“Co jsem já?” ptá se robot

“Co jsem já?” ptá se robot

altFilm Já robot znázorňuje velmi povedenou vizualizaci ne příliš vzdálené budoucnosti. Pokud máte rádi technologie a fascinuje vás umělá inteligence, pravděpodobně si pokládáte celou řadu otázek, na které se odpovídá neradostným způsobem.

 

 

 

Nacházíme se v roce 2035, kde detektiv Spooner vede na svou dobu celkem zvláštní život. V bytě má věci, které patří do technické minulosti, chodí si k babičce na koláč a nemá rád nové pomocníky v domácnosti – inteligentní roboty.

Ve filmu se od začátku řeší dilema tří zákonů robotiky. Jde o bezpečnost lidí před roboty a jakmile je spáchána vražda vědce, který na vývoji robotů pracoval, je Spooner jediný, kdo podezřívá z vraždy právě robota.

Spooner si velmi zakládá na lidském přístupu a tuší, kam robotizace asi vede. Také když vyslýchá zaměstnance firmy USR, která roboty vyrábí, nechová se uhlazeně jako oni. Oproti nim se projevuje víc lidsky a drze.

“Mám pro vás nový nápad na reklamu. Vedle truhláře postavíte robota, který vyrobí židli dvakrát rychleji a lépe než on. A pod tím bude napsáno: USR, serem na lidi.”
Společně s psycholožkou Susan nakonec objevují jednoho robota, který se vymanil ze zákonů robotiky. Susan je zaměstnankyně USR a dost oddaná své práci, proto nevěří, že by se bez poruchy mohlo něco takového stát.

“Co jsem já?” Ptá se robot Spoonera zvědavě.

I když se nenechává chytit tak snadno, nakonec se ocitají tváří v tvář. Zjišťujeme, že robota sestrojil sám vědec před svou smrtí a umožnil mu vymanit se ze zákonů robotiky. Už dávno si totiž všiml, že ve strojovém kódu robotů dochází k anomáliím, které z nich mohou dělat individuálně myslící bytosti. Když se roboti ocitají sami bez dozoru, z neznámého důvodu se pohybují ve skupinách. Tohle je trochu praštěné, ale autoři filmu pravděpodobně naráželi na něco ze života lidí.

alt


Mezi tím se v celém městě rozdávají nové typy robotů, které jsou přímo napojeny na aktualizace z centrály USR. VIKI, umělá inteligence budovy USR, tyto aktualizace sama provádí a nastává tak nečekaný problém. Pokud umělá inteligence uvažuje samostatně a zodpovídá za chod celé robotí společnosti, může dojít k zajímavým závěrům. Jeden z nich je, v zájmu bezpečnosti obyvatel, obsadit celé město a řídit životy všech lidí.Tato revoluce se díky Spoonerovi a robotovi se samostatným myšlením nakonec nezdaří. Oba se paradoxně skamarádili a umělou inteligenci VIKI nakonec úspěšně likvidují.V podobných scénách nám dochází, jak relativní naše vnímání může být a co všechno se může stát, i když je to třeba myšleno dobře. Vědec, jehož vraždu Spooner vyšetřuje, se totiž zabil sám a spolupráci svého robota se Spoonerem předtím naplánoval.

Uvědomoval si totiž, jak naivní může být domnívat se, že dobře řízené a sterilní technické prostředí je pro člověka tím nejlepším. Rozhodnutí, která v těchto podmínkách padají, dost dobře nekorespondují se základními potřebami člověka a jeho osobním rozvojem.

alt

Z filmu Já, robot vyplývá, že velmi zajímavé možnosti, které se nám v budoucnu naskytnou, nemusí nutně znamenat, že si s nimi budeme vědět rady. Velmi pohodlná řešení, která nejsou vratná nebo zaměnitelná, se mohou projevit v důsledcích, o nichž zatím nemáme příliš dobré povědomí. Říká se, že odborníci by měli vědět dobře, co dělají, nicméně to je jenom přání,  nikoli skutečnost.

Já, robot / I, robot
Sci-Fi / Akční / Mysteriózní / Thriller
USA / Německo / 2004
Režie: Alex Proyas
Scénář: Jeff Vintar
Hrají: Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, Alan Tudyk, James Cromwell, Shia LaBeouf, Chi McBride, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight, Emily Tennant, Terry Chen
Stopáž: 115 min.
Zvukové formáty: česky: Dolby Digital 5.1 původní: Dolby Digital 5.1
Titulky: české
Distributor: Bontonfilm
Hodnocení: 75%

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Viki: Bigbít to nikdy nebyl

viki perexS nevšední hudební autorkou a interpretkou Viki jsem se seznámila přímo prozaicky na křtu mé knihy. Odborníci o ní hovoří v superlativech a říkají, že patří k jedněm z největších talentů na naší muzikantské scéně. A j...

Hledat

Čtěte také...

Špion Johnny English znovu zasahuje
ImageOd pokračování ztřeštěné parodie na Jamese Bonda by se dalo očekávat, že její úroveň poklesne, stejně jako tomu bývá v mnoha jiných případech ne příliš pochopitelných pokračování. Ale tentokrát úroveň filmu kupodivu s...

Literatura

SVĚŽÍ MADAME CHIC

MadameChic perexPoodhalit život Francouzek, jejich neopakovatelné chování, kterým působí navenek, se snaží mnoho lidí. Co způsobuje jejich sebevědomé a vyrovnané chování, proč jejich oblečení má vždy „šmrnc“ a nosí se jako královny, proč jsou trochu zá...

Divadlo

Prokleté a dokonalé Úplné zatmění

uplne zatmeni 200Na zlínském jevišti se v sobotu 24. října 2015 představili herci z Městského divadla Mladá Boleslav v proklatém dramatu Úplné zatmění o Paulu Verlainovi a Arthuru Rimbaudovi. Představení režíroval Pavel Khek, ve Zlíně známý díky ins...

Film

Celé dlouhé filmové večery na Youtube. A zadarmo!

 

youtubeOblíbený komunitní portál Youtube.com si zřejmě začal zahrávat s ohněm. Nebo je nová strategie společnosti začátkem něčeho nového? Sledujte filmy online a zadarmo.

...