Rozsvěcejte lampy aneb Lampáři se vrací

Rozsvěcejte lampy aneb Lampáři se vrací

lampar 200Druhý díl úspěšné fantasy série Tetování krví s podtitulem Lampář se konečně dočkal opětovného vydání. V brzké době vyjde zcela nové třetí pokračování od D. M. Cornishe, proto rozhodně není na škodu si připomenout staršího bratříčka.

Mladý lampářský učeň Rosamunda se konečně dopravil do svého budoucího působiště v Železné baště, kde ho budou jeho nadřízení zaučovat novému řemeslu. Rozhodně ho nečeká žádná jednoduchá práce. Lampáři žijí sice lehce monotónní, ale velice nebezpečný život. Během rozsvěcování nočního osvětlení významné cesty se mohou potkat s mnoha příšerami a jejich úmrtnost je opravdu veliká.

Nový život spojí Rosamundu s mladou lampářkou Threnody, která je významným potomkem jedné šlechtičny. Na první pohled se jedná o sebestřednou a domýšlivou dívku, která si nenechá nic líbit. Přesto se dokáže značně nesourodá dvojice spojit a vytvořit zvláštní přátelství. Pomůže jim to překonat nejednu těžkou chvilku. Výcvik nováčků je totiž zničehonic přerušen a nezkušení lampáři se musejí velice rychle postarat o svůj vlastní život. Navíc se zdá, že v Železné baště není všechno úplně v pořádku a několik osob hraje opravdu špinavou hru.

Opravdu velice zajímavý fantasy příběh D. M. Cornishe je často srovnáván s nejoblíbenějšími fantasy ságami. A určitě se nejedná jen o marketingový tah. V rozlehlém a do posledního detailu promyšleném světě se lehko zabydlíte a získáte si velice příjemný pocit ze čtení. Oproti prvnímu dílu se můžete významněji podívat na lampářské řemeslo a konečně proniknout k jádru věci.

Hlavní postava Rosamunda je velice milý a skromný chlapec, který zažívá nejedno dobrodružství. Dobře, občas to může být trochu přehnané. Přeci jenom je nováčkem, a přesto přežije téměř nemožné. Ale čtenářovi to vůbec nevadí, protože si Rosamundu velice brzy oblíbí. Není to žádný namachrovaný frajírek ani superhrdina, ale obyčejný mladík. Přestože je občas donucen zabíjet příšery, není to chodící mašina na smrt. Vše vykonává s rozmyslem a citem, což ho nakonec může přivést do nejednoho problému.

Vedle něho tentokrát autor postavil mladou dívku, která je prakticky jeho protipólem. Jedná se o velice chytrý tah, protože vzájemné doplňování této dvojice příběhu velice svědčí. Nejde o žádnou lásku, ale určitý vzájemný respekt. Tento tandem v podstatě vyplňuje většinu děje a utváří všechny vedlejší cestičky.

lampar

Zajímavou součástí tohoto světa jsou i příšery. V příběhu jich nacházíme hned několik a jejich vzhled i vlastnosti jsou velmi rozmanité. Obrovské, páchnoucí a nemilosrdné obludy čekají na každém rohu, aby mohly napadnout náhodné cestující nebo jejich strážce. V celém ději navíc sehrávají velice důležitou roli. Ne všechny jsou zlé a některé dokonce vznikají s přispěním místních lidí. Pro představu o jejich “kráse“ si můžete prohlédnout hned několik ilustrací. Ty jsou stejně jako v předchozím románu nedílnou součástí knihy. Nabízejí možnost poznat vzhled kladných i záporných postav a přispívají k celkově výborně provedenému zpracování.

Nakonec opět nesmí chybět ani dlouhý slovník pojmů, různé nákresy a mapy. Cornish si velice dává záležet na každém detailu a díky tomu vznikají opravdu nevídané scenérie. Celkově se kniha příjemně čte, děj je napínavý a rozličný. V první řadě je určen především mladším čtenářům, ale rozhodně by se ho neměli bát ani starší příznivci fantasy. Vedle téměř dokonale vymyšleného světa můžete sledovat klasický souboj zla a dobra. I velice stará záležitost o nerovnoprávnosti žen a můžu má v tomto díle své místo. Spisovatel si dal záležet a do příběhu obsadil důležité postavy obou pohlaví. Občas můžete s pobavením pozorovat jejich souboje a roztržky. I v mnoha dalších výstupech můžete sledovat velkou porci humoru, kterou je děj obohacen.

Série Tetování krví je podle mého názoru trochu nedoceněná. Přestože první vydání bylo vyprodáno, mnozí čtenáři knih tohoto žánru ji nebudou znát. Jen těžko se dokáže slávou vyrovnat Hobitovi nebo Eragonovi. Pro mnohé budu trochu troufalý, ale klidně bych s ohledem na kvalitu postavil D. M. Cornish po bok Tolkiena či Paoliniho. Určitě neváhejte s přečtením prvních dvou dílů, protože vydání trojky se velice rychle blíží.

Autor: D. M. Cornish
Žánr: Fantasy
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2015
Počet stran: 576
ISBN: 978-80-253-2304-5

Redaktorka a autorka italské kuchařky Alice Rossi: „Ital by nikdy nezasedl s jídlem před televizi!“

Inspirato 200Redaktorka, PR manažerka, milovnice Itálie a maminka dcery Adiny – to je Alice Rossi. Sympatická světoběžnice má kromě jiného na svém kontě také kuchařku italských receptů. Publikace se jmenuje Ispirato da Italia a v roce 2014 ji vydalo nak...

Návrat kurtizány

Navrat kurtizany perexRok 1576 byl pro Benátky těžký. Město se zmítalo v chaosu způsobeném morem a zločinem. Uprostřed zmatku se však najdou obyvatelé, kteří navzdory všemu v sobě našli odvahu v téžce zkoušaném měste zůstat. Patří k nim i Ti...

V čem spočívalo tajemství vztahu Hitlera s Evou Braunovou?
ImageCo vlastně Evu Braunovou s Hitlerem spojovalo? Co mělo společného mladé, na začátku vztahu ještě dosti naivní děvče, děvče, které milovalo módu, film a hudbu, rádo sportovalo a o politické d...

Slovácké divadlo uvede brilantní komedii Dealer´s Choice

Dealers Choice 200Nový rok začal před pár dny a Slovácké divadlo už hlásí první premiéru. Představí ji v sobotu 14. ledna a jedná se o brilantní komedii Patricka Marbera Dealer´s Choice, která se s obrovskými úspěchy uvádí po celém světě.

...

Režisér a scenárista Jiří Mádl právě dotočil svůj dosud největší film Vlny

vlny2 (2)Napínavé dobové drama z konce šedesátých let natáčel Jiří Mádl podle vlastního scénáře, teď snímek míří do postprodukce. Příběh dvou bratrů, jejichž filmový osud se protne se skutečnými událostmi kolem skupiny korespondentů mezinárodní redakce Českos...