Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy
Banner

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

 

Samotný název by nám měl být vodítkem v tom, co můžeme od představení očekávat. Goebbels/Baarová nepředstavuje dvojici Josepha Goebbelse a Lídy Baarové, ale nacistického pohlavára a českou herečku, kteří si byli v určité fázi života blízko. Stali se milenci, ale opravdovými? V té době mohlo jít o vše a Goebbels i Baarová v nejintenzivnější fázi vztahu hráli o vše, o svoje duše, o svá postavení. Jenže Goebbels byl, jako vždy, Hitlerovi po vůli, proto byl po stížnostech Goebbelsovy manželky Magdy uveden na onu ,,správnou“ cestu moci, kterou si sám vysnil a už z ní vlastně nesešel. Baarová se tak stala pouhou krátkou epizodou v životě Němce. Časově i citově. Jenže Goebbels pro Baarovou znamenal celoživotní utrpení, kostlivce ve skříni. Milník, těžký neodvalitelný balvan, se kterým se musela naučit žít.

alt

Spadla tma, kouř stoupá

Už při samotném nástupu Goebbelse na šikmou plošinu, která tvořila základní scénu, nám byl vnucen pocit respektu a méněcennosti. Z temna vystoupila postava muže oblečena do stejně tak tmavého obleku. Za doprovodu kouřových efektů a světla měli diváci možnost rozpoznat jeho tvář a v pozadí sedící Baarovou. Stejně tak, jak se ptal herec ve své divadelní figuře: ,,Kdo je ten muž?“ Zeptala jsem se sama sebe. Byl to Martin Pechlát, kdo se dokázal vcítit do Josepha Goebbelse a přenést diváky do minulosti.

,,Hořet a nedokázat zapálit“

Jeho strhující začátek, který se přeléval z klidné rozpravy, až do scén gradujících v naprosté úsilí a fanatičnost rozhodně mohl způsobit popáleniny. Hlediště s napětím sledovalo každý pohyb Pechláta, hltalo každé slovo, každou vyslovenou myšlenku. Pechlátovi se tedy podařilo to, co Goebbelsovi ne. Hořet a zapálit.

alt

Kde je Baarová? Pouze v jeho myšlenkách?

Naštěstí ne. Jen zatím vyčkávala v pozadí scény u svého stolku se šminkami a zrcadlem. Na oné šikmé plošině se tedy skutečně Goebbels a Baarová setkali jen letmo. Slovně však Baarová, v podání Gabrieli Míčové, doplňovala některé Pechlátovy výstupy. Jednoduše se poté čistě mužská scéna proměnila v čistě ženskou scénu. Na řadu přišla ona křehká, zlomená a traumatizovaná Baarová. Dochází zde k jakémusi uklidnění, smíření, což zdaleka neubírá hereckému výkonu Míčové. Dva protiklady se tak neuvěřitelně vyvážily, až způsobily soucit k Baarové a částečně i Goebbelsovi.
    
O Goebbels/Baarové
Autoři textu: Oliver Reese, Dušan D. Pařízek
Režie a scéna: Dušan D. Pařízek
Kostýmy: Kamila Polívková
Osoby a obsazení: Joseph Goebbels - Martin Pechlát, Lída Baarová - Gabriela Míčová
Uvádí Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie, Jungmannova 1, Praha 1; premiéra 4. září 2009.

alt


Divadelní Flora, nejen Goebbels a Baarová
V rámci divadelního festivalu v Olomouci (10. května – 20. května)  jsme mohli zhlédnout širokou škálu hereckých výkonů, tanečních divadel, uměleckých počinů. Zkrátka každý si mohl nalít svého šálku čaje. Možná proto se stal letošní ročník Divadelní Flory rekordním. Téměř všechna představení byla vyprodána a nikdo neodešel zklamaný, ba naopak, kulturně obohacený a povznesený. Neměla by takto vypadat kultura? Myslím, že ano. Proto se s klidným srdcem mohou nejen divadelní nadšenci těšit na 17. Ročník Divadelní Flory v Olomouci.


Pořadatelé: Divadlo Konvikt, Moravské divadlo v Olomouci, město Olomouc
Finanční podpora: Olomoucký kraj, Ministerstvo kultury, Visegrad Fund

Zdroj foto: divadelniflora.cz


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Banner

Rozhovor

Poznejte ... polská klavíristka Milena Antoniewicz

milena-antoniewicz 200Tento rozhovor vám můžeme předložit díky laskavému svolení pana Františka Brikcia – děkujeme! Červnový koncert VIOLONCELLO A KLAVÍR I., polské klavíristky Mileny Antoniewicz a českého violo...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Čtěte také...

Pod slávou herectví se skrývá i jeho bída?

200divZajímá vás, co vše obnáší herecké povolání? Jaká dilemata musí (nebo nemusí?) umělci řešit, pokud se ocitnou v konfrontaci s represivním režimem? O tom všem pojednává kniha Sláva a bída herectví, poskládaná z řady příspěvků, které se zabývají jednak her...


Literatura

Gay Hendricks: Zóna úspěchu

Zona uspechu 200Kniha od muže, který koučoval manažery velkého Michaela Della, majitele Dell Computer, jednoho z nejmladších miliardářů světa. Ačkoliv Zóna úspěchu může zpočátku působit poněkud nabubřele, a já jsem na tohle fakt háklivá, vydržela jsem ...

Divadlo

Mnoho nápadů láme Pitínskému dudákovi vaz

dudak perexNic nesluší historické budově Národního divadla tolik, jako inscenování českých klasických dramat a oper. Z tohoto důvodu připravila činohra Národního divadla ve své 131. divadelní sezoně pro svou první scénu návrat Tylova Strakonického dudáka a ...

Film

Z balkónu

sfz 200Severská filmová zima přináší do kin v různých koutech Česka rozličné typy filmů. Tentokrát nabízí i netradiční snímek, které z části působí jako dokument jednoho zahloubaného Nora. Drama Z balkónu přináší sondu do myšlenek muže po čtyřicítce, který bloum...