Darina Hamarová – Životem nekráčím sama

Darina Hamarová – Životem nekráčím sama

darina hamarova 200Prvotní setkání s románem Dariny Hamarové mnohé čtenáře vyděsí – vždyť příšerná grafická úprava obálky je jak z babiččiny červené knihovny nebo hůř, jako další román od Alexandry Potter. Pokud čtenář nejde na jistotu a neví, co od knihy opravdu očekávat, nejspíš ani nenajde sílu ji otevřít. Což je škoda. Román je bohužel, či bohudík, úplně o něčem jiném než o milostných avantýrách. Darina Hamarová napsala dílo, které je inspirováno jejím osudem a krutým osudem její rodiny. O syrovém boji o přežití, o boji s rakovinou.

Příběh hlavní hrdinky Danici – silné ženy pocházející z Oravských Beskyd, je plný složitých životních událostí. První část knihy se věnuje příběhu její sestry – ženy týrané alkoholikem, která poté, co si po dlouhém utrpení a životě po azylových domech našla konečně milujícího partnera, umírá na rakovinu. Danice nezbývá nic jiného než její dvě děti vzít do opatrovnické péče ke svým vlastním. V momentě, když zařizuje pohřeb sestry, se dozvídá, že manžel jí je nevěrný, stěhuje se k milence a nechává ji napospas vlastnímu osudu a vychovávat čtyři děti. Jeden by si řekl, že to už stačí, ale bohužel ne. Danice diagnostikují rakovinu prsu, která metastázovala i do mízních uzlin.

Prohrávat můžete, ale prohrát ne!
Je motto hlavní hrdinky, resp. autorky knihy. Následuje téměř roční boj se zákeřnou nemocí. Danica dojíždí na chemoterapie, radioterapie a bez přikrášlení popisuje, co procedury dělají s jejím tělem a jaké mají vedlejší účinky. Ani na okamžik si však nepřipouští, že by mohla prohrát. Rakovině se postaví čelem a s obdivuhodnou silou, místy i humorem. Nepodléhá sebelítosti a stále je empatická k lidem kolem.

You’ll never walk alone (Nikdy nekráčíš sama)
Román je pojmenován netradičně podle hymny fotbalového klubu FC Liverpool, která se stala pro Danicu esenciální. Uvědomovala si, že i když ji v nejtěžších chvílích opustil manžel, následně i přítel, ze kterého se vyklubal alkoholik, měla nesmírnou oporu ve zbytku rodiny, v přátelích, v kolezích z práce. Byla sice sama, ale nebyla osamělá. Přestože Danica svůj boj s rakovinou vyhrála, bohužel jí PB (jak v knize familiárně nazývá pána boha) přichystal další rány: zemřel jí otec a nedlouho nato i matka, která měla nádor v prsu a odmítala s ním zajít k lékaři.
„Jsou chvíle, kdy si myslíte, že hlouběji už klesnout nemůžete, že už nevstanete, že je všemu konec. A potom jsou chvíle, kdy vám osud najednou dá šanci, opět se postavíte na startovní čáru a je jen na vás, jak tu šanci využijete,“
Román je o nebývalé síle, energii a charakteru člověka, který klesá ke dnu a dokáže se zapřít a znovu odrazit. Je velmi emocionální, některé pasáže dají čtenáři zabrat. Na druhou stranu dodává sílu a inspiraci. Autorka si zaslouží hluboký obdiv, nejen vzhledem k tomu, co dokázala překonat, ale i k odhodlání o tom napsat, což muselo být nesmírně těžké. Celý příběh je ryze subjektivní – vyprávěný za použití ich-formy.
Jediné, co bych knize vytkla, je závěr. Jakási forma happy endu vzhledem k tragédiím, které se udály, byla žádoucí. Nicméně román je zakončen tím, jak Danica potká svoji životní lásku a kolotoč kolem toho je lehce trapný.

Název: Životem nekráčím sama
Autor: Darina Hamarová
Žánr: román
Nakladatelství: Práh (Praha 6)
Rok vydání: 2016

( 3 hlasů )

Honza Paulík: Absenci na pódiu jsem začal kompenzovat živým vysíláním

Honza perexHonzu Paulíka znám od října 1979, kdy jsme se přestěhovali do Buštěhradu a já jsem nastoupila do třetí třídy Základní školy Julia Fučíka. Při prohlížení školních fotek mi teprve nedávno došlo, že jsme stáli vždycky za sebou. A určitě to nebylo s...

Kniha Dcery: O vztazích otců a dcer, poslední cestě a loučení

dceryKdyby byla tato kniha film, dozajista by šlo o road movie, jízdu plnou emocí a humoru, tragických i tragikomických situací, dialogů dvou žen, které možná trochu připomínají Thelmu a Louisu, avšak mají zcela jiný úkol a cíl své ces...

Slavné internetové vtípky v knižní podobě, to je TMBOOK

tmbk 200Reagovat na dění v naší zemi kolážemi nebo memy, to už začíná být v podstatě folklor dnešní doby. A že nás především politická reprezentace zásobuje novým materiálem, o tom snad už nikdo nepochybuje.

...

Slovácké divadlo uvede premiéru komedie Třináctkrát za svědka napsanou přímo pro ně

trinactkrat za svedka 200

Už tuto sobotu 4. února bude mít premiéru romantická komedie Třináctkrát za svědka, kterou přímo na míru uherskohradišťskému souboru napsal Jan Šotkovský. Režie se ujal Lukáš Kopecký.

...

Ceny udělované v kultuře odrážejí ekonomii prestiže

altMédia nám ráda vnucují představu, že udělení nějaké prestižní ceny skutečně odráží hodnoty oceněného díla. Však také jeho atraktivita jako prodejného produktu tím každopádně vzroste. Stačí si připomenout třeštění pravidelně provázející udílení amerických Oscarů...