Divadlo na Vinohradech uvede slavnou detektivku Past na myši

Divadlo na Vinohradech uvede slavnou detektivku Past na myši

Tisk

past200Nejslavnější divadelní detektivka Agathy Christie všech dob, to je Past na myši, jejíž premiéru uvede v sobotu 15. října Divadlo na Vinohradech. V překladu Pavla Dominika a režii Jana Buriana se na jevišti objeví Aneta Krejčíková, Ondřej Kraus, Regina Rázlová, Otakar Brousek ml. a další herci vinohradské scény.

 

První dáma světové detektivní literatury byla sama zaskočena výjimečným ohlasem Pasti na myši. Hra byla přeložena do 25 jazyků a její londýnská inscenace se hraje denně od roku 1952. „Myslím, že je to pravdu výjimečné, ale koneckonců je pořád spousta penzionů a spousta vražd.“

Populární popěvek o třech slepých myškách byl podnětem pro prvotní rozhlasovou podobu hry a také v její jevištní podobě opakovaně zazní. Za zimní vánice přijíždějí do nově otevřeného penzionu manželů Ralstonových první hosté a postupně se odhalují stopy starého nevyjasněného zločinu. Uzavřený prostor domu a v něm osm postav, z nichž většina je někým jiným, než za koho se vydává. A někdo z této společnosti vraždí a spřádá plány dalších vražd a někdo tyto zločiny vyšetřuje a snaží se jim zabránit a všichni jsou vlastně podezřelí.

past foto1

Královna knižní detektivky

Agatha Christie je nejen královnou knižní detektivky, ale také detektivního dramatu. Zatímco jako spisovatelka se stala světově proslulou už ve dvacátých letech minulého století, jevištní slávy se dočkala až po své šedesátce.

Produktivní autorka (víc než osmdesáti románů či povídkových souborů) se o drama pokoušela od svých spisovatelských začátků. Většina z jejích her však nebyla uvedena, často ani publikována, zachovala se pouze v rukopisech. Určitý jevištní ohlas zaznamenaly její vlastní či cizí dramatizace románů s postavami svérázných detektivů Hercula Poirota či slečny Marplové.

Divadelní svět má své vlastní, obtížné zákony a je zkrátka rozdíl mezi uměním příběh vyprávět a příběh předvádět. V producentském systému anglosaského divadelního provozu, tolik odlišného od naší středoevropské tradice, byl (a dosud často je) navíc dramatik nucen zvládnout nejen dokonalou znalost jevištních postupů a konvencí, ale také si osvojit schopnost stát se součástí složitého konkurenčního soustrojí známého jako londýnský West End či newyorská Broadway.

V letech obnovy mírového života po druhé světové válce se Agatha Christie pracovně setkala s o dvacet let mladším divadelním producentem Peterem Saundersem, který převzal produkci inscenace dramatizace slavného románu Vražda na faře. Bylo to setkání oboustranně úspěšné a šťastné. Christie se mohla právem spolehnout na Saundersovu producentskou dravost a invenci, Saunders na autorčinu nevyčerpatelnou schopnost vymýšlet fascinující zápletky a na její hluboké porozumění temným stránkám lidských povah.

past foto2

Už inscenace Posledního víkendu, autorské dramatizace úspěšného románu, premiérovaná v Saundersově produkci na West Endu roku 1950, zaznamenala velký ohlas a také komerční úspěch. Hrála se 376x! Spokojená autorka slíbila producentovi novou hru, která tentokrát nebude zpracovávat románovou předlohu.

Tou novou hrou se stala detektivka Past na myši. Premiéru měla 25. listopadu roku 1952 a mluvit v případě hry a inscenace o úspěchu nevystihuje zrod unikátního fenoménu. Tato inscenace je v Londýně neustále uváděna ve „westendovském“ seriálovém režimu, tj. denně. Až za pár dní oslaví své sedmdesáté narozeniny, bude mít za sebou zhruba 28 500 repríz!

Saunders pak produkoval (až na jednu výjimku) první uvedení všech dalších nových her první dámy detektivky, ze které se po šedesátce stala nejúspěšnější divadelní dramatička.

Detektivní romány, dramata a filmy se už před lety – právem – zbavily označení pokleslého spotřebního umění. Často právě vrcholná díla tohoto žánru dokážou vyjádřit složité a skryté vnitřní rozpory a rizika doby, ve které vznikají. Past na myši Agathy Christie k takovým vrcholným dílům bez všech pochybností patří a stala se právem součástí kánonu moderního světového dramatu.

(z článku Jana Vedrala pro měsíčník DnV)

past foto3

Inscenační tým:
Překlad: Pavel Dominik
Režie: Jan Burian
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Barbora Maleninská
Dramaturgie: Jan Vedral
Hudba: Ondřej Brousek
Hudbu nahrál Epoque Orchestra, dirigent Jan Kučera

Hrají:
Molie Ralstonová - Aneta Krejčíková
Giles Ralston - Ondřej Kraus
Christopher Wren - Petr Matyáš Cibulka
Slečna Casewellová - Sára Rychlíková / Jana Kotrbatá
Paní Boyleová - Regina Rázlová
Major Metcalf - Aleš Procházka
Pan Paravicini - Otakar Brousek ml.
Detektiv seržant Trotter - Viktor Javořík

Foto z první čtené zkoušky - archiv DnV a Robert Rohál


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Petr Martinák: To, že jsem nemohl být se svými dětmi, mě málem zabilo, teď už jsem opět šťastný

Martinak 200Petr Martinák, skvělý imitátor, herec, který na nějaký čas zmizel z televizních obrazovek i z povědomí diváků se pomalu vrací na pódia, odráží se ode dna a cítí se znovu šťastný. O tom, co ho potkalo a jak se s tím vypořádal hovoří na následují...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

Zkrocení zlé ženy rozzářil neplánovaný ohňostroj

zkroceni zle zenyNa brněnském nádvoří hradu Špilberk se letos uskutečnil již třináctý ročník Letních shakespearovských slavností. Čtvrtou červencovou sobotu se hrálo představení Zkrocení zlé ženy, nejúspěšně...


Literatura

Maturitní ples s hořkou příchutí

svetlovetme 200O knize Najít světlo ve tmě jsem se dozvěděla na jednom semináři tvůrčího psaní, který vedla Michelle Losekoot. Naproti mně seděla usměvavá blondýnka s růžovým pruhem ve vlasech a vypadala, že je fakt v pohodě. Potom, když jsme se jeden po...

Divadlo

Pravda versus lež: drama Mléčné sklo s Martinem Dejdarem uvede Divadlo MANA

mlecne sklo 200Světové premiéry napínavé hry Mléčné sklo v novém obsazení se konečně dočkají diváci v Divadle MANA v Praze-Vršovicích. Dramatický příběh s kriminální zápletkou plný zvratů ale i s dávkou humoru s Martinem Dejdarem v hlavní roli zde poprvé u...

Film

Tlusté časopisy Kino-ikon a Iluminace opravdu existují

casop200Snad ke každému vědeckému oboru existují více či méně tlusté časopisy veskrze odborné, laickému čtenáři obtížně přístupné - a to jak zveřejňovanými texty, tak sehnatelností. Rovněž filmoznalci vydávají takové tiskoviny - na Slovensku je to Kino-ikon, u ...