Yves Saint Laurent - recenze

Yves Saint Laurent - recenze

200filmNa plátna českých kin vstupuje nový snímek ve Francii známého herce a režiséra Jalila Lesperta. Předlohou mu byl život jednoho z nejslavnějších módních návrhářů dvacátého století, Yves Saint Laurenta. Toho herecky věrohodně oživil Pierre Niney.

 

 

Přestože je tento snímek označován za životopisný, nelze říci, že by zevrubně odhaloval život legendy módního průmyslu. Největší prostor je věnován závratným začátkům, další vývoj je zmíněn spíš letmo a útržkovitě. Není pochyb, že úkol napasovat životní příběh návrhářského génia do rozsahu celovečerní metráže by potrápil leckterého filmaře. Zdá se však, že tvůrci snímku Yves Saint Laurent na tuto výzvu rezignovali.

Většina filmu připomíná porůznu poskládané sekvence televizní ságy. Na podobnosti s televizním žánrem by samo o sobě nemuselo být nic špatného. Naopak, místy to v kombinaci s velkým plátnem přináší jisté kouzlo nevšednosti. Háček je v tom, že co si může s úspěchem dovolit vícedílná televizní minisérie, nefunguje dvakrát dobře ve filmu. Kompromis mezi snahou o zobrazení celého života a nutností zmínění nejdůležitějších okamžiků byl v tomto případě spíše na škodu. Vzniklá dějová roztříštěnost zapříčiňuje, že film působí nevyrovnaně a nesourodě. Zejména srovnáme-li první a druhou polovinu filmu.

film

Možností, kterak pojmout příběh Yvese Saint Laurenta bylo mnoho. Zdá se, že ani režisér snímku se nemohl rozhodnout, kterým směrem se vydat. Yves Saint Laurent je chvílemi hraným dokumentem, jindy milostným příběhem, většinou však osobní výpovědí - ale nikoli Yvese Saint Laurenta, ale Pierra Bergého, jeho životního partnera. Pierre Bergé byl během natáčení kontaktován a film údajně vznikal s jeho souhlasem. Patrně s velmi významným souhlasem. Snímek je ponejvíce kaleidoskopickou vzpomínkou na Yvese Saint Laurenta. Některé obrazové sekvence jsou přímo doprovázeny komentářem, jehož autorství lze připsat Pierrovi Bergému. Jako by se divákovi spíše odkrýval příběh Pierra Bergého a jeho „život po boku módního génia“.

Tento film s sebou ovšem nese značkové stigma YSL. Nabízí se otázka - jakou roli v něm tedy sehrává móda? Velmi marginalizovanou. Na druhou stranu, Yves Saint Laurent není snímkem o módě, ale o jejím tvůrci. Avšak až příliš z Laurentova života je zmíněno jen okrajově. Ti, kteří jsou se životem a tvorbou této ikony obeznámeni se pravděpodobně u některých odkazů s nostalgickým pochopením pousmějí nad známou skutečností. Neznalým bohužel mnoho unikne.

Silnou stránkou filmu je herecké obsazení, na kterém si Jalil Lespert dává vždy záležet. Ústřední dvojici tvoří vynikající Pierre Niney coby Yves Saint Laurent a Guillaume Gallienne v roli Pierra Bergého. Gallienne výrazností svého hereckého projevu dokonce podporuje myšlenku, že film je ve skutečnosti o Bergém.

Po technické stránce není na filmu nic rušivého. Film se po většinu času příjemně sleduje, jen od něj divák občas může čekat trochu více, než je mu poskytnuto. Zatímco tvorba Yvese Saint Laurenta vyniká nadčasovostí, tento snímek je spíše pomíjivý. Jako móda sama.

Yves Saint Laurent (Francie 2014, 106 min)

premiéra v ČR: 27. 3. 2014
žánr: drama, životopisný
přístupnost: od 12 let
režie: Jalil Lespert
scénář: Marie-Pierre Huster, Jalil Lespert, Jacques Fieschi
kamera: Thomas Hardmeier
střih: François Gédidier
hrají: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Nikolai Kinski

Hodnocení: 65 % 

Oficiální text distributora:

Paříž, leden 1958. Yves Saint Laurent je ve věku teprve 21 let požádán, aby dohlížel nad módním domem nedávno zesnulého Christiana Diora. Vzápětí představuje svou první módní kolekci a seznamuje se s Pierre Bergém, patronem umění, jeho budoucí láskou a celoživotním partnerem … O tři roky později spolu vytvářejí značku Yves Saint Laurent, které se podařilo obrátit celý svět módy vzhůru nohama.

( 0 hlasů )

 

Přihlášení



Soutěže

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Videorecenze knih

Rozhovor

Rozhovor Absolut Deafers

ABSOLUTDEAFERS 200

Absolut Deafers, to jsou mladí rockeři z Ostravy, kteří přináší na českou rockovou scénu mix syrové tvrdosti, melodiky a skvěle znějících metal-rockových riffů. Nyní přicházejí s...

Hledat

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Čtěte také...

Toy Story 3 poučí malé i velké

toy-story-3-200Toy Story 3: Příběh hraček (2010) je na první pohled zábavná oddechová komedie pro děti, ale nejde v ní jen o to. Dobře vychytaný scénář a zápletka, která místy připomíná spíš drama, dokáže poučit nejen malé dítě, ale i leckterého dospělého.

...

Literatura

Žena s dranžírákem přináší kulinářské recepty pro náruživé čtenáře

dranz200Ačkoliv jsou pulty českých knihkupectví zaplaveny nepřeberným množstvím kuchařských knih, dosud žádný titul nepřinesl kromě receptů i bonus v podobě povídek, v nichž by nemalou roli hrál právě uvedený pokrm. Tuto unikátní kuchařku nazvanou Žena s dranží...

Divadlo

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Film

Filmový muzikál „Bídníci“ aneb kdy(ž) se lůzou staneme?!

bidnici 200Do nového roku 2013 vstupujeme do českých kin s novými muzikálovými „Bídníky“, kteří přicházejí z Velké Británie v režii Toma Hoopera (oscarového tvůrce filmu „Králova řeč“). Victor Hug...