Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

hanzelkazikmund perexV dobách, kdy československé televizní vysílání bylo teprve v plenkách a kdy informace o dění ve světě dostával divák především prostřednictvím filmu (a to jak díky cestopisným dokumentům, tak týdeníkům, uváděným před celovečerním programem).

Zpravidla to bývaly pořady zahraniční, a pokud vznikly v tuzemské produkci, jednalo o náhodné záznamy náhodně podniknutých cest. Jedinou výjimku tvořily desítky krátkých a čtveřice celovečerních snímků Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda. V letech 1947-1950 a 1959-1964 podnikli pověstné výpravy doslova po celém světě, odkud přivezli cenná osobní svědectví. Nyní tyto obrazové záznamy (i ty posléze nezařazené) zpřístupnil Filmexport v devítidiskovém, pečlivě sestaveném kompletu nazvaném jednoduše - Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.

Informační hodnota těchto dokumentů je mimořádná. Prozradí, jak se oba cestovatelé, kteří souběžně sepsali i řadu knih o svých zážitcích, pokoušeli předat jednotlivé postřehy a zjištění, nahlédnout pod vnější exotický obal a přiblížit jak život lidí v často nepředstavitelně chudých regionech, ale také v těch bohatých a vyspělých (třeba v Japonsku). Leckdy přinášejí cenný doklad o stavbu dané lokality před více než půlstoletím. Oba autoři - zásluhou svého ekonomického vzdělání – byli navíc schopni postihnout i fungování (a leckdy také nefungování) hospodářských struktur.

hanzelkazikmund2

Ostatně ze závěrečné, pro ně určitě dosti deziluzivní cesty po Sovětském svazu pochází pověstná Zvláštní zpráva č.4, která upozorňuje na zaostalost a málo kompetentní řízení, na mrhání přírodními zdroji i lidským umem. Tento text, ke kompletu přiložený, vykazuje snahu pomoci rozvoji socialismu odstraněním nedostatků, které jej brzdí (z tohoto hlediska jej nelze označit za antikomunistický, ostatně byl zaslán nejvyšším stranickým představitelům u nás i v Sovětském svazu).

Dokumenty Hanzelky a Zikmunda se více či méně podřizují ideologickým tlakům. Ostatně se není čemu divit: zvláště jejich první cesta byla zpracována v podmínkách nejtužšího stalinismu v první půli 50. let. Vlastně tyto dokumenty nesvědčí jen o navštívených zemích, ale stejně tak poukazují na zvyklosti panující v oblasti dokumentární tvorby, zejména v souvislosti se zdůrazněním osvětového, vzdělávacího rozměru. Je záhodno ještě doplnit, že nespatříme naprosto všechny snímky Hanzelkou a Zikmundem natočené - vyřazeny jsou ty krátké tituly, které se staly součástí celovečerních filmů, aby se tak předešlo zbytečnému zdvojování obsahu.

Obrazový materiál, který cestovatelé pořídili, i navržené komentáře k němu zpracovával do konečné podoby Jaroslav Novotný. Ve čtení doprovodných textů se v průběhu časuvystřídali Karel Pech, Miroslav Doležal, Jaromír Spal, Karel Höger a Václav Voska. Hudbu zpravidla skládal Zdeněk Liška. A dokumenty vzbuzovaly všeobecné nadšení: ostatně nabídly jediný způsob, jak ze zadrátované země nahlédnout do exotických končin. Jsou dochovány dopisy, v nichž se pisatelé rozplývají třeba nad tím, jak je uhranuly záběry mohutných vodopádů nebo výbuch sopky. Jako mimořádnou atrakci vnímali, že v celovečerním filmu o Africe (ještě černobílém) byl výstup na horu Kimimandžáro zcela unikátně pořízen v barvách. Teprve při druhé výpravě mohli Hanzelka a Zikmund výhradně používat barevný materiál, jejich poslední celovečerní projekt Je-li kde na světě ráj (1961) je dokonce širokoúhlý.

hanzelkazikmund1

Kolekce filmů Hanzelky a Zikmunda je cenná i tím, že obsahuje další snímky, které český divák dosud neměl šanci spatřit, najmě ruské pořady o nich, které vznikaly během cesty po Sovětském svazu i po ní. Nalezneme však i jejich publicistická televizní vystoupení (například v rámci Zvědavé kamery), kdy sdělují své postřehy.

O strnulém, centrálně řízeném socialismu si nečinili žádné iluze, koncem 60. let se jednoznačně postavili na stranu obrodného procesu, odsoudili ruskou okupaci - a v následném normalizačním období za to zaplatili zákazem jakékoli veřejné činnosti. Jejich knihy se nesměly vydávat ani půjčovat, jejich filmy zmizely z kin. Teprve po pádu režimu se jim dostalo uznání, jaké si rozhodně zasloužili. Až tehdy o nich (i s nimi) vznikla řada televizních pořadů, které ukázaly, že cestovatelské nadšení je nikdy neopustilo.

Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

hanzelkazikmund

Kolekce filmů natočená mezi roky 1947 až 1964
Komplet obsahuje 9 DVD (cca 1200 minut záznamu) a tištěnou přílohu Zvláštní zpráva č.4
Vydal Filmexport Home Video v roce 2014

( 4 hlasů )

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Portico Quartet: Praha je úžasné město. Má bohatou historii hudby a kultury a ty holky…:-)

mladi ladi jazz 200Na festivalu Mladí ladí jazz, který započal už v neděli v Praze, se v pátek 4. dubna představí anglická skupina Portico Quartet. Do Prahy se vrací po dvou letech a my jsme je u této příležit...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

89. ročník Academy Awards, aneb předávání Oskarů 2017

oscars 2017 perexI letošní ročník předávání Oskarových cen byl plný velkých jmen a také snímků. Slavnostní vyhlášení výsledků bylo prvně vysíláno v rádiu v roce 1930 a v televizi poprvé v roce 1953. Nyní je k vidění ži...

Paynův Zázrak v plechovce

Zazrak v plechovce200Téměř sedmdesátiletý Američan C. D. Payne rozhodně nelení a pokračuje v chrlení poutavých knih. Tu poslední s názvem Zázrak v plechovce českým čtenářům klasicky přináší nakladatelství JOTA.

...

Letní scéna Divadla Ungelt

Již poosmé si mohou příznivci divadla vychutnat komorní letní scénu Divadla Ungelt na hradčanském Novém světě. Divadlo, které patří k nejznámějším a především k nejpopulárnějším u nás, zařadilo do letního programu dvě oblíbené hry, jednu premiéro...

Nemám Vánoce rád a Silvestr přímo nesnáším, říká režisér Zdeněk Troška

zdenek perexI když v poslední době slavil v kinech úspěchy s komediemi nebo pohádkami, filmografie Zdeňka Trošky má přece jenom rozmanitější žánrový rozměr. Patří tam třeba historický film Poklad hraběte Chamaré nebo kom...