Stavovské divadlo má výročí

Stavovské divadlo má výročí

Tisk

prazsky divadelni almanach 200Divadelní stánek zasvěcený Vlasti a Múzám se tento rok dočkal 230. výročí. Nejstarší divadelní budova v Praze, založená hrabětem Františkem Antonínem Nosticem, si prošla nejedněmi peripetiemi a často byla kladena otázka: „Co s ní?“ Při příležitosti jubilea byl vydán Pražský divadelní almanach – 230 let Stavovského divadla, který mapuje v 70 krátkých kapitolách a mnoha obrázcích osudy staroměstského architektonického skvostu.


Obnovení tradice

Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Národním divadlem se Almanachem snaží přiblížit dávnou historii a navázat na tradici z roku 1775, kdy knihovník Heinrich August Richard vydal 1. almanach obsahující básně o interpretech, rozsáhlé soupisy herců a hereček, přehled divadelních společností a mnoho dalších informací z divadelního života.

Začínáme!

Slavnostní otevření tehdy Hraběcího Nosticova Národního divadla proběhlo 21. dubna roku 1783 a svou činnost zahájilo truchlohrou Emillia Galotti. Divadlo zpočátku jen německé a orientované spíše na operní repertoár změnilo ve své historii několikrát svůj název. Před definitivním názvem Stavovské divadlo se divadlo na Ovocném trhu nazývalo Královské stavovské divadlo, Královské zemské divadlo, Ständetheater či Tylovo divadlo. Stejně jako pojmenování se střídal i německý a český soubor, který byl oproti německému v nevýhodě. Běžně se stávalo, že si dělali herci a především herečky naschvály – shazovaly kostýmy, větraly šatny apod.

Mozart, Tyl i Paganini

Stavovské divadlo se stalo ornou půdou pro Mozartovy opery Don Giovanni, Figarova svatba či La clemenza di Tito, které pražské publikum přijímalo s vřelými ohlasy i přesto, že bylo považované za jedno z nejnáročnějších. Dalším vynikajícím skladatelem, který uchvátil na prknech Stavovského divadla svou operou Čarostřelec, byl Carl Maria von Weber, a nesmím opomenout ani českého rodáka Gustava Mahlera, který zde působil jako kapelník. Z dalších osobností českých i zahraničních zde působili houslista Niccolo Paganini, Josef Kajetán Tyl, František Škroup či Jan Nepomuk Štěpánek.

Pražské publikum si své hvězdy hýčkalo a ve 20. letech minulého století díky tomu vznikl tzv. Starsystem, kdy se nechodilo do divadla na inscenace, ale na herecká esa, především pak na Andulu Sedláčkovou.

Pokud chcete vědět, jak fungoval penzijní spolek divadla, co měl s budovou Stavovského divadla společného Pepito vzor a kino, neváhejte ani chvilku a začtěte se do publikace věnované Stavovskému divadlu.

Almanach můžete pořídit na recepci Institutu umění, v pokladnách Národního divadla nebo přes e-shop obou institucí.

prazsky divadelni almanach

Název: Pražský divadelní almanach – 230 let Stavovského divadla
Autoři: Jitka Ludvová, Ondřej Černý, Alena Jakubcová, Petra Ježková, Václav Petrbok, Milan Pospíšil, Martin J. Švejda, Věra Velemanová
Vydal: Institut umění – Divadelní ústav


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Herec Tomáš David: „Vedu dialog s pánví, kastrólem nebo vidličkou“

200divvvMěstské divadlo Zlín si na novou sezonu sehnalo posily – dva Tomáše. Kromě Tomáše Červinky jde o Tomáše Davida, kterého jsme nyní pořádně vyzpovídali. Na prknech ho můžete vidět jako Pejska v pohádce O pejskovi a kočičce.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Jak se daří rukavičkářům v Čechách?

vyroba rukavicVýroba kožených rukavic má v České republice dlouhou tradici, kterou dnes udržuje již jen několik firem převážně rodinného typu. Za Mekku českého rukavičkářského průmyslu můžeme směle považovat Dobříš. I když tamní

Z archivu...


Literatura

Konec starých časů a Začátek nové éry

Carmen KornZávěrečným dílem, navazujícím na předchozí Dcery nové doby a Konec starých časů, vrcholí trilogie Sága jednoho století. S hlavními hrdinkami se s...

Divadlo

Nová sezóna Divadla Spejbla a Hurvínka zahájena: Na diváky čeká na podzim zážitkový Klub Hurvajz i premiéra nové hry Hotel Spejbl

spejbl200Od začátku září otevřel své brány nový zážitkový KLUB HURVAJZ pro všechny fanoušky Divadla S+H. Tento klub umožní divákům nevšední setkání s loutkoherci, účast na workshopech divadla nebo třeba účast na premiéře zbrusu nové hry HOTEL SPEJBL. Premiéra...

Film

Filmy ze střední Evropy

filmy stredni evropy klipPod střechou Maďarského kulturního střediska v Praze se od čtvrtka 25. října do neděle 28. října 2012 pořádá přehlídka Současná filmová tvorba – střední Evropa. Přiblíží zajímavá díla nejen ...