„Lákají nás spíše neznámí autoři“, říká majitel aukční síně Tomáš Hejtmánek

„Lákají nás spíše neznámí autoři“, říká majitel aukční síně Tomáš Hejtmánek


hejtmanek perexV pražské galerii Arthouse Hejtmánek aktuálně probíhá výstava děl sochaře a malíře Milana Beránka. Podařilo se nám vyzpovídat majitele aukční síně, pana Tomáše Hejtmánka. Jaké byly začátky jeho kariéry a jaké lákadlo chystá pro zájemce ve své následující aukci?

 

 

Co Vás přimělo k tomu stát se akademickým malířem? Zajímal jste se o umění již od dětství?
Stát se malířem nebo sochařem bylo mým přáním už odmalička. Bylo to dáno i tím, že oba mí rodiče jsou výtvarníci. Dříve jsme bydleli v domě na Malé Straně a v přízemí měli rodiče ateliér. Když jsem přišel ze školy, tak jsem místo běhání po Petříně trávil většinu času v ateliéru s rodiči, kde jsem potkával hodně zajímavých lidí a výtvarníků a to mne možná ovlivnilo. Nakonec jsem šel na malířství a restaurátorství, i když sochařství obdivuji dodneška a mám mezi sochaři hodně vzorů. Teď jsem spíše galerista ale je pravda, že ve volných chvílích přemýšlím nad tím, že bych se rád do budoucna věnoval i své vlastní tvorbě – ať už malířské nebo sochařské, to zatím nevím(smích).

Aukční síň ARTHOUSE HEJTMÁNEK vznikla po 25 letech. Co Vám práce na této výstavbě dala a naopak vzala?
Když jsem skončil akademii, tak jsem tady jezdil s kolečkem, vozil beton a rekonstruoval. Později jsem pracoval jako restaurátor, byl jsem i v Německu, kde jsem pracoval s rodiči. Restaurovali jsme například stropy a když musíte pracovat každý den nad hlavou, tak je to poměrně náročné. Ale dala mi samozřejmě mnoho zajímavých kontaktů. A co mi vzala? Myslím, že mi snad nevzala nic (smích). Naopak.

hejtmanek 02 foto ivan kahun

„Mým velkým vzorem je Jaroslav Horejc, český sochař, kterého sbírám od svých patnácti let.“


Podle čeho si vybíráte umělce, kteří u Vás vystavují?
Naší první výstavou byla díla pana Horejce. To je moje srdcová záležitost. Koncepce našich výstav je taková, že bychom chtěli vystavovat zapomenuté, méně známé nebo neznámé autory. Pan Horejc byl neprávem zapomenut. S panem Beránkem jsem se seznámil na výstavě pana Horejce, bylo to takové osudové setkání. Považoval jsem za důležité pana Beránka vystavit. Byl hned druhý v pořadí, takže je to prozatím druhá výstava a doufám, že na to budeme později navazovat, ale lákají nás spíše neznámí autoři.

hejtmanek 02

Na konci listopadu chystáte aukci. Co byste nám o ní řekl?
Naše aukce se vyznačují tím, že nenabízíme pouze výtvarné umění, ale rovněž starožitnosti a design od známějších i méně známých autorů, takže tím se trochu odlišujeme od větší části aukčních domů. Předaukční výstava je v podstatě zařízený interiér včetně všech doplňků a věcí, které se používaly, takže to, co tady vidíte teď, je výstava pana Beránka. 6.ledna uklízíme a všechno se zde přemění na prostory pro předaukční výstavu. Máme zde samozřejmě už několik lákadel. Tím hlavním je obraz od ruského malíře Aivazovského, výjimečného autora, který je světově proslulý coby malíř moře. To je zatím naše nejlepší věc, kterou v aukci nabízíme a odpovídá tomu i vyvolávací cena 11 milionů Kč.

Na co byste nalákal naše kulturní čtenáře?
Aby se přišli podívat a nasáli tu atmosféru, kterou tady máme a nabízíme lidem. Výstava pana Beránka je to, čemu jsme se v posledních měsících velmi intenzivně věnovali a hned potom následuje předaukční výstava, kde se samozřejmě budou prolínat všechny různé styly a doby. Narozdíl od aktuálních 60.-80.let, budou na aukci věci od gothiky až po současné výtvarné umění. Myslím si, že lidé k nám chodí rádi nasát jen atmosféru toho domu, Budeme rádi, když k nám lidé budou chodit. Nemusí u nás nakupovat, stačí, když se jen přijdou podívat.

Www.arthousehejtmanek.cz

Zdroj fotografií: Ivan Kahún


 

Přihlášení



Soutěže

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

Nebuďte plýtváci, neplýtvejte!

Kniha Vodavoděnka původně vznikla jako diplomová práce v Ateliéru ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. A to s tím, že se jednalo o autorskou uměleckonaučnou enviromentálně zaměřenou knihu pro děti od osmi let zabývající se vodou a její ochranou. Nakladatelství Pikola

Rozhovor

Buď jdeš dopředu nebo stojíš na místě.

MirelaZukal200Mirela Zukal - majitelka Galerie U Zlatého kohouta v Praze, s manželem společně podniká v oblasti filmového průmyslu a jsou majitelé firmy URANIA s.r.o.

 

 

...

Hledat

Videorecenze knih

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Čtěte také...

Vlastimil Vondruška: „Kopec Klíč je pro mne určitý symbol, který jsem rozhodně nemohl vynechat, když jsem se do psaní sklářské ságy pouštěl.“

Vondruska 200Čtyřdílná historická sága Křišťálový klíč Vlastimila Vondrušky je velkou rodinnou kronikou z období baroka. Příběhy sklářské rodiny se odehrávají v klíčovém období vývoje Čech, tzv. manufakturním období, tedy od konce 17. století do reforem ...


Literatura

Investigativní novinář zpovídá elitního policistu

30 let pod prisahou perexČlověk, aby si mohl udělat vlastní názor, potřebuje znát i druhou stranu mince. V případě různých závažných kauz, jejichž náhled nabízí média často zkresleně, je to ...

Divadlo

Blackbird

200divNárodné divadlo uviedlo 18. októbra v divadle Kolowrat v Prahe hru Blackbird podľa námetu Davida Harrowera. Hlavné postavy si zahrali Jiří Štěpnička ako Raymond a Jana Pidrmanová ako Una a vedľajšiu postavu dievčaťa stvárnila Matylda Blattná.

...

Film

Nepohodlné masakry

foto k filmu perexVe čtvrtek 30. listopadu tohoto roku jsem se v Berlíně zúčastnila premiéry filmu ZER tureckého režiséra s kurdskými kořeny Kazima Öze. Během 110 minut filmu jsem střídavě zatajovala dech, plakala a smála s...