Hosté v zajetí „dobrých“ mravů

Hosté v zajetí „dobrých“ mravů

Slavnost 200Upřímnost nebo takt. Rozhodně hlavně neurazit.  Za každou cenu stát za svým názorem nebo být součástí stáda a myslet si své pouze pro sebe? Podobné otázky si vzali na paškál tvůrci z pražského Studia Hrdinů a pohráli si s původním scénářem českého filmu nové vlny O slavnosti a hostech (1966), který byl ve své době „uložen do trezoru“ a jeho autoři měli na dlouhá léta zakázáno aktivně tvořit.

Inscenace dostala stejné jméno jako původní film režiséra Jana Němce, který stvořil společně s Ester Krumbachovou. Těžko se tedy ubránit alespoň malému srovnávání. Pojďme ale nejprve nastínit příběhovou linii.

Skupinka pěti lidí sedí na louce a vypráví si, čekají, až bude čas vyjít na slavnost, pomalu se připravují. Vyráží lesem směrem k místu, kde se má slavnost konat, ale najednou je obkličuje velká skupina mužů, které velí mladík a celou pětku „uvězňuje“.  Nikdo z uvězněných však nechápe, čím se provinil a Karel (Jiří Štrébl) se snaží zjistit, co se dá a věznitele Rudolfa (Michal Kern) obměkčit. Situace je už dost vyhrocená, zvlášť když Rudolf prohlašuje, že budou muset zůstat i přes noc. To je okamžik, kdy se alespoň František (Petr Vaněk) pokusí odejít, ale snaha je marná. Jeho manželka (Ivana Uhlířová), která se statečně nalévá po celou dobu alkoholem je díky nevyhnutelné potřebě odvedena a vyhledá pomoc Hostitelky.

Slavnost 1

Rudolf vysvětluje, že vše byl jen vtip, jen malá hra. Hostitelka (Eva Salzmannová) se snaží vyšetřit, co se stalo a omlouvá se za Rudolfa, adoptivního syna. Rudolf miluje divadlo a chtěl si jen trochu zahrát. Hosté nejdříve vyjadřují svůj hněv, ale postupně ze svých soudů ustupují a jsou smířlivější a nedokáži narovinu říct, co si doopravdy myslí.  Když zasednou k velké slavnostní tabuli a dají se do jídla, jeden host chybí. Jeho odchod působí jako rozbuška pro další řadu nepříjemných situací. Jediný ale dokázal celou nepovedenou slavnost opustit a zachovat si svou vlastní tvář.

Prvním z hlavních rozdílů oproti filmu je, že se na scéně místo mužského hostitele, objevuje žena. Pro divadlo byl také zredukován počet postav. Naprosto skvělým režijním nápadem bylo hru rozdělit do tří různých částí a k tomu použít také tři různá místa ve Veletržním paláci, kde se představení odehrává. Začíná se ve foyer (po asi dvacetiminutovém zpoždění, kdy se dostáváme do zvláštní situace, že diváci jsou na místě, herci jsou venku před budovou), kde se herci dostávají do velice semknutého kruhu i s diváky (taktéž hosty). Scéna je rozšířená o dění za prosklenou stěnou (v sobotu přichází skupinka lidí, Ivana Uhlířová ihned reaguje a mává na ni, ale odpovědí je neslušné gesto…).

Následně herci s diváky putují dále, na „hřiště“, kde jsou hosté zajati a v poslední části se dostávají k obrovské slavnostní tabuli, ke které zasedají nejen herci, ale právě i diváci, kteří se v závěrečné části stávají zcela neoddělitelnou součásti hry.

Slavnost 2

Rudolf je jistě jednou z nejvýraznějších postav. Zajímavá je proměna Karla, od submisivního muže, který chce být s každým zadobře, až po strážce zbraně, který chce za každou cenu vyhovět Hostitelce a klidně kvůli tomu vyhrožuje členům své původní skupiny. Rudolfův pobočník toho sice moc nenamluví, ale jeho černý kostým korunovaný koženým kabátem tak nějak vyvolává dojem bezcitného nacisty. Konec hry byl v divadelní podobě oproti filmu rozšířený o pár dalších okamžiků – díky tomu byl  vyhrocenější, agresivnější a dosti znepokojivý.
Postavíme se manipulátorům a uzurpátorům moci?

O slavnosti a lidech
Na motivy scénáře stejnojmenného filmu (Ester Krumbachová, Jan Němec)
Uvádí: Studio Hrdinů, 2. května 2015
Režie a úprava: Katharina Schmitt
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Tereza Beranová
Hudba: Pasi Mäkelä
Dramaturgie: Jakub Režný
Hrají: Eva Salzmannová, Michal Kern, Marta Vítů, Petr Vaněk, Ivana Uhlířová, Jiří Štrébl, Lukáš Karásek, Kristýna Podzimková, Pasi Mäkelä, Tomáš Fabera, Tomáš Štolba, Pavel Širmer, Zbyněk Vašíček, Daniel Erhart, Alexandr Puškin, Lukáš Kovácsik
Premiéra: 1. května 2015
Hodnocení:  70 %

Zdroj foto: Studio Hrdinů

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

Kateřina Kuchařová: „Nenechte se zlákat lacinými sliby na letácích a bojujte s námi proti okrádání seniorů“

Petice kucharova 200V českých kinech je nyní film Silvie Dymákové, Šmejdi, který poukazuje na nekalé praktiky při předváděcích akcí. U této příležitosti vznikla ve spojení tvůrců filmu, sdružení dTest a deníku

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Pomozte svému divadlu: Kampaň slaví dílčí úspěch, ale divadelníci jsou stále bdělí.

pomozte svemu divadluNa tiskové konferenci Asociace profesionálních divadel ČR, která stojí za informační kampaní Pomozte svému divadlu, slíbil ředitel úřadu Ministerstva kultury Milan Kupka, za...

Bonaparťačka They Schejbalové připomíná těžký život za normalizace

bonapartacka 200Spisovatelka Thea Schejbalová přichází s další knihou, která je inspirována skutečností. Po románu Zoufalec (Brána, 2014), ve kterém zachytila pravdivý příběh muže bez domova, nás seznamuje s osudy jisté Evy Formánkové

Pravda po francouzsku

Pravda 200Když se podíváte do slovníku na význam slova pravda, najdete definici, která říká, že pravda je tvrzení považované za skutečnost. To nám v podstatě dává velký prostor k tomu, co přijímat jako pravdu a dva manželské páry ve francouzské inscenaci toh...

Scooby-Doo v celovečerním animáku

Scoob perexScooby-Doo a jeho přátelé se dočkali prvního celovečerního animovaného dobrodružství, které na český trh přináší společnost Magic Box. Členové Záhad s.r.o. by se rádi posunuli dál a zača...