Jak se žilo na černé listině

Jak se žilo na černé listině

Tisk

cerne 200Na přelomu 40. a 50. let, kdy naplno hořela studená válka, se v USA rozpoutal hon na komunisty, prý ohrožující americkou bezpečnost, z pohledu postižených připomínající dávné pronásledování čarodějnic. Počínání "vrchního inkvizitora" senátora McCarthyho, vyhovující antikomunistickému smýšlení takzvaně spořádaného obyvatelstva, uvrhlo do soukolí podezírání a bojkotu každého, kdo se ocitl v podezření, že by mohl mít blízko k levicovým postojům. Snadno se k nim mohli lidé propracovat během ničivé hospodářské krize či následné druhé světové války, kdy Amerika byla spojencem bolševického Ruska (a odrazilo se to rovněž v tehdy natáčených filmech). Daniel Srch se v knize Na černé listině ovšem zabývá vyšetřováním, vězněním i zavrhováním těch filmařů, kteří se ke komunistické víře - zpravidla v ostře stalinském nálevu - skutečně hlásili.

 

 

 

Podtitul knihy Hollywoodští rudí a hony na čarodějnice v americkém filmovém průmyslu (1947-1960) vcelku přesně odpovídá tomu, o čem autor zasvěceně i poutavě pojednává. Nejprve Srch osvětluje historické pozadí, zkoumá dobové kontexty. Přibližuje pnutí v americké komunistické straně, upozorňuje na špionážní aféry, v některých případech vrcholící trestem smrti (manželé Rosenbergovi odsouzení za předávání tajených jaderných informací Sovětskému svazu).

Zamýšlí se nad dopadem protikomunistického šílení v USA a represemi v komunistickém systému, které byly nesrovnatelně brutálnější. Americké umělce, kteří se netajili svým "neamerickým" smýšlením, aniž by si sebeméně připustili hrůzy bolševismu, postihl zpravidla "jen" zákaz povolání, takže jim nezbylo, než aby pracovali na cizí jméno, pokud se své profesi chtěli dál věnovat. Svým způsobem to připomíná "pokrývání" z dob československé normalizace, kdy docházelo k obdobným případům, zakázaní autoři také psali pod jménem někoho, kdo cenzuře nevadil.

Zavržení umělci - pověstná hollywoodská desítka - hlásící se ke komunismu (a patřili mezi ně přední spisovatelé, scenáristé i režiséři) reagovali na svou situaci rozdílně: někteří hledali práci v Evropě (Jules Dassin, Joseph Losey), jiní vytrvali ve vlasti (Herbert Biberman), odhodlaní všem navzdory natočit film podle vlastních představ. Složitý vznik i šíření jednoho z takových děl Srch líčí jako svého druhu dokladový případ. Zmiňuje jak ty, kteří ve svém odporu vytrvali, tak jedince, kteří nátlaku podlehli a udávali (režisér Elia Kazan). Odhaduje, že počet lidí z filmového průmyslu, kteří se ocitli na "černé listině", se pohyboval kolem tří set.

cerne 1

 

Záhy se ukázalo, že leckteří zavrženci (např. scenáristé Dalton Trumbo nebo Carl Foreman) patřili ke špičkovým profesionálům, takže několikrát došlo k absurdní situaci, když při předávání Oscarů byla oceněna fiktivní osobnost, za níž se skutečný autor skrýval - a tudíž sošku nemohl nikdo převzít. K prolamování zákazů docházelo postupně: jen váhavě producenti zveřejňovali, kdo doopravdy napsal scénáře k mimořádně ceněným filmům jako Most přes řeku Kwai, Exodus nebo Spartakus.

Na vážný neduh zajisté pozoruhodného a informačně důkladného pojednání, které pracuje s olbřímím množstvím archivních materiálů a snaží se postihnout náhledy obou stran, však upozornit musím. Ačkoli občas probleskne i český titul amerického filmu (konkrétně krátkého dokumentu Hollywoodská desítka), ve většině případů se Srch neobtěžuje zjistit si, pod jakým názvem se dané dílo u nás uvádělo. Takže vyvzdorované Bibermanovo sociální dílo Salt of the Earth (1953), kterému věnuje rozsáhlou kapitolu, se promítalo jako Sůl země. Pozdější kritické průhledy na antikomunistickou hysterii jsme také viděli: k nejznámějším patří Chaplinova satira Král v New Yorku (A King in New York, 1957), Pollackovo melodrama Takoví jsme byli (The Way We Were, 1973) a zejména Rittova hořká komedie s Woody Allenem Na černé listině (The Front, 1976).

cerne 2

 

Srchova práce není prvním v tuzemsku vydaným textem o daném tématu. Dotkla se jej také Jindřiška Bláhová ve své anglicky psané disertaci. Rovněž vyšly přeložené práce: např. Hon na čarodějnice 1947-1957 od Marie-France Toinetové. Za bývalého režimu byly vydány knihy napsané postiženými, Lawsonův Film v boji idejí a Coleův Rudý z Hollywoodu. Srchův spis, na němž je patrné, že autorem je obecný historik, a nikoli filmový odborník, se vyhýbá jednostrannému či zaujatému pohledu, i když v posledku uznává, že jakkoli vážně chybující zřízení USA pořád představuje lepší variantu než sebesvůdnější utopie, která prozatím měla pokaždé blíž k pozemskému peklu než k slibovanému ráji.


Daniel Srch: Na černé listině. Hollywoodští rudí a hony na čarodějnice v americkém filmovém průmyslu (1947-1960).
Vydala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2015.
298 stran

Hodnocení: 90%

Foto: kniha, www.austinfilm.org      www.nypost.com


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Na začátku bylo slovo…Platí to i pro cizince v novém prostředí,“ říká Oksana Moiseniuk ze spolku Můžeš Mluvit Česky.

oksana 200Přinášíme vám rozhovor s režisérkou a producentkou, majitelkou filmové produkce FENOMART a také Ukrajinkou dlouhodobě žijící v Česku Mgr. Oksanou Moiseniuk. Patří do týmu spolku Můžeš Mluvit Česky, o kterém nám řekla více.

...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Z archivu...

Čtěte také...

Jak se vyvíjela česká literatura

ceska literatura perexO dějinách české literatury (ale také divadla, hudby, výtvarnictví…) vycházejí více či méně objemné svazky po více než dvě staletí. Jedině nejmladší filmové umění dosud na své souhrnné zpracování dosud čeká, ačkoli pr...


Literatura

Příručka mladých svišťů dostala (bohužel) nový háv

prirucka mladych svistu 200Příručky mladých svišťů vycházely v devadesátých letech a nakladatelství Egmont je zřejmě chtělo přivést zpátky do módy a vydalo ji jako další knihu z edice Kačeří příběhy.

 ...

Divadlo

Tajem staré lišky Báry Hrzánové: Báječný životopis svérázné herečky

hrzanova 200Životopisné knihy jsou mojí vášní. Ne, že bych je vyhledávala, ale když se mi dostanou do ruky, nepohrdnu a patřičně si je vychutnávám: pokaždé totiž mají jinou chuť. Záleží na osobnosti, o které je tu psáno. Jinak si čtu o Nigelle Lawson, jinak o Frediem Mercurym.

...

Film

Dokáže Zkáza Dejvického divadla nahradit Most?

5c1252519f2ac63478beddc7Po velkém úspěchu fenomenálního Mostu přichází Česká televize s další seriálem, který má velice dobře našlápnuto. Zkáza Dejvického divadla údajně předčí i kolegu ze severu, kterého už velice brzy nahradí. Viděli jsme prvn...