Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Tisk

nemec200Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Obrazy a kresby je titul knihy, která se váže k dílu tvého otce Josefa Němce a která mě už na první pohled uchvátila bohatostí jeho tvorby. Nepochybuji o tom, že jsi tuto krásnou publikaci věnoval tatínkovi, který by letos oslavil sto dva let…

No, jistě! Napadlo nás s přítelem a spolužákem ze SUPŠ Janem Dvořákem, který je i sběratelem tátových obrazů, že by bylo záslužné tátovu tvorbu připomenout v rámci stého výročí jeho narození. No, nakonec kniha vznikla o trochu později – nemusím asi vysvětlovat, že to bylo náročné jak v objemu práce, tak i shánění prostředků na výrobu. Nesnadné bylo také dohledat některé jeho obrazy. Nějaké jsou v rodině, ale mnoho jich bylo rozseto mezi sběrateli. Táta vždy říkal, že obrazy nemají být opřeny o zeď, ale viset na ní. Mnoho jich i rozdal. Byl hodně velkorysý, a nejen v tomto ohledu. Ale důležité, myslím je, že se to nakonec s jistým zpožděním a díky přátelům podařilo.

Něco jsem o jeho tvorbě věděl, ale až z knihy jsem se dozvěděl, čemu všemu se věnoval. Obrazy, kresby, plakáty, restaurování nástěnných maleb i obrazů… Byl to kumštýř se vším všudy a jak se píše v knize, tak to byl „člověk s hlubokým a jemným citem“...

Táta byl malíř a kreslíř celou svojí podstatou. Bohužel se po roce 1968 nemohl naplno věnovat této své profesi, protože typ jeho tvorby i naturelu jeho osoby byl jaksi neslučitelný s normalizačním trendem. Mnoho malířů a sochařů jejichž tvorba byla spjatá s duchem svobody šedesátých let, než aby přitakali diktátu doby, raději se začali živit restaurováním památek. Táta, který v oboru pracoval již dříve, se tak stal jedním z nejvýznačnějších restaurátorů své generace (Chrám sv. Víta, sv. Mikuláše a stovky dalších unikátních památek) a malování se sice věnoval kontinuálně, ale přece jen ne v míře předešlých let. On byl samozřejmě senzitivní jako většina umělců, a to se projevovalo v poetice jeho obrazů. Jako člověk byl velmi společenský a měl kolem sebe neustále plejádu přátel, kamarádů a známých. Svou otevřeností a až „selskou“ přímostí si každého rychle získal. Dokázal prodiskutovat celou noc a druhý den strávit deset, dvanáct hodin před malířským stojanem, nebo na lešení s gotickou, či barokní freskou v naprostém tichu ateliéru, nebo kostela. To byly dvě polohy jeho života, jeho osobnosti.

nemec foto 1

V knize jsou hlavně reprodukované obrazy a kresby, ale také vzpomínky, fotografie a vyznání jeho přátel, kteří byli také umělci. S kým on sám nejvíc kamarádil?

Tátův ateliér v přízemí malostranského domu herce Zdeňka Štěpánka, který byl jeho velkým přítelem, se stal jakýmsi ostrovem svobody a platformou setkávání mnoha a mnoha vynikajících osobností. Střídali se zde herci, spisovatelé, malíři, lékaři, ale třeba i kameníci z probíhající rekonstrukce Karlova mostu. Jmenovat musím alespoň úžasného režiséra a herce Miroslava Macháčka, malíře Josefa Jíru a Vladimíra Komárka, kunsthistorika Jiřího Šetlíka, herce Jaromíra Hanzlíka, nebo Jana Kanyzu a v neposlední řadě Josefa Vinkláře. Nejbližším přítelem, nejen táty, ale i celé naší rodiny, byl ovšem Josef Kemr. Ten často pobýval i u nás doma, a tak jsem neustále ze svého dětského a později puberťáckého pokoje slyšel jeho nezaměnitelný hlas. Byl u nás před večerním představením v divadle, ale i po něm, mezi natáčením – dokonce mě s maminkou vozili v kočárku po Vyšehradě. Byl něco jako člen naší rodiny. V létě se část hostů malostranského ateliéru objevovala zhusta na naší chalupě u Malé Skály. Vyrůstal jsem díky rodičům v opravdu nezvyklé a velmi specifické společnosti velkých osobností…

Jako zářný talent se prosadil i na zahraniční scéně, jeho díla byla zastoupena na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu a EXPO 67 v Montrealu. Vybaví se ti třeba nějaké střípky z doby, kdy reprezentoval svůj kumšt v Montrealu?

No, v době konání Expa 58 mi byl rok, tak nevím přesně čím se tam prezentoval, ale v Montrealu byl táta velmi dlouho a pracovně to bylo o restaurování – převážel tam totiž se svými kolegy transfery (to jsou takové fragmenty malby i s omítkou) barokních nástěnných maleb a ty tam instalovali v českém pavilónu. Byl i v USA, projel celou Kanadu – je to neuvěřitelné kolik toho táta procestoval, aniž by uměl anglicky. Vždy říkal, že mu všude stačil skicáček, který měl vždy u sebe a svět kolem si popisoval rychlými kresbami tužkou. Tyto jeho kresby z cest jsou zastoupeny i v knize, o které si povídáme. Táta vyjížděl na moře s rybáři v Polsku, Jugoslávii i Holandsku. Procestoval Itálii, Egypt, Řecko a všude se „domluvil“. Nechápu to dodnes. No, a já ve svých deseti, když se po půl roce vrátil z „montrealské štace“, byl nejvíc nadšený prvními comicsy s Batmanem, slepovací figurou hraběte Draculy a také singly Beatles. To táta nemohl tušit, že ve mně zasel cosi na celý můj budoucí život (smích).

nemec foto 2

Jak jsi jeho tvorbu vnímal ty jako kluk?

Chodil jsem často do jeho ateliéru. První svůj olej jsem namaloval právě tam v předškolním věku. Dodnes se mi o tom ateliéru zdává, dodnes cítím vůni terpentýnu a včelího vosku… Genius loci toho místa byl neuvěřitelný. S tátou jsem chodíval malovat i do plenéru, ale to jsem neměl tak rád. Jsem malíř ryze interiérový (smích). Samozřejmě jsem tátovy věci měl rád, ale byly natolik součásti mého života, že jsem je nijak neanalyzoval. Později, v období střední umprumky a později i na AVU, jsem se svojí prací vůči otci vymezoval, bylo to období jakéhosi vzdoru, což skončilo tím, že já, který jsem v očích rodičů byl předurčen být malířem (a neuvěřitelná kvanta mých obrazů a kreseb tomu nasvědčovala) založil rockovou kapelu Precedens a začal se věnovat na dlouhou dobu převážně hudbě. No, člověk musí složitě nacházet svou cestu. A složitě jsem někdy nacházel i cestu ke svému otci. Dnes mám vůči jeho dílu o dost větší respekt než v tom svém „chuligánském“ mládí. V bytě máme na zdech řadu jeho krásných obrazů. Bez nich bych se necítil tak úplně doma.

A co tvoje maminka? Jak se ona dívala na manželovu práci a tvorbu?

Maminka byla vzácná a neuvěřitelně tolerantní bytost. K tátovým obrazům měla samozřejmě velmi osobní vztah – na rubu jednoho z nejstarších (tuším, že z roku 1945) jsem našel věnování „Evě za banán Josef“. Sama měla výtvarné ambice (poznali se spolu, když oba učili na výtvarné škole), kterých se v rámci zdárného chodu rodiny téměř vzdala. Ale i tak si pamatuji, jak skvěle kreslila módní návrhy do časopisu Odívání, nebo dělala podle mých dětských kreseb textilní aplikace. Všechny tátovy excesy a společenské úlety snášela s obrovskou empatii. Když zemřel, tak mi řekla, že mohla být ještě víc tolerantní, ale moc nevím, jak by to už asi mělo být možné…? Když ještě u nás nebydleli prarodiče, tak maminka vydržela s nějakou tou partou, kterou táta přivedl domů, sedět, povídat si a smát se celou noc. Ráno mě posadila do kočárku a jela třeba ještě pro dvě lahvinky červeného. Táta byl trochu ďábel – jednou na Štědrý večer přivedl domů dost rozparáděného Waldemara Matušku s motocyklovým závodníkem Frantou Šťastným… Dárky jsme se sestrou Evou rozbalovali někdy po půlnoci.

nemec foto 3

Vybaví se ti jeho vernisáže? V knize je i fotka, kde jsi jako kluk a tvůj táta v nejlepším věku.

Ano, vernisáží bylo za ta léta opravdu mnoho a zahajovali mu je zase jeho přátelé, kteří tam recitovali nějakou poezii, nebo četli prózu. Vzpomínám si na laskavého Radovana Lukavského, oslnivého Václava Vosku a samozřejmě Zdeňka Štěpánka s tím hřímajícím krásně chraplavým hlasem Jana Žižky z Trocnova. Nejčastěji to byl ale zase ten nejbližší Pepíček, jak jsme mu říkali se sestrou i maminkou, Kemr. V knize, o které si povídáme, je i několik skic Kemra hrajícího na cello a violu – to jsem zažil také při vernisážích, když hrál svého milovaného Bacha. Když už jsem měl kapelu, tak jsme s kolegou Pavlem Nedomou taky na pár tátových vernisážích hráli a zpívala mu i Bára Basiková, pokud si pamatuju. To si teď zopakuje… S radostí mou nabídku zazpívat na nadcházející vernisáží, kde se bude křtít i kniha, přijala.

Když jsi začal vystavovat a hrát ve skupině, sledoval tě? Radil, projevoval zájem, fandil ti?

Táta s maminkou od nejútlejšího dětství mojí výtvarnou zálibu s potěšením sledovali. Zvláštní vlastně je, že mi do toho táta moc nemluvil. Nechal mi úplnou volnost. Občas prohodil jen nějakou maličkost, třeba ohledně kompozice. První společnou výstavu jsme měli spolu v semilské galerii v roce 1968 – to mi bylo jedenáct. Vystavovali jsme spolu několikrát a uspořádal jsem společné výstavy i po jeho odchodu. Táta, hůř než maminka, nesl můj odklon k hudbě, dlouho doufal, že dostanu rozum, ale marně (smích). Párkrát ale na náš koncert vyrazili a líbilo se jim, že mají mé písničky smysluplné texty a není to nijak prvoplánové. No jo, ale oni byli posluchači Janáčka, Bacha a Debussyho – to je pak těžké… Když jsem jednou po koncertě Precedens vyrazil za nimi do sálu, abych se zeptal, zda se jim to líbilo a jestli přežili ten rámus, tak nějak nereagovali na moje dotazy. Až po chvíli si se smíchem vyndávali z uší filtry cigaret, což jim někdo doporučil proti ohluchnutí (smích). Táta byl moc rád, když jsem se k malování zase vrátil a stejně jako dnes jsem začal dělat oba ty obory v určité rovnováze. Už mi to tak patrně zůstane.

Kniha o tvém otci se dočká křtu. Kdy, kde a jak?

Knihu „Josef Němec – Obrazy a kresby“ pokřtíme v pražské Galerii Malostranské besedy, vlastně kousek od místa, kde měl táta ateliér. Přes Malostranské náměstí každý den chodil do práce a vracel se domů. Zároveň s křtem proběhne vernisáž výstavy tátových děl. Děkuju moc klukům z Malostranské besedy, kteří to umožnili a se kterými mě pojí letité přátelství. Křest s vernisáží proběhne 18. dubna v 18 hodin. Tátovi přijde pár písní zazpívat Bára Basiková, která měla mé rodiče moc ráda. Výstava potrvá do 28. dubna a během ní bude možné koupit si knihu přímo na místě. Věřím, že by měl táta radost. Připijeme mu nahoru jeho oblíbeným červeným vínem.

nemec foto 4

Zdroj foto: archiv Martina Němce


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Petr Klemeš: „Program nám letos narostl o několik set procent.“

chillibrani 200Festival milovníků pálivého Chillibraní se bude konat 5. září 2015 na brněnském koupališti Riviéra. Připraven je celodenní program pro děti a dospělé, kterému dominuje soutěž Mistrovství ČR a SR v pojídání pálivého - Chilližrout 2015. O to...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Fotograf Radek Šich: „Není to jen o tom udělat si pár cvaků a užít si zadarmo koncert“

radek sich 200Pohodlně se usaďte a pojďte si přečíst dlouhý rozhovor s talentovaným mladým mužem Radkem Šichem, který se už několik let věnuje fotografování koncertů. Vyzpovídali jsme ho, jaké to je vidět své idoly, fotit pod pódiem a řeč padla i na ochra...


Literatura

Zdravé sladkosti si můžete dopřát kdykoliv


zdrave sladkosti 200V nakladatelství Bookmedia vyšla hravá kuchařka Zdravé sladkosti po celý den obsahující 100 skvělých receptů. Neváhejte a připravte si nějakou dobrotu!

...

Divadlo

Služky - První inscenace sezony 2015-16 v BuranTeatr Brno

Sluzky 200BuranTeatr hraje po mnoha různých stěhováních už několik let na Sokolském stadionu v Brně. Má tam své stabilní zázemí, má tam své diváky, o které díky pestré a nápadité nabídce inscenací nikdy nemá nouzi. Stejně tak bylo plno i na první premiéře sez...

Film

TERRY GILLIAM VZPOMÍNÁ A BAVÍ

Gilliameska perexRežiséra (a předtím také herce) Terryho Gilliama snad není třeba představovat. Začínal jako člen legendární komediální skupiny Monty Python, podílel se – nejdříve animovanými vsuvkami - na všech jejích televizních i filmových počinech...