Pejsek a kočička bavili děti první festivalové odpoledne

Pejsek a kočička bavili děti první festivalové odpoledne

Tisk

altDivadelní přehlídka Setkání 2012 Stretnutie není jen o věhlasných divadelních souborech a profláklých tvářích prken, která znamenají svět. Není ani o výhradně dospělém divákovi. Děti jsou ve zlínském divadle vítány, a tak hned první odpoledne divadelního festivalu patřilo jim. V šapitó v parčíku za zlínským divadlem je přivítali pejsek a kočička v podání herců Pidivadla, jinak studentů pražské Vyšší odborné školy herecké.

Inspirováni pohádkami Josefa Čapka vdechli začínající herci život plyšovým maňáskům. Pejsek s kočičkou se nejprve vrhli na úklid, důkladně umyli ve svém domečku podlahu a potom si upekli dort. Ač se může zdát na první pohled mytí podlahy a pečení dortu jako záležitost jednoduchá, pro pejska s kočičkou to znamenalo mnoho větších či menších zádrhelů a nedorozumění. Pejsek s kočičkou také nechali na jeviště vstoupit dvě košilky, jednu chudou, ale skromnou, druhou bohatě vyšívanou, ale pyšnou. Jak to v pohádkách chodí, hlavní protagonisté oplývají zázračnou schopností vše špatné vyřešit ku spokojenosti své i ku spokojenosti (nejen dětského) diváka.

alt

Dětský divák je divák náročný, především co se udržení jeho pozornosti týká. Dětské publikum dokáže být živější než příslovečný pytel blech. Razantní vtrhnutí herců na scénu obvykle znamená, že se jim podaří přitáhnout pozornost v okamžiku. To se pejskovi a kočičce povedlo, přetahovaná o peřinu bylo sympaticky nevinné a veselé škádlení, které pobaví. Posléze se hra dostala do jakoby zajetých kolejí, ubíhala jako dobře sjízdná cesta. Cesta, během níž může postupem času dojít k otupení pozornosti. V případě přípravy představení pro dětské publikum bývá záhodno velmi důkladně zvážit délku trvání představení. V případě hry o pejskovi a kočičce by neškodilo místy děj trošičku “nahustit”, použít “dějovou zkratku” a omezit délku představení. Příběh dvou košilek jsem cítila jako trochu zbytečný. Před zraky dětského diváka, prožívajícího radosti i strasti s pejskem a kočičkou, se najednou na jevišti vynořily dvě košilky, které postrádaly zvířátkovskou roztomilost. Trochu pochybuji o schopnosti dětí vnímat košilky jako bytosti, které prožívají své radosti a svá trápení.

alt

Ztvárnění scény nepostrádalo dětmi oblíbenou barevnost, rozvernost a přitom jednoduchost. Vystačit si s málem rekvizit a kulis a dokázat z tohoto mála vystavět poutavou podívanou, považuji, pokud se to umí, za jeden z uměleckých aspektů divadla.  Možná bude pár rodičů nuceno hledat odpověď na všetečné otázky, proč byli pejsek s kočičkou chvilku nahoře a chvilku dole, ale to vlastně bude znamenat příležitost vracet se společně k veselým chvilkám během představení.

Pohádka se zvířátky je klasika, která dětského i dospělého diváka nezklame. Pokud ji herci okoření přiměřenou dávkou humoru, je na co vzpomínat, je neustále příležitost si připomínat “víš, jak ta kočička…”. A pokud padlo na úrodnou půdu ponaučení, že v jídle je třeba střídmosti, jsem potěšena dvojnásob, nebudu muset doma řešit následky snězených kvant laskomin.
 
Hra o pejskovi a kočičce
Žánr: pohádka pro děti
Uvádí: Pidivadlo – stálá scéna Vyšší odborné školy herecké v Praze    (www.pidivadlo.cz)    
Režie: Karel Vostárek
Autor: Josef Čapek
Úprava: Karel Makonj, Karel Vostárek
Hrají:
Zuzana Fricová – kočička, košilka, andílek
David Gracy – pejsek
Jana Macíčková – zlý pes, chudá noční košilka, pyšná noční košilka, anděl, hudební doprovod, zvuky
Premiéra: 10. 3. 2012
Hodnocení: 77 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Zuzana Havlíková: „Zákaznice, které nosí moji značku vyjadřují a rády ukazují svoji ženskost.“

zannia 200U příležitosti akce Sušice Móda a Řemeslo, kde se bude konat módní přehlídka udržitelné módy a také celodenní market plný českého designu a charitativní bazar, vám přinášíme rozhovor s návrhářkami, které se zde představí. První z nich je Zannia – Zuza...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...


Literatura

Pozor, Sleduje tě!

sleduje te 200V říjnu vydalo nakladatelství Kalibr napínavou detektivní knihu Sleduje tě britského autora Charlieho Gallaghera, která by rozhodně neměla ujít vaši pozornosti, holdujete-li tomuto žánru.

...

Divadlo

Testosteron byl masakr

testosteron 200Městské divadlo Zlín na začátku své 73. sezóny přišlo s komedií polského autora Andrzeje Saramonowicze Testosteron, která má velké ambice stát se velmi oblíbeným titulem.

...

Film

Vyšly vybrané texty filmové kritičky Galiny Kopaněvové

Spatrit-a-napsatHned úvodem by rád vyjasnil: Galina Kopaněvová (1931-2012) není Ruska, narodila se v Kolíně české matce (byť v Rusku narozené) a ruskému emigrantu, takže by měla být psána právě takto (a sama se tak skutečně podepisovala). Pr...