Divadelní svět má tendenci poměrně dobře kopírovat celkové nastavení společnosti

Divadelní svět má tendenci poměrně dobře kopírovat celkové nastavení společnosti

Tisk

Janka Ryšánek S. Janka Ryšánek Schmiedtová doposud autorsky a režijně pracovala na více než šedesáti inscenacích po celém Česku a Slovensku. Mimo jiné i na projektech "Divadlo v socialní akci" s lidmi z náhradní rodinné péče a s matkami samoživitelkami. Je šéfredaktorkou časopisu Předškolák a redaktorkou časopisů Časostroj a Žvejka. Pravidelně píše i pro týdeník Vlasta. Spolupracovala s Českým rozhlasem a podílela se na organizaci nejrůznějších společenských akcí a festivalů.

Na úvod bych vám chtěla pogratulovat. Herečka z vámi režírované hry Marie Antoinetta získala za titulní roli Cenu Thálie. Je to první takový úspěch ve vaší tvorbě?

Těch nominací už bylo víc a cen následně také, za činohru i hudební divadlo. Všechny byly pro herečky a jedna pro Tomáše Savku, takže jsem režisérka, která rozumí ženám a Savkovi... Teď však vážně: nerada v umění soutěžím, ale i tak mě vždycky nominace potěší, nemohu si pomoct, umožňují mi, a nám, totiž na chvilku zastavit a užít si ten moment, že se něco povedlo a že to jiní lidé vidí. Navíc v případě libereckého divadla mi bylo jasné, že dát na repertoár extravagantní inscenaci o Marii Antoinettě s hudbou Vladivojny La Chii je risk, který taky mohl znamenat jen díru do rozpočtu a rozpaky. Když jsem ale začala se souborem v čele s oceněnou Karolínou Baranovou pracovat, najednou se ukázalo, že nám to společně nebývale jiskří, že je to setkání, ke kterému mělo a snad i muselo dojít. To, myslím, cítí i diváci a komise, která udílí Ceny Thálie. Prostě to celé má strhující energii, a už jen proto si tu proměněnou nominaci Liberec zaslouží.

Kvůli projektům dost cestujete. Není to náročné?

Je. Ale zároveň mi ta má profese dala možnost poznat velkou část naší republiky. Nejen Prahu a Brno, taky Ostravu, Olomouc, Zlín, Šumperk, Pardubice nebo právě Liberec, zkoušela jsem i v Bratislavě – a poznat dobře všechna ta města, to mělo a má smysl. Náročné bylo nebýt doma, spát na ubytovnách, jíst, kde se dá, což mi ale v plné síle došlo vlastně až s pandemií, kdy jsem najednou měla čas a prostor na to žít normální život s manželem. Aha, takhle to mívají lidé, došlo mi, to je pěkný. S narozením syna Rudolfa tenhle můj nomádský život částečně skončil, užila jsem si ho však vrchovatě a stejně budeme dál žít jinak než většina lidí.

Janka Ryšánek S.

Jste čerstvou maminkou. Jak divadelní branže přijímá ženy, které se staly maminkami?

Nepřijímá je, ženy v mém oboru často s narozením dětí mizí a nebo dál pracují s vypětím všech (nejen svých) sil a de facto na okraji zájmu. Ono etablovat se a až pak mít potomka je trochu ruská ruleta – stejně jako přerušit na několik let pracovní nasazení, a pak se snažit dostat zpět. Divadelní svět je mužsky a promužsky nastavený a i když se už objevují mladí lidé, kteří by uvítali změnu, stále se setkávám s názory, že ženy u divadla není nutné platit stejně jako muže, protože je to pro ně spíš koníček a živí je manžel, případně, že jim není nutné dávat velké výzvy, protože ony se spokojí s menšími inscenacemi nebo pohádkou, neboť přece ví, kde je jejich místo. Smála bych se tomu, kdybych nevěděla, že divadelní svět má tendenci poměrně dobře kopírovat celkové nastavení společnosti.

Zabýváte se také tématem stereotypů kolem žen, třeba ve svých článcích pro časopis Vlasta. Jak si podle podle vás jako společnost stojíme?

Myslím, že se změny pomalu dějí, ale obecně stále rádi předstíráme a toho pokrytectví se nějak nemůžeme zbavit. Toužíme být moderní, současní, světoví, a tak tvrdíme, že jsme rovní a všechny ty pěkné věci kolem, ale někde uvnitř si myslíme své. Kdesi ve stínu každodennosti je vše při starém, tendenčně nastaveno. Stále dokola ženy bojují s nižším platovým ohodnocením nebo ponižováním v práci, kde se od nich očekává, že budou pracovat víc než muži ve stejném úvazku, navíc používat empatii, vařit kafíčka, péct koláče a vždy se všeho rády ze dne na den vzdají, aby mohly rodit děti a starat se o rodinu, což se bere jako taková šmudla práce bez ocenění, za kterou ale musíme být vděčné, protože kvalita ženy se přece pozná až v ten moment, kdy se obětuje. Ach jo... Ta mladší generace, která se už nyní ozývá, tohle odmítá a ti lidé mají pravdu, fandím jim. Já osobně nesnáším to podivné devadesátkové nastavení, které platilo, když jsem dospívala – že rodina není vlastně důležitá, že hlavní jsou prachy, kariérní postup a vypadat cool před sousedy – to vše ale bylo spíš pro muže, neb žena má jen dvě možnosti – být sexuálním idolem a múzou a nebo matkou a pečovatelkou. Taková nuda!

Janka Ryšánek S.

Tvoříte komiks o Hurvínkovi a nyní jste čerstvě po premiéře divadelní inscenace Hurvínkovo moře snění. Jaké je pracovat s tak legendárními postavami? Jsou pro děti stále živé?

Pracovat pro Divadlo Spejbla a Hurvínka pro mě byla a je výzva. Když jsem se rozhodovala, zda do ní jít, právě legendárnost postaviček mi přišla jako velké ano i ne zároveň. Pak jsem ale viděla, jak na hrdiny reaguje má neteř a synovec, milují je. A naštěstí se celé vedení divadla shodlo na tom, že je třeba zkusit legendu přesunout z muzeálního nastavení do 21. století, to pro mě smysl mělo a má. Proto jsem hned postavičky vystavila zkoušce z největších – miminímu divadlu pro děti od 1 roku do 3 let. Svůj kus v tomto žánrů již mají pes Žeryk (inscenace Žeryčku, hop!) a nyní nově i Hurvínek (Hurvínkovo moře snění).

Hurvínek není vaše jediná tvorba pro děti. Tvoříte také časopis Předškolák. Jak se vám daří skloubit dohromady tolik projektů?

Já se divadlu pro děti věnuji systematicky od absolutoria na vysoké škole. Stejně jako psaní pro nejrůznější periodika. A to se časem spojilo v to, že jsem začala vést časopis Předškolák a přispívat do skvělého Časostroje. Ono to vypadá, že dělám strašně moc věcí, ale stíhat se to dá. Zvlášť, když svou práci dělá člověk rád, protože věří v její smysl, a má v rodině podporu. Nutno ale také říct, že jsem workoholik, což je i není fajn, my jsme k tomu ale byli systematicky vedeni, makat, makat a makat.

Janka Ryšánek S.

Prosadit se v uměleckém oboru je pro mnoho lidí sen, který jim připadá nesplnitelný. Co byste ráda lidem ze své zkušenosti vzkázala nebo poradila?

Když člověk najde umění v sobě, už mu ho nikdo nikdy neukradne. Duše je základ, můžete vystudovat, projezdit celý svět a vyhrát všechny ceny, ale bez duše to nepůjde. Hledejte svou duši a nenechte nikoho, aby se o ni otíral, aby ji ponižoval nebo se jí vysmíval, je to to nejcennější, co máte.

A vy máte nějaký sen, který byste si profesně chtěla splnit a ještě na vás v budoucnu čeká?

Přesně před rokem jsem zjistila, že jsem těhotná. Tehdy mi blesklo hlavou, že jde o zázrak a že budu mít skutečně v životě vše. Postupem času se ukázalo, že v Divadle Spejbla a Hurvínka mě berou i s miminem, stejně jako v dalších divadlech, třeba Moravském divadle Olomouc. Pracovní nasazení jsem zmírnila, manžel kývl na to, že půjde na mateřskou a budeme první měsíce doma spolu. Takže já svůj sen aktuálně žiji. Sice mi k večeru padá hlava únavou a mám křeč v zádech, ale neměnila bych ani vteřinu tohohle zmatku, protože vede k tomu, že jednou můj syn s manželem budou sedět na mé premiéře, a pak mi řeknou, jak se jim to líbilo. A upřímně: co je víc?

Janka Ryšánek S.

http://janka.rysanek.cz/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Monika Kopřivová: „Letošní rok patří stolním hrám, a proto věříme v úspěch titulů ‚Kouzla Vánoc‘ a ‚Jak to tenkrát bylo?‘“

monika koprivova 200Monika Kopřivová vytváří podnětné a neokoukané dárky pro celou rodinu. Začalo to právě před devíti lety, když dostala od svého téměř devadesátiletého dědečka sepsané paměti vydané v malonákladu. To jí vnuklo myšlenku, že by j...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Richard Nedvěd: „Na nemožné situace se nepřipravuju a na ty možné je nemožné se připravit, protože není možné předpokládat, že budou opravdu možné. Zkrátka, je to nemožné. Ale práce s obecenstvem mě prostě baví (smích).“

nedved richard200Kouzelník a komik Richard Nedvěd se stává stále čím dál tím více populárním díky jeho skvělým nápadům, jejichž hlavním aktérem není jen on sám s jeho kouzly, ale také samotní diváci. Touhle interakcí mezi ním i samotn...


Literatura

Divoké léto Jáchyma Šebka

divoke leto jachyma sebka 200V srpnu se dostala do knihkupectví kniha Evy Běšťákové Divoké léto Jáchyma Šebka, která vyšla pod nakladatelstvím Brána. Máte-li chuť na českou literaturu s chutí dálek a tajemna, pak můžete vsadit zrovna na tut...

Divadlo

Studio Marta uvede inscenaci ve znakovém jazyce

denik divky200Dne 10. 11. 2022 uvedou studentky Ateliéru divadlo a výchova pro Neslyšící inscenaci Deník dívky. Dílo je adaptací deníků Ruth Maierové, oběti holocaustu, od jejíhož narození uplyne v den premiéry 102 let. Scénář zpracovala pedagožka Adéla ...

Film

Komedie Po čem muži touží 2 představuje titulní píseň

po cem muzi touzi 200Nová česká komedie Po čem muži touží 2 představuje ústřední píseň a videoklip. Film je volným pokračováním úspěšné komedie, která se stala divácky nejúspěšnějším českým snímkem roku 2018. Píseň Chci, abys věděla, kdo opravdu jsem ...