“Co jsem já?” ptá se robot

“Co jsem já?” ptá se robot

Tisk

altFilm Já robot znázorňuje velmi povedenou vizualizaci ne příliš vzdálené budoucnosti. Pokud máte rádi technologie a fascinuje vás umělá inteligence, pravděpodobně si pokládáte celou řadu otázek, na které se odpovídá neradostným způsobem.

 

 

 

Nacházíme se v roce 2035, kde detektiv Spooner vede na svou dobu celkem zvláštní život. V bytě má věci, které patří do technické minulosti, chodí si k babičce na koláč a nemá rád nové pomocníky v domácnosti – inteligentní roboty.

Ve filmu se od začátku řeší dilema tří zákonů robotiky. Jde o bezpečnost lidí před roboty a jakmile je spáchána vražda vědce, který na vývoji robotů pracoval, je Spooner jediný, kdo podezřívá z vraždy právě robota.

Spooner si velmi zakládá na lidském přístupu a tuší, kam robotizace asi vede. Také když vyslýchá zaměstnance firmy USR, která roboty vyrábí, nechová se uhlazeně jako oni. Oproti nim se projevuje víc lidsky a drze.

“Mám pro vás nový nápad na reklamu. Vedle truhláře postavíte robota, který vyrobí židli dvakrát rychleji a lépe než on. A pod tím bude napsáno: USR, serem na lidi.”
Společně s psycholožkou Susan nakonec objevují jednoho robota, který se vymanil ze zákonů robotiky. Susan je zaměstnankyně USR a dost oddaná své práci, proto nevěří, že by se bez poruchy mohlo něco takového stát.

“Co jsem já?” Ptá se robot Spoonera zvědavě.

I když se nenechává chytit tak snadno, nakonec se ocitají tváří v tvář. Zjišťujeme, že robota sestrojil sám vědec před svou smrtí a umožnil mu vymanit se ze zákonů robotiky. Už dávno si totiž všiml, že ve strojovém kódu robotů dochází k anomáliím, které z nich mohou dělat individuálně myslící bytosti. Když se roboti ocitají sami bez dozoru, z neznámého důvodu se pohybují ve skupinách. Tohle je trochu praštěné, ale autoři filmu pravděpodobně naráželi na něco ze života lidí.

alt


Mezi tím se v celém městě rozdávají nové typy robotů, které jsou přímo napojeny na aktualizace z centrály USR. VIKI, umělá inteligence budovy USR, tyto aktualizace sama provádí a nastává tak nečekaný problém. Pokud umělá inteligence uvažuje samostatně a zodpovídá za chod celé robotí společnosti, může dojít k zajímavým závěrům. Jeden z nich je, v zájmu bezpečnosti obyvatel, obsadit celé město a řídit životy všech lidí.Tato revoluce se díky Spoonerovi a robotovi se samostatným myšlením nakonec nezdaří. Oba se paradoxně skamarádili a umělou inteligenci VIKI nakonec úspěšně likvidují.V podobných scénách nám dochází, jak relativní naše vnímání může být a co všechno se může stát, i když je to třeba myšleno dobře. Vědec, jehož vraždu Spooner vyšetřuje, se totiž zabil sám a spolupráci svého robota se Spoonerem předtím naplánoval.

Uvědomoval si totiž, jak naivní může být domnívat se, že dobře řízené a sterilní technické prostředí je pro člověka tím nejlepším. Rozhodnutí, která v těchto podmínkách padají, dost dobře nekorespondují se základními potřebami člověka a jeho osobním rozvojem.

alt

Z filmu Já, robot vyplývá, že velmi zajímavé možnosti, které se nám v budoucnu naskytnou, nemusí nutně znamenat, že si s nimi budeme vědět rady. Velmi pohodlná řešení, která nejsou vratná nebo zaměnitelná, se mohou projevit v důsledcích, o nichž zatím nemáme příliš dobré povědomí. Říká se, že odborníci by měli vědět dobře, co dělají, nicméně to je jenom přání,  nikoli skutečnost.

Já, robot / I, robot
Sci-Fi / Akční / Mysteriózní / Thriller
USA / Německo / 2004
Režie: Alex Proyas
Scénář: Jeff Vintar
Hrají: Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, Alan Tudyk, James Cromwell, Shia LaBeouf, Chi McBride, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight, Emily Tennant, Terry Chen
Stopáž: 115 min.
Zvukové formáty: česky: Dolby Digital 5.1 původní: Dolby Digital 5.1
Titulky: české
Distributor: Bontonfilm
Hodnocení: 75%

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Lubomír Mülller: „Dětství žije ve mně.“

lubomir muller 200Obrázky času Lubomíra Müllera jsou královstvím vzpomínek. Ano, každý snad rád vzpomíná a vybavuje si příjemné chvíle, které prožil. Málokdo se drásá něčím smutným, ošklivým. I věci nepříjemné si přikrášlí, protože pak může jít dál. Do...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Poslední návrat legendy – Logan: Wolverine

logan perexProzatím poslední zpracování X-men ságy a její snad nejproslulejší postavy Wolverina, které však funguje i jako samostatný film, se dostalo do českých kin 2.3.2016 a sklidilo obrovský úspěch.  Je tak také poslední rolí Hugha Jackmana


Literatura

Dívka, která se vydala za tak trochu jiným šálkem čaje

Cajova divka perexJedním dechem se čte příběh „Čajová dívka z Kolibříkové ulice“, jehož autorkou je pařížská rodačka Lisa See, která vyrostla v Los Angeles a mnoho času strávila s otcovou rodinou pocházející z Číny. Hodně tedy věděla o tamních...

Divadlo

Lidé bez vlastností ožijí v podání činoherců z JAMU

lide bez vlastnosti 200Dvě slavná prozaická díla Roberta Musila propojili inscenátoři z Divadelní fakulty JAMU v novém titulu Lidé bez vlastností, jehož premiéru uvede 24. února brněnské Studio Marta. Inscenace je volnou adaptací Musilovy románové p...

Film

Nový film BUKO režisérky Alice Nellis se představuje v upoutávce a na plakátu

Buko 200Nový film Buko režisérky a scenáristky Alice Nellis bude mít v kinech premiéru 29. září a nyní se představuje pomocí upoutávky a filmového plakátu. Tato komedie vypráví o tom, že štěstí přeje připraveným a taky těm, kteří se svému strachu dokážou postavit...