Kultura a totalita IV – Každodennost

Kultura a totalita IV – Každodennost

Kultura -kino PEREXEditoři Ivan Klimeš a Jan Wiendl v několika posledních letech zahájili vydávání volné řady sborníků, souhrnně nazvaných KULTURA A TOTALITA. Už byly vydány svazky věnované válce, národu a revoluci, nyní v pořadí čtvrtá část je zasvěcena KAŽDODENNOSTI. Stejně jako předešlé díly ani tento nezkoumá jen společnosti pod nadvládou komunismu (případně fašismu, nacismu či dalších –ismů), nahlíží také do vzdálenější minulosti a všímá si i dílčího vzedmutí zfanatizované hysterie a totalitních náznaků.

Publikace je rozdělena do dvou nestejně rozsáhlých oddílů. První blok tvoří tři studie, které se snaží načrtnout jakési zevšeobecnění. A zkoumají onu každodennost jednak jako historickou realitu, jednak jako její (umělecký) obraz. Zjistíme, že dnes tak módní ideou každodennosti se myslitelé zabývali už před půlstoletím, jak dokládá třeba kniha Karla Kosíka Dialektika konkrétního. Občas už sám název přesně postihuje zaměření následného textu – třeba Banalita zla, každodennost, malé dějiny a otevřené vyprávění.

Každopádně zájem o život mimo společenské výsluní, kdy lidé mohou rozhodovat nanejvýš o svých skutcích, nikoli o věcech veřejných či obecnějším směrování, ale přesto svým počínáním přesahují rozměr soukromí, vypovídá o důrazu na smýšlení a mentalitu zdánlivě anonymizovaných jedinců. Proto má svůj nezpochybnitelný význam zaznamenávání jednotlivých osobních vzpomínek, které se tak chrání před zapomněním – třeba v rámci internetového portálu Paměť národa.

Zbývajících patnáct příspěvků se zabývá konkrétními případy. Čtenáři, které zaujal televizní snímek Zločin v Polné, si jistě s chutí vrhnou na článek o všedních dnech antisemitského třeštění v době hilsneriády, do níž tak razantně (ale v zásadě bezvýsledně) zasáhl budoucí československý prezident T.G.Masaryk. Ovšem nalezneme výpravy do ještě vzdálenější minulosti, až do obrozenských časů, od nichž nás dělí dvě staletí.

Kultura -kino

Další příspěvky zkoumají literární konstrukci každodennosti, jak ji předkládaly romány z prvních desetiletí minulého století (například  Rakousovy), z dob nadvlády komunistické ideologie je připomenuta Zahradníčkova vězeňská lyrika nebo Hančovy zápisky. Seznámíme se rovněž s modelací každodennosti v próze 60. i normalizačních let. Přidány jsou průhledy na divadelní scénu, které se dotýkají rozličných aktivit v celém poválečném období – včetně cíleného opěvování režimu na jevišti Národního divadla.

Zajímavé jsou rovněž stati, zacílení na dění ve filmu. Tentokrát se nejedná o filmové pojetí každodennosti, ale o to, jak vyhlížela všední existence jak filmařů, tak publika (jmenovitě vesnického) hlavně ve složitých 50. letech. Filmoví tvůrci byli tehdy považováni ani ne tak za umělce, ale spíše za dělníky, kteří vyrábějí – podobně jako pracující v továrnách – nějaké zboží. Barrandov byl vlastně také vnímán jako továrna vyrábějící filmy. A nabídka filmů promítaných na vesnici měla jednoznačně ideologickou dikci, prosocialistickou a prosovětskou, také měly přispět k převýchově tamního obyvatelstva, násilně donuceného přijmout kolektivizaci zemědělství. Výslovně zábavné tituly tak do vesnických kin pronikaly více než váhavě, i když diváci po nich prahli.

I když popisovaná kniha se skládá z dílčích studií, v některých případech vyňatých z rozsáhlejšího celku, nelze jim upřít čtivost. Postihují jednotlivé tematické okruhy se spolehlivou erudicí, autoři prozrazují pečlivost i potřebnou obeznámenost se zpracovávanou látkou, hojně zužitkovávají archivní prameny, v nichž se skrývají cenné, sotva tušené informace.

Kultura -obalka

Ivan Klimeš, Jan Wiendl (eds.): Kultura a totalita IV – Každodennost
Vydala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2016. 444 stran
Hodnocení:  80 %

e-shop.ff.cuni.cz/knihy/monografie/kultura_a_totalita_iv_kazdodennost-1459

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Renáta Navrátilová: „Taky jsem si přála přibrat v těhotenství co nejméně. A oproti Alici nemám příšernou tchyni a mámu.“

renata navratilova 200Renátě Navrátilové před několika dny vyšla kniha Malý šikanista aneb Jak mámy přicházejí o iluze, a nejen o ní nám prozradila více v tomto rozhovoru.

...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Velice účelná procházka Alexandra Hackenschmieda

Hackenschmied 200Alexander Hackenschmied nepatří k našim nejznámějším dokumentaristům - a není se čemu divit. Vždyť tu působil jen v době před druhou světovou válkou a poté se (s mírně pozměněným příjmením - jako Hammid) prosazoval ve Spojených státech. Jeho samost...

TGM očima slečny Alce a mistra Viktora

TGM ocima alice perexO historických postavách lze vyprávět nudně, přežvýkávat letopočty a nutit ostatní biflovat je. Daleko lepších výsledků se ale dosáhne tím, když je již nežijící politik či umělec představen jako člověk, ne jako soubor čísel...

RockOpera Praha natáčí videoklip s Evou Urbanovou a Kamilem Střihavkou

rop eva kamil 200Spojení RockOpery Praha a Evy Urbanové dostane nové obrysy. Holešovické divadlo totiž chystá nový videoklip k očekávané premiéře opery Trója, v níž se operní pěvkyně chopí role bohyně lovu Artemis. Klip vznikne ke skladbě Přísahej a t...

Mezipatra 2012: Dolan a Laurence svádějí boj za emancipaci jako jeden muž

laurence anyways dolanZ řady nesporně zajímavých tvůrců, jejichž snímky se objevily na programu letošního ročníku festivalu queer filmů Mezipatra a stojí za pozornost, má třiadvacetiletá režisérská hvězda z Québecu Xavier ...