Divadlo na Vinohradech uvede slavnou detektivku Past na myši

Divadlo na Vinohradech uvede slavnou detektivku Past na myši

Tisk

past200Nejslavnější divadelní detektivka Agathy Christie všech dob, to je Past na myši, jejíž premiéru uvede v sobotu 15. října Divadlo na Vinohradech. V překladu Pavla Dominika a režii Jana Buriana se na jevišti objeví Aneta Krejčíková, Ondřej Kraus, Regina Rázlová, Otakar Brousek ml. a další herci vinohradské scény.

 

První dáma světové detektivní literatury byla sama zaskočena výjimečným ohlasem Pasti na myši. Hra byla přeložena do 25 jazyků a její londýnská inscenace se hraje denně od roku 1952. „Myslím, že je to pravdu výjimečné, ale koneckonců je pořád spousta penzionů a spousta vražd.“

Populární popěvek o třech slepých myškách byl podnětem pro prvotní rozhlasovou podobu hry a také v její jevištní podobě opakovaně zazní. Za zimní vánice přijíždějí do nově otevřeného penzionu manželů Ralstonových první hosté a postupně se odhalují stopy starého nevyjasněného zločinu. Uzavřený prostor domu a v něm osm postav, z nichž většina je někým jiným, než za koho se vydává. A někdo z této společnosti vraždí a spřádá plány dalších vražd a někdo tyto zločiny vyšetřuje a snaží se jim zabránit a všichni jsou vlastně podezřelí.

past foto1

Královna knižní detektivky

Agatha Christie je nejen královnou knižní detektivky, ale také detektivního dramatu. Zatímco jako spisovatelka se stala světově proslulou už ve dvacátých letech minulého století, jevištní slávy se dočkala až po své šedesátce.

Produktivní autorka (víc než osmdesáti románů či povídkových souborů) se o drama pokoušela od svých spisovatelských začátků. Většina z jejích her však nebyla uvedena, často ani publikována, zachovala se pouze v rukopisech. Určitý jevištní ohlas zaznamenaly její vlastní či cizí dramatizace románů s postavami svérázných detektivů Hercula Poirota či slečny Marplové.

Divadelní svět má své vlastní, obtížné zákony a je zkrátka rozdíl mezi uměním příběh vyprávět a příběh předvádět. V producentském systému anglosaského divadelního provozu, tolik odlišného od naší středoevropské tradice, byl (a dosud často je) navíc dramatik nucen zvládnout nejen dokonalou znalost jevištních postupů a konvencí, ale také si osvojit schopnost stát se součástí složitého konkurenčního soustrojí známého jako londýnský West End či newyorská Broadway.

V letech obnovy mírového života po druhé světové válce se Agatha Christie pracovně setkala s o dvacet let mladším divadelním producentem Peterem Saundersem, který převzal produkci inscenace dramatizace slavného románu Vražda na faře. Bylo to setkání oboustranně úspěšné a šťastné. Christie se mohla právem spolehnout na Saundersovu producentskou dravost a invenci, Saunders na autorčinu nevyčerpatelnou schopnost vymýšlet fascinující zápletky a na její hluboké porozumění temným stránkám lidských povah.

past foto2

Už inscenace Posledního víkendu, autorské dramatizace úspěšného románu, premiérovaná v Saundersově produkci na West Endu roku 1950, zaznamenala velký ohlas a také komerční úspěch. Hrála se 376x! Spokojená autorka slíbila producentovi novou hru, která tentokrát nebude zpracovávat románovou předlohu.

Tou novou hrou se stala detektivka Past na myši. Premiéru měla 25. listopadu roku 1952 a mluvit v případě hry a inscenace o úspěchu nevystihuje zrod unikátního fenoménu. Tato inscenace je v Londýně neustále uváděna ve „westendovském“ seriálovém režimu, tj. denně. Až za pár dní oslaví své sedmdesáté narozeniny, bude mít za sebou zhruba 28 500 repríz!

Saunders pak produkoval (až na jednu výjimku) první uvedení všech dalších nových her první dámy detektivky, ze které se po šedesátce stala nejúspěšnější divadelní dramatička.

Detektivní romány, dramata a filmy se už před lety – právem – zbavily označení pokleslého spotřebního umění. Často právě vrcholná díla tohoto žánru dokážou vyjádřit složité a skryté vnitřní rozpory a rizika doby, ve které vznikají. Past na myši Agathy Christie k takovým vrcholným dílům bez všech pochybností patří a stala se právem součástí kánonu moderního světového dramatu.

(z článku Jana Vedrala pro měsíčník DnV)

past foto3

Inscenační tým:
Překlad: Pavel Dominik
Režie: Jan Burian
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Barbora Maleninská
Dramaturgie: Jan Vedral
Hudba: Ondřej Brousek
Hudbu nahrál Epoque Orchestra, dirigent Jan Kučera

Hrají:
Molie Ralstonová - Aneta Krejčíková
Giles Ralston - Ondřej Kraus
Christopher Wren - Petr Matyáš Cibulka
Slečna Casewellová - Sára Rychlíková / Jana Kotrbatá
Paní Boyleová - Regina Rázlová
Major Metcalf - Aleš Procházka
Pan Paravicini - Otakar Brousek ml.
Detektiv seržant Trotter - Viktor Javořík

Foto z první čtené zkoušky - archiv DnV a Robert Rohál


 

Přihlášení



Banner

Roky od nobelistky Annie Ernaux jsou výjimečnou mnohogenerační zpovědí

Spisovatelka Annie Ernaux získala v roce 2022 Nobelovu cenu za literaturu za to – podle vyjádření švédské akademie – „s jakou odvahou a klinickou ostrostí odhaluje ve svých literárních textech odcizení a kolektivní omezení osobní paměti“. Právě tento motiv figuruje i v jejím starším díle zvaném Roky, které teď konečně po 15 letech vyšlo i v českém překladu.

Host

Já, smrt = zdařilá česká young adult

V nakladatelství Cosmopolis vyšla další kniha mladého autora Aleše Novotného, young adult thriller Já, smrt.

Cosmopolis

Banner

Hledat

Rozhovor

Vinylovehodiny.cz: „Honza ten nápad viděl někde na cestách a uvízl mu v hlavě“

vinylove hodiny 200Rádi bychom vám v tomto rozhovoru představili mladou designerskou dvojici – Kateřinu Dobískovou a Jana Čížka z Olomouce - která vyrábí hodiny ze starých vinylových desek. Vystupují pod značkou vinylovehodiny.cz, recyklují staré desk...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Fifty aneb Když je trojka životním snem

Představení Fifty Dejvického divadla bylo vrcholem čtvrtého dne zlínského divadelního festivalu Setkání Stretnutie, jehož cílem je upozornit na aktivní vztahy českých a slovenských divadel a divadelníků a ukázat výsledky jejich spolupráce.

Městské divadlo Zlín

Čtěte také...

Nekonečno snů Michala Nesvedy

nekonecno snu200Bez mučení přiznávám, že jsem v neděli vstupovala do Vinohradského divadla v Praze poněkud skepticky. První, čeho si ovšem k mému velkému překvapení všímám, je velké množství lidí, které se tu ten den sešlo. Hmatatelné napětí prostupuje ...


Literatura

Koně za plotem: předlohou pro tenhle příběh byl život

kone za  plotem berankovaMáte kolem sebe sousedy, se kterými v létě společně na zahradě grilujete, v zimě posedíte u kávy nebo čaje? Pořádáte společné oslavy nebo dovolené? Buďte za ně vděčni, protože to nemusí vždy být. O tom, jak také moho...

Divadlo

„Dělat si srandu z blbců, na tom není nic špatného“

blbec k veceri 200Inscenace Blbec k večeři má podtitul gurmánská komedie na cizí účet a v minulé sezóně ji uvedlo Městské divadlo Zlín. Režie se ujala Hana Mikolášková a život ji vdechli především Marek Příkazký a Josef Koller.

...

Film

Film ZER měl pražskou derniéru, režisér s hercem byli přivítáni kurdskými šálami

ZER perexPražská derniéra filmu ZER tureckého režiséra s kurdskými kořeny Kazima Öz, který získal řadu ocenění na různých festivalech, se uskutečnila ve velkém stylu. Film byl dvakrát za sebou promítán ve vršovickém kině Pilotů, zúčastnil se nejen režisér,...