Dny strachu: osudy ukrývaných Židů na Slovensku

dny  strachu perexNakladatelství Epocha a Pražská vydavatelská společnost vydaly v edici Magnetka monografii historika Milana Hese Dny strachu, která přináší ucelený pohled na problematiku Slovenského státu a jeho tzv. řešení  židovské otázky. Kniha nese podtitul Osudy ukrývaných Židů na Slovensku v časech vlády Jozefa Tisa a je věnována památce obětí holocaustu, všem československým občanům, kteří se stali štvanou zvěří v časech rasového násilí.

Autor se ve čtyřech kapitolách pokouší popsat vznik a vývoj Slovenského státu a jeho vztah k židovskému obyvatelstvu, které tehdy čítalo zhruba 90 000 osob,  perzekuci Židů i první pokus o jejich násilnou deportaci na území, která Slovensko muselo v listopadu 1938 podstoupit Maďarsku, arizaci židovského majetku, spolupráci s německými poradci – odborníky na židovskou otázku, vytváření židovských pracovních a koncentračních táborů (např. Sereď), organizaci transportů na východ a způsoby, jakými se Židé pokoušeli zařazení do transportů vyhnout. Milan Hes se samozřejmě věnuje i Slovenskému národnímu povstání a následné okupaci země.

Je stále málo známým faktem, že Slovenský stát jako jediný stát v nacisty okupované Evropě za odvoz slovenských Židů na východ Němcům platil. Říše totiž požadovala za převzetí lidského nákladu zaplatit. Částka byla poměrně vysoká 500 marek za osobu, což při tehdejším kurzu činilo asi 5 000 slovenských korun. Podle historika Ivana Kamence  se celková suma za deportace vyšplhala do závratné výše půl miliardy slovenských korun. V roce 1942 bylo vypraveno 57 transportů s 60 000 osobami.

Faktografické informace autor prokládá literárními rekonstrukcemi rozhovorů slovenských politiků a úryvky vzpomínek přeživších obětí holocaustu. Velmi zajímavá jsou vyprávění lidí, kteří se před deportacemi ukrývali v ilegalitě (ve sklepech, stodolách, zemljankách či v lesích), kde by samozřejmě bez pomoci druhých  neměli šanci přečkat do konce války. Kniha má být tedy i jakýmsi pomníkem cti pro ty jedince, kteří se odhodlali riskovat svou bepečnost a perzekuovaným osobám pomohli.

Problematika Slovenského státu a jeho „dobrovolná“ likvidace vlastních občanů židovského původu i chování Slováků k jejich židovským sousedům (udávání, rabování, arizace jejich majetku, pomoc za nehorázné finanční částky) je na Slovensku stále ožehavou otázkou, při níž je veškerá vina svalována na nacisty. Prostřednictvím této publikace se tak mohou čeští čtenáři seznámit s temným obdobím slovenské historie a s málo známými či zatajovanými fakty.

Dny strachu nejsou jen dílem o štěstí v neštěstí, které postihlo řadu rodin v éře Slovenského státu, ale také textem, který nás může vést k zamyšlení nad schopnostmi jednotlivce a společnosti seznamovat se a vyrovnávat se s historickou pamětí. Dokázali bychom i dnes pomoci ostrakizovaným bytostem? Byli bychom schopni psancům nabídnout bezpečné útočiště? Kolik z nás by v této situaci riskovalo vlastní život? Nehrál by svou klíčovou roli pro naplnění pomoci bezbranným lidem pouhý profit? Neselhali by nakonec někteří „zachránci“ pod vlivem zvyšujícího se tlaku? Dny strachu spatřují světlo světa v době, kdy poslední příslušníci z generace přímých svědků nacistické genocidy navždy odcházejí.

O autorovi:
Milan Hes se narodil v roce 1976. Je absolventem oborů dějepis a základy humanitní vzdělanosti na UJEP v Ústí nad Labem. V roce 2012 na FF UK v Praze obhájil disertační práci na téma „Didaktické aspekty historické paměti holocaustu“ a absolvoval tak znovu obnovený obor didaktika dějepisu. Vyučuje na gymnáziu v Praze 4. Je spoluautorem kolektivní monografie „Kulturní a sociální skutečnost v dějezpytném myšlení“ (1999). Od roku 2005 pravidelně publikuje v odborných a populárně naučných časopisech. V roce 2012 vydal v nakladatelství Epocha publikaci „Čekání na smrt“, pojednávající o rodinném táboře českých Židů v Osvětimi. Pro stejné nakladatelství připravil v roce 2013 k vydání knihu „Promluvili o zlu“ (Holocaust mezi dějinami a pamětí).

Dny strachu. Osudy ukrývaných Židů na Slovensku v časech vlády Jozefa Tisa

dny strachu

Autor: Milan Hes
Žánr: literatura faktu
Vydáno: 2013
Stran: 134
Vydalo: Nakladatelství Epocha a Pražská vydavatelská společnost

Hodnoceni: 80 %

Zdroj foto: epocha.cz

Patrik Madle: „Marketing je o kreativitě, stejně jako tvůrčí psaní. V obou případech je potřeba být kreativní a práce vám nesmí zevšednět.“

Patrik Madle 200Patrik Madle svou dosavadní studijní i profesní cestu zasvětil marketingu a oblasti komunikace. Z literární tvorby se již od dětství věnuje psaní krátkých i delších šuplíkových povídek. Se svou poezií získal třetí místo v literární sout...

Za veselými maskami jeďte na Vysočinu

masopust ceskomoravska vysocina 200Tradice masopustního průvodu obnovili v minulých letech lidé na mnoha místech České republiky. Kde ale najdeme opravdu nefalšovaný tradiční maškarní rej? Zamířit za ním můžeme už o t...

Čtenáři komiksů, střezte se – Živí Mrtví 11!

zivi mrtvi 200Živí mrtví se s přehledem řadí mezi fenomény dnešní kultury. Na počátku byla právě komiksová série, nyní ale fanoušci nedočkavě hltají také televizní sériál, videohry či soundtrack. Co stojí za úspěchem této značky?

Báby - tak trochu jiné divadlo

baby perexAsymetrická scéna. Miniaturní bába. Operní duet. Trocha tělesné akrobacie a velký boj proti nesmyslnému režimu. To všechno v sobě ukrývá nová inscenace Báby Divadla Na zábradlí. Pesimistickými a snad až místy surreálnými texty bojoval Daniil Char...

Film Tancuj Matyldo je excelentní, má silné téma i jedinečné herce

matylda200Hned na začátku je třeba říct, že nový český snímek režiséra Petra Slavíka Tancuj Matyldo je na české poměry vynikající, a to po všech stránkách. Je to silné téma, skvělá režie a samozřejmě dokonalí herci. Nehrají své osvědčené herecké finty (jak t...