Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě
Kultura21.cz

Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

hanzelkazikmund perexV dobách, kdy československé televizní vysílání bylo teprve v plenkách a kdy informace o dění ve světě dostával divák především prostřednictvím filmu (a to jak díky cestopisným dokumentům, tak týdeníkům, uváděným před celovečerním programem).

Zpravidla to bývaly pořady zahraniční, a pokud vznikly v tuzemské produkci, jednalo o náhodné záznamy náhodně podniknutých cest. Jedinou výjimku tvořily desítky krátkých a čtveřice celovečerních snímků Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda. V letech 1947-1950 a 1959-1964 podnikli pověstné výpravy doslova po celém světě, odkud přivezli cenná osobní svědectví. Nyní tyto obrazové záznamy (i ty posléze nezařazené) zpřístupnil Filmexport v devítidiskovém, pečlivě sestaveném kompletu nazvaném jednoduše - Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.

Informační hodnota těchto dokumentů je mimořádná. Prozradí, jak se oba cestovatelé, kteří souběžně sepsali i řadu knih o svých zážitcích, pokoušeli předat jednotlivé postřehy a zjištění, nahlédnout pod vnější exotický obal a přiblížit jak život lidí v často nepředstavitelně chudých regionech, ale také v těch bohatých a vyspělých (třeba v Japonsku). Leckdy přinášejí cenný doklad o stavbu dané lokality před více než půlstoletím. Oba autoři - zásluhou svého ekonomického vzdělání – byli navíc schopni postihnout i fungování (a leckdy také nefungování) hospodářských struktur.

hanzelkazikmund2

Ostatně ze závěrečné, pro ně určitě dosti deziluzivní cesty po Sovětském svazu pochází pověstná Zvláštní zpráva č.4, která upozorňuje na zaostalost a málo kompetentní řízení, na mrhání přírodními zdroji i lidským umem. Tento text, ke kompletu přiložený, vykazuje snahu pomoci rozvoji socialismu odstraněním nedostatků, které jej brzdí (z tohoto hlediska jej nelze označit za antikomunistický, ostatně byl zaslán nejvyšším stranickým představitelům u nás i v Sovětském svazu).

Dokumenty Hanzelky a Zikmunda se více či méně podřizují ideologickým tlakům. Ostatně se není čemu divit: zvláště jejich první cesta byla zpracována v podmínkách nejtužšího stalinismu v první půli 50. let. Vlastně tyto dokumenty nesvědčí jen o navštívených zemích, ale stejně tak poukazují na zvyklosti panující v oblasti dokumentární tvorby, zejména v souvislosti se zdůrazněním osvětového, vzdělávacího rozměru. Je záhodno ještě doplnit, že nespatříme naprosto všechny snímky Hanzelkou a Zikmundem natočené - vyřazeny jsou ty krátké tituly, které se staly součástí celovečerních filmů, aby se tak předešlo zbytečnému zdvojování obsahu.

Obrazový materiál, který cestovatelé pořídili, i navržené komentáře k němu zpracovával do konečné podoby Jaroslav Novotný. Ve čtení doprovodných textů se v průběhu časuvystřídali Karel Pech, Miroslav Doležal, Jaromír Spal, Karel Höger a Václav Voska. Hudbu zpravidla skládal Zdeněk Liška. A dokumenty vzbuzovaly všeobecné nadšení: ostatně nabídly jediný způsob, jak ze zadrátované země nahlédnout do exotických končin. Jsou dochovány dopisy, v nichž se pisatelé rozplývají třeba nad tím, jak je uhranuly záběry mohutných vodopádů nebo výbuch sopky. Jako mimořádnou atrakci vnímali, že v celovečerním filmu o Africe (ještě černobílém) byl výstup na horu Kimimandžáro zcela unikátně pořízen v barvách. Teprve při druhé výpravě mohli Hanzelka a Zikmund výhradně používat barevný materiál, jejich poslední celovečerní projekt Je-li kde na světě ráj (1961) je dokonce širokoúhlý.

hanzelkazikmund1

Kolekce filmů Hanzelky a Zikmunda je cenná i tím, že obsahuje další snímky, které český divák dosud neměl šanci spatřit, najmě ruské pořady o nich, které vznikaly během cesty po Sovětském svazu i po ní. Nalezneme však i jejich publicistická televizní vystoupení (například v rámci Zvědavé kamery), kdy sdělují své postřehy.

O strnulém, centrálně řízeném socialismu si nečinili žádné iluze, koncem 60. let se jednoznačně postavili na stranu obrodného procesu, odsoudili ruskou okupaci - a v následném normalizačním období za to zaplatili zákazem jakékoli veřejné činnosti. Jejich knihy se nesměly vydávat ani půjčovat, jejich filmy zmizely z kin. Teprve po pádu režimu se jim dostalo uznání, jaké si rozhodně zasloužili. Až tehdy o nich (i s nimi) vznikla řada televizních pořadů, které ukázaly, že cestovatelské nadšení je nikdy neopustilo.

Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

hanzelkazikmund

Kolekce filmů natočená mezi roky 1947 až 1964
Komplet obsahuje 9 DVD (cca 1200 minut záznamu) a tištěnou přílohu Zvláštní zpráva č.4
Vydal Filmexport Home Video v roce 2014

( 4 hlasů )

Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Josef Albrecht - Klenoty naší krajiny

Klenoty nasi krajiny 200Pod názvem Klenoty naší krajiny se představuje nový osmidílný dokumentární cyklus, který se zabývá mimořádnými oblastmi v Chráněných krajinných oblastech.  Provázet nás tímto pořadem bude Miroslav Vladyka. Chcete-li v...

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Heidi, děvčátko z hor

heidi 200Asi nejslavnější švýcarský románek pro děti – a děvčátka zvláště - sepsala před bezmála půldruhým stoletím Johanna Spyriová. V české podobě jej známe díky převyprávění Bohumila Říhy jako Heidi, děvčátko z hor. Příběh líčí strastiplné osudy osiřelé dív...

Zajeďte si i vy Šalinou do stanice touha

salina-do-stanice-touha 200V nakladatelství HOST vyšly nedávno hned dvě brněnské knihy – povídkový Krvavý Bronx a humoristická Šalina do stanice touha. Vydejte se na jízdu spisovatelky Ivy Hadj Moussa i vy.

Divadelní Rock for People

Letošní, 18. ročník Rock for People byl beze sporu výjimečný po všech stránkách a jen tak někdo na něj nezapomene. Jedním z těch unikátů byla i rozsáhlá divadelní scéna s bohatým programem. Na některých festivalech se čas od času najde prostor ...

Příběh ze současného Egypta

YOMEDDINE perexBešaj (Rady Gamal) žije v koptské kolonii pro leprotiky, kam ho jako dítě umístila jeho rodina. Našel si tu manželku, kterou má rád, a taky práci – sbírá věci na smetišti. Když jeho manželka zemře, pocítí stárnoucí muž naléhavou potřebu ně...