Tři inspirující rozhovory

Tři inspirující rozhovory

Rozhovory hvizdala perexKarel Hvížďala je významný český novinář, dramatik a spisovatel, který již vyzpovídal řadu významných osobností (namátkou připomenu jeho rozhovory s Václavem Havlem, Jiřím Grušou, Václavem Bělohradským, Karlem Schwarzenbergem, Pavlem Landovským, Jiřím Suchým, manželi Škvoreckými, Jacquesem Rupnikem atd.). Ve své nové knize rozhovorů si vypráví s Karolem Efraimem Sidonem.

V úvodu knihy je zařazena esej Karla Hvížďaly o Karolu Efraimu Sidonovi, nazvaná Euangelion Karola Efraima Sidona. Autor zde shrnuje život a dílo Karola Sidona, jeho nutkání, důvody k jeho tvorbě. Evangelium znamená dobrou zprávu, v tomto případě o tom, že Karel Sidon konvertoval k judaismu, přijal jméno Efraim po mladším z bratrů Josefa, který byl kmenovým otcem Izraele. Došlo k tomu po dvou totalitách, které zdecimovaly místní židovskou obec, a předcházelo tomu desetileté soukromé rabínské studium. Jeho otec byl Žid, který byl zavražděn v Terezíně, když byly Karlovi dva roky. Za jeho konverzí nebylo jen racionální poznání, ale i mystický zážitek, který popsal v knize „Když umřít, tak v Jeruzalémě“. V roce 1992 se stal pražským a zemským rabínem a letos po zralé úvaze na svoji funkci rezignoval a předal ji novému pražskému rabínovi Davidu Peterovi. Po létech psaní zjistil, že „člověk vlastně celý život píše jednu knihu.“ „Až stáří dává podle Sidona možnost a příležitost zjistit, odkud se vše v člověku bere, a tím pádem trochu pochopit, proč jsme takoví, jací jsme.“

Následují tři rozhovory. Ten první je Sidonův rozhovor s Karlem Hvížďalou a Viktorem Vondrou Když umřít, tak v Jeruzalémě (1995–1997), „aby lidé věděli, co je judaismus a jakého mají v Praze rabína“. Sidon odpovídá na otázky týkající se jeho psaní, proč se přiklonil k Bohu a opustil literaturu, jak konvertoval, proč emigroval a jak snášel emigraci v Německu, co znamená být Židem, jaké jsou židovské rituály a jak se židovské náboženství staví k nejrůznějším problémům, jako jsou nevěra, homosexualita, úloha žen, ateismus, kabala, spor o svatá území v Izraeli, pogromy atd.

Druhý rozhovor, nazvaný Červená kráva („aby Karel Hvížďala věděl, kým je“) mezi sebou vedou oba Karlové (2000–2002). Hovoří spolu o paměti, svědomí, iluzích, pomalosti myšlení, smyslu života, 11. září 2001, nacismu a o humoru. Dozvíme se například, proč judaismus považuje otázku za důležitější než odpověď („Protože bez otázky neníodpovědi…Ve chvíli, kdy umím položit správně otázku, a to je na mně, protože Pánbůh ji za mě položit nemůže, mám šanci, že se něco dozvím.“).

Třetí rozhovor Sedm slov (2011–2014) zahrnuje „sedm rozhovorů o sedmi slovech, aby novináři viděli, co se dá všechno dělat s žánrem rozhovoru“. Hovoří spolu o učení, čase, slově, pravdě, smrti, víře a o lásce. Podle autora by mohla mít podtitul Manuál pro novináře – pokus o nalezení krajní meze rozhovoru jako žánru.

V závěru knihy je zařazeno povídání O šuplíku v nás, Post skriptum, Židovské svátky, náboženské slavnosti a smuteční dny, Slovníček použitých výrazů, Výběrová bibliografie Karola Efraima Sidona a Výběrová bibliografie Karla Hvížďaly.

Všechny tři rozhovory jsou vedeny velmi kultivovaně a čtenář má o čem přemýšlet. Odráží se v nich moudrost a humanita obou aktérů i jejich vlastní bohaté životní zkušenosti, které jsou si svým způsobem lidsky podobné. Kniha je navíc graficky velmi profesionálně zvládnutá, prokládaná černobílými fotografiemi Jana Malého ml., které umocňují dojem z četby. Proto je požitek vzít ji do rukou, listovat v ní a celou si ji přečíst. Rozhodně s ní nestrávíte jeden večer. A dozvíte se o sobě a lidech kolem vás ledacos, co jste si třeba dosud ještě neuvědomili.

Knihu vřele doporučuji všem čtenářům, kteří se zajímají o judaismus, o filosofii a historii, nebo kteří rádi přemýšlejí o obecně platných principech lidství. Ale hlavně našim novinářům a redaktorům pro inspiraci, jak lze fundovaně vést rozhovory, abychom si příště již nemuselizoufat při poslechu či četbě banálních, ničím neinspirujících rozhovorů.

Karol Efraim Sidon
Tři rozhovory s Karlem Hvížďalou

rozhovory hvizdala

Autor: Karel Hvížďala a Karol Efraim Sidon
Fotografie: Jan Malý ml.
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Galén
Počet stran: 317
Zdroj foto: Galén

( 8 hlasů )

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Turisas: „Když jsme začínali, tak jsme kupovali zmrazenou krev“

turisas 200Festivalová sezóna se pomalu blíží, a proto vám přinášíme rozhovor s Turisas – jednou z hvězd festivalu Made of Metal. Ten se koná 14. až 16. srpna u Hodonína a kromě Turisas se na něm představí například Epica, Amorphis, Gloryhammer nebo Týr. Na...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Historie knihy aneb Spolkla mě knihovna

spolkla me knihovna200Víte co nejvíce potěší každého malého knihomola? Přece kniha o knihách. No dobře našlo by se i několik dalších možných variant, ale tentokrát se pojďme podívat za Klárou Smolíkovou a její novinkou Spolkla mě knihovna.

Jak vychovávat děti – zásady úspěšné vladařky

MACHIAVELLI 200Každý, kdo někdy vychovával děti, ví, co je to za dřinu a kolik emočně náročných situací a případně žaludečních vředů může taková adrenalinová aktivita otevřít. Suzanne Evansová, matka čtyř dětí, o tom ví své. Získala dokt...

Prague Shakespeare festival: ohromná událost!

Rutherford CravensPrague Shakespeare festival uvede od 21. září do 3. listopadu na scéně Národního divadla v divadle Kolowrat v originální angličtin...

Báseň aneb Skoro úplně vymyšlený film vzniká v Olomouci

Basen bukowski200V březnu 2013 padne v Olomouci poslední klapka nového nezávislého filmu na motivy jedné z básní Charlese Bukowskeho. Své místo v hereckém ensemblu našli jak osobnosti z krajských divadel, tak mladí herci a neherci. Ten...