadesát tvrdí, že to nejsou kulatiny a že se to slavit nemusí, ale kdo by řeči ta...

Filmy v mezích přípustnosti

cen 200O cenzuře již vyšla řada prací, bylo zkoumáno její fungování v totalitních režimech i v demokratických státech. V zásadě lze tvrdit, že jak výrobce, tak distributor filmového (či televizního) díla si osobují právo rozhodovat o konečné podobě výrobku, připo...