Ztracení hledači jiných světů

Ztracení hledači jiných světů

mortificatio perexNe náhodou autor použil název počítačové hry o hranici mezi životem a smrti, kde se prolíná realita a fantazie. Tentokráte, na rozdíl od E-knihy „V proudu řeky Styx“ nepoužívá své jméno, ale představuje se jako Nigredo, což označuje čerň, duševní dezorientaci a melancholii. Vydává ji nejen jako E-knihu, ale také klasicky pro milovníky vůně tištěných knih, v nichž mohou listovat a vracet se k nim podle nálady. Už obálka knihy naznačuje, že o ponuré čtení se nejedná. Mladý autor svěžím jazykem udržuje čtenářovou pozornost. Píše s nadhledem, fantazií i černým humorem, pokládá spousty otázek a odpovědmi na ně šetří. Rozhodnutí, zda knihu odloží, nebo bude hledat odpovědi ve své mysli, ponechává na čtenáři.

Jako voda a oheň

Nick a Layla jsou sourozenci, kteří odlišně řeší v podstatě stejné problémy. Brzy jim odešla matka, na což Nick má jen mlhavé vzpomínky, kdežto Layla žádné, což ji velmi trápí, protože nemá ani její fotku a o té době se zásadně nemluví. Ona je mladší, upnula se na práci a stává se z ní až chorobný workoholik. On neřeší nic. K žití mu stačí staré rodinné křeslo, gramofon, vinylové desky a prášky, které zapíjí skotskou whisky, což ho dostává až do stavu bezvědomí. Ona bydlí s babičkou, která jí brání v osamostatnění a které neustále lže, jak se má bratr dobře a že ji určitě brzy navštíví. On, vysokoškolák, pracuje jako noční skladník, kde je málo lidí a kde nepřekáží jeho zpustlý vzhled. Nezvládá být s lidmi ani sám a svou sestru, která ho občas v jeho nikdy neuklízeném brlohu navštěvuje a snaží se mu domluvit, vyhazuje. Sám už neví, co je výplodem jeho choré mysli a co je realita. V hlavě se mu jako útržkový film promítá co zažil, co chtěl zažít a už neví, co z toho byla skutečnost. Jako ten dívčí hlas ve skladu, o kterém ví jen, že si říkal Emily, nebo nezvyklý bar, kde se setkává s dávnou spolužačkou, která mu konečně plní jeho nenaplněné erotické sny, které v mládí prožíval.

Tajemství tohoto a jiných světů

Proč odešla tak náhle jejich matka, na kterou si Layla nemůže pamatovat? Jaké další následky si oba nesou z dětství? Otec odchod matky tehdy Nickovi vysvětlil takto „Občas se na tenhle svět dostanou lidé, co sem tak docela nepatří. Nejspíš patří do úplně jiného světa, na jinou planetu. Tenhle svět je pro ně jen obrovské bludiště, ve které se neustále ztrácejí a v hloubi duše touží vrátit se tam, odkud přišli“.

Nick mluvil nějakou dobu úplně z cesty, dálnice, podzemní klub, dávná přítelkyně, Layla má o něho stále obavy a nakonec se přestěhuje k němu. Sám Nick už ničemu nevěří a přesvědčuje Laylu, aby s ním šla do toho podivného baru. Ta souhlasí, a protože dveře jsou zamčené, dostává se tam oknem, zatímco Nick čeká venku. Také ona se ocitá v divném světě, kterému nerozumí, připomíná jí její dávnou školu. A také se setkává s bývalou jednodenní spolužačkou Emily. Ta tvrdí, že „existují dva světy a každý z nás je schopen dlouhodobě existovat jen v jednom z nich“.

Není to jednoduché čtení, děj má spád i když čtenář stále neví, co je v textu realita, co fantazie a co byl autorův záměr. Rozhodně za seznámení knížka stojí, i když to nebude čtivo pro každého.

mortificatio

Mortificatio
Autor: Nigredo
Obálka: Lika Kvirikashvili
Žánr. Mystery
Nakladatelství: KLIKA
Rok vydání: 2019
Počet stran: 200

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

Ředitel festivalu Voda, moře, oceány Jindra Soukal: celoroční práce se na konci tváří jako příjemně a bezproblémově běžící festival

TVMO Soukal perexakže jsem se opět ocitla v takovém středu vesmíru, vždyť to se přece o Bali říká, ne? Ale nebojte, nesedla jsem do letadla a nedala jsem se opět na tu děsivou dvoudenní cestu s cílem Denpasarského leti...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Všichni jsme nějak vadní

vsichni jsme nejak vadni200Pokud hledáte nějaké pohodové a vtipné letní čtení, kde je hlavním hrdinou v poněkud nešťastný muž, sáhněte po novince nakladatelství JOTA s názvem Všichni jsme nějak vadní od Matthewa Normana.

Další příběh pro knihomoly, tentokrát z Paříže

divka200Čteme často, čteme rádi, čteme všude, kde se dá. Knih, které knihomolům představují jejich vlastní svět, není mnoho, ale jsem ráda, když si mě najdou. A přesto, že v názvu titulu je metro, knihu jsem přečetla v tramvaji a nebylo to na škodu.

Muzikál Bat out of Hell

bat out of hell2Když jsme se rozhodli pro rodinný poznávací pobyt v Londýně, bylo nám hned jasné, že bychom měli navštívit taky nějaký muzikál. Výběr představení na londýnském West Endu je opravdu velký, a tak rozhodování nebylo...

Olga Sommerová natáčí film o rockerovi a politikovi Michaelu Kocábovi. Do kin zamíří v příštím roce

kocab 200Přední česká dokumentaristka Olga Sommerová už má na svém kontě mimo jiné filmy o osudech Marty Kubišové, Jiřího Suchého, Věry Čáslavské a Soni Červené. Nyní svou filmografii nově rozšíří také o dramatický životní příběh muzikanta a politika Michaela...