Moje profesní dráha? To je velice pestrý způsob života se všemi pro a proti, říká Tomáš Netopil

Moje profesní dráha? To je velice pestrý způsob života se všemi pro a proti, říká Tomáš Netopil

Tisk

tomas netopil 200Šest hudebních večerů slibuje letošní ročník hudebního festivalu Hudba v zahradách a zámku Kroměříž 2015. Zahajovacím koncertem bude 21. června uvedení slavné kantáty Carla Orffa Carmina Burana v provedení Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín a několika sborů. Dirigentem a vlastně i dramaturgem celého festivalu je dnes už mezinárodně proslulý kroměřížský rodák Tomáš Netopil.

Festival Hudba v zahradách a zámku Kroměříž 2015 se letos dočká svého 16. ročníku. Byl jste u všech ročníků?


U všech určitě ne. Moje aktivní podpora tohoto festivalu šla ruku v ruce se sdružením Art Collegium 2002, které se od svého vzniku spolupodílelo nejenom na tomto festivalu, ale i na Kroměřížském hudebním létu.


Utkvěl vám nějaký minulý festivalový ročník v něčem více než ty ostatní?


Vždy mne potěší, když můžeme pozvat sólisty nebo výrazné pěvecké osobnosti, které svůj čas velice pečlivě rozdělují a obzvláště letní měsíce vyčleňují pro osobní odpočinek - a přesto jsou nabídkou festivalu poctěni a připraví nám skvělý kulturní zážitek.

tomas netopil 1


Na co jste myslel, když jste sestavoval dramaturgii letošního ročníku?


Festival by měl mít tři základní tematické linie. V co možná největší míře využít nádherných prostor nejen Arcibiskupského zámku, ale i Květné zahrady pro dosažení co největší prezentace těchto skvostů. Další linie je úzce spjata s hudební historií našeho města. Zámecký hudební archiv patří k těm nejbohatším a nabízí nepřeberné možnosti, jak vrátit notovým archiváliím nový život ve formě interpretace právě na tomto letním festivalu. Třetím stavebním kamenem celé dramaturgie je symfonická hudba. Tou osobně vzdávám hold osobnostem, které se tu buď narodily, nebo umělecky zasadily o kulturní růst města a regionu. Za všechny bych vzpomenul Václava Talicha, Dr. Emila Kozánka, Antonína Procházku a MUDr. Milana Šilera. V letošním roce se také budeme věnovat začínajícím umělcům, kteří jsou úzce spjatí s Kroměříží a kteří již ve světě hudby ušli notný kus cesty.  

tomas netopil 2


V Kroměříži jste se narodil a začal studovat hudbu. Předpokládám, že tu máte kořeny a vazby, ale přesto by mne zajímalo, jak často se sem vracíte?


Vracím se domů tak často, jak je to jen možné. Někdy mám během své práce dva dny volno a to pak neváhám a letím domů. Třeba jen sice na pár hodin, ale vždy to stojí za to. Sezóna, to je pro mě vždy od září do června samozřejmě nejnáročnější období, proto si pak užívám dva letní měsíce volna!
Vaše profesní dráha je neuvěřitelně rozsáhlá a umělecky zajímavá, což s sebou přináší mimo jiného také neustálé cestování a poznávání nových lidí z branže. To asi musí člověka bavit…
Je to velice pestrý způsob života se všemi pro a proti. Člověk si na to musí zvyknout a brát to jak to přijde.


V jakých metropolích jste v poslední době působil a co to bylo za projekty?


Letošní sezóna byla velmi bohatá a kromě mého stálého angažmá v německém Essenu jsem spolupracoval s orchestry v Paříži, Vídni, Londýně, Berlíně, Drážďanech, Hamburku i jinde. Často, jako český dirigent, uvádím díla Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka. Janáčkovu Glagolskou mši jsem provedl letos s Londýnskou filharmonií. Byl pro mne mimořádný zážitek slyšet toto dílo s takovým nasazením celého aparátu a s obrovskou masou zvuku Londýnského sboru, který byl ještě posílen o vynikající filharmonický sbor ze Španělska.

tomas netopil 3


Které zajímavé osobnosti jste v poslední době při spolupráci potkal?


V poslední sezóně to bylo setkání například s polským tenoristou Piotrem Beczalou, který patří dnes k nejlepším tenoristům na světě. Dále to bylo intenzivní pracovní setkání s režisérskou legendou Peterem Konwitschnym, se kterým jsem připravoval nové nastudování Halevyho Židovky v Antwerpách. Mezi instrumentalisty bych pak zmínil setkání s kontroverzním houslistou Davidem Garrettem, který svým originálním projevem a vizáží punkového anarchisty láká do koncertních síní mnoho mladého publika.


Váš nejsilnější hudební nebo jiný umělecký zážitek z poslední doby?  

Jeden z nejsilnějších hudebních zážitků této sezóny bylo mé osobní setkání s Wagnerovou operou Valkýra. Jedná se o stěžejní dílo německé opery a je až k neuvěření, do jakých hloubek vnímání může posluchače nebo interpreta tento téměř pětihodinový gigant zavést. K mým mimohudebním zážitkům patří mnohdy dobrá knížka nebo zajímavý film. Z poslední doby to byl zejména Grand hotel Budapešť, který mne zaujal svou lehkostí, s jakou celý příběh rozvíjel, a celkovým estetickým obrazem. Proto jsem byl velmi potěšen, když jsem se si před týdnem dozvěděl, že právě tento tým by měl spolupracovat na novém nastudování Verdiho opery Falstaff, která mne čeká v roce 2017 a kde se operní režie ujme významný filmový herec Christoph Walz, kterého mnozí znají z filmů Nespoutaný Django, Hanebný pancharti nebo Bůh masakru.   

tomas neotpil 4


Existuje ještě nějaký nehudební koníček, při kterém se dá třeba relaxovat?


Určitě. Hodně mne baví tenis, který se snažím hrát intenzívně během léta a také sportovní létání, kterému jsem před sedmi lety propadl, a nesmírně mne baví. Jen toho času by mohlo zbýt více. Léto se snažím mít vždy volné a odpočinout si od práce, ale je to také důležité období na samostudium a přípravu nové sezóny.


Máte hodně přátel i mimo hudební branži a máte na ně vůbec čas?


Možná mám hodně přátel, ale mám pár kamarádů, kterým se snažím věnovat a být s nimi v kontaktu i v době, kdy nejsem zrovna doma. Díky tomu mám tak možnost vnímat i jiný mimohudební rozměr života.

tomas netopil 5

Foto archiv Tomáš Netopil


 

Přihlášení



Sesterské domino Veroniky Valíkové

Povídky, které mrazí i zahřejí na duši; a vaše starosti se najednou zdají malicherné. A rozhovor s autorkou.

Dovolená podle předlohy pro nenáročné čtenářky

Nový román britské autorky Hedi Swain vydaný pod nakladatelstvím Cosmopolis slibuje báječně strávenou dovolenou. Kniha už nyní navnadí čtenářky na léto a chvíle pohody. Zkuste si představit, že se rozhodnete strávit dovolenou na místě, kde se natáčela filmová adaptace vaší oblíbené knížky a vezmete s sebou své nejlepší dvě kamarádky. Útulný romantický domek na překrásném místě opravdu slibuje netradiční chvíle s blízkými lidmi, kniha odhaluje jejích osobní příběhy a nabízí nové příležitosti.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Stanislav Motl: V mém nitru si nesmí nikdy najit domov nenávist a fanatická zaslepenost

archiv Stanislav Motl„Psát jsem začal už jako malý kluk. Hodně jsem četl a toužil jsem prožívat to, co často prožívali moji knižní hrdinové. Lézt po horách, plout po mořích, spouštět se do jeskyní. Měl jsem ale také...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

Pokud jste milující matkou vymodleného dítěte, která by pro své děti udělala cokoliv na světě, včetně obětování vlastního života, pak raději knížku Křehká příměří od Michaely Štěchové nečtěte. Zřejmě vás bude poněkud rozčilovat. Autorka bourá mýty o rodičovství, namísto radostí popisuje spíše strasti a poukazuje na odvrácenou stránku mateřství, o níž se doposud jen mlčelo.

Čtěte také...

Plastic People of the Universe. Vratislav Brabenec: „Jde o to, aby se člověk před každým blbým režimem nezačal klanět.“

200hudLegendární undergroundová kapela The Plastic People Of the Universe vznikla už v roce 1968 a její tvorba byla v počátcích ovlivněná zejména americkými Velvet Underground, Captainem Beefheartem či Frankem Zappou. Časem se z ní stala jedna z nejoriginálnějšíc...


Divadlo

Slam poetry exhibice vol.8

slam poetry report200První letošní pražská exhibice se uskutečnila ve čtvrtek 7. února, již tradičně v Rock Café. Osm slamerů, finálový rozstřel a značně vypjaté emoce. Letošní start do soubojů básníků se rozhodně povedl, vydali ale...

Film

Toy Story 3 poučí malé i velké

toy-story-3-200Toy Story 3: Příběh hraček (2010) je na první pohled zábavná oddechová komedie pro děti, ale nejde v ní jen o to. Dobře vychytaný scénář a zápletka, která místy připomíná spíš drama, dokáže poučit nejen malé dítě, ale i leckterého dospělého.

...