Menna van Praag: Nejšťastnější na světě

Menna van Praag: Nejšťastnější na světě

nejstastnejsi na svete perex„To, co máš, je dar pro tebe od Boha. A to, co s tím uděláš, je tvůj dar Bohu.“ Citace z knihy, kterou si asi jednou provždy zapamatuji. Jsou vzácné a nesmírně cenné právě tyto knihy, ze kterých si čtenář odnese něco tak jednoduchého, zároveň však pronikavého, jako je tento citát. Menna van Praag se v této své druhé knize zaměřuje na úspěch, pozlátko štěstí, vidinu bohatství a slávy… a na to, jaký to může mít dopad na jednoduché lidské hodnoty, jako je štěstí, láska a věrné přátelství.

A hlavně to celé je o tom nenápadném citátu, který naleznete jen tak mimochodem v textu příběhu. Díky těmto slovům se můžete na příběh v této knize podívat i z jiných úhlů pohledu a velmi dobře bilancovat i svůj vlastní život. Co já dělám se svým darem od Boha? Co já Bohu dávám jako díky za to, co mi nadělil?

Kniha Nejšťastnější na světě je volným pokračováním předchozí knihy této anglické autorky, která se jmenovala Láska, štěstí, čokoláda a kde hlavní hrdinka May snila o tom, že napíše knihu. Snila u kávy, sladkých zákusků a jako majitelka cukrárničky, kterou, s prominutím, by byla schopna samou frustrací sama vyjíst. V milém příběhu se vše odehrálo tak, že Maye se její sen splnil a v tomto druhém díle knihy se s ní setkáváme už jako s úspěšnou autorkou. Její hvězda stoupá vzhůru a dosud málo sebevědomou Mayu napadají myšlenky, jestli si svůj úspěch vůbec zaslouží a jestli jí to štěstí vůbec vydrží. Pocity, které přichází v ty nejnevhodnější okamžiky.

„Abych byla upřímná,“ řekla Maya, „nikdy jsem si nepomyslela, že to bude číst tolik lidí. Když jsem prodala stou knihu, byla jsem překvapena, že…“  „Víte co,“ přerušila ji se smíchem Lily, „pokud chcete tady u nás prorazit, měla byste získat trochu nestydatého sebevědomí. My tu moc nepěstujeme přílišnou skromnost a tak podobně. Nakonec, jak můžete čekat, že ve vás budou věřit jiní, když nedůvěřujete ani sama sobě?“

Zásadní myšlenka!

A ač se to nezdálo, to byl zlomový okamžik. May postupně začala být nestydatě sebevědomá. Po krůčcích a tady se rozehrává poměrně zajímavá čtenářská hra. Autorka to přesně nevymezuje, ale nechává na čtenáři, aby si sám zjistil, kde je ta hranice, kdy už sebevědomí je až příliš, kdy už ničí vztahové štěstí, kdy už to není nadšení, ale posedlost.  Recept na štěstí je prý jiný, než si May myslela. Já dodávám, že recept na štěstí je pro každého jiný. Mnoho zde řečeného je univerzální, ale… prostor pro myšlenky, které Nejšťastnější na světě poskytuje, je velmi cenný pro každého čtenáře, který jakýmkoliv způsobem bojuje se svým sebevědomím a sní o úspěchu.

Tak nějak – takhle nějak chutná.

Člověk si tak nějak říká, jestli by o něčem takovém vůbec snil, ano nebo ne? A kde je přesně ta hranice, kdy jsme šťastní a naplnění ve všech směrech a kdy příliš ubíháme do té již zmiňované nestydatosti, umanutosti a snobství? Kde je předěl té křehké hranice mezi nadšením a posedlostí něčím? Zvláštní je, že autorka na tyto otázky odpovědi nedává, jen je lehce nastoluje v příběhu, který máte možnost z jejího pera sledovat. A je na každém, aby ty své odpovědi našel sám v sobě.  Protože nakonec, každý máme ty odpovědi jiné… na tyhle otázky neexistuje univerzální odpověď.

Menna van Praag je absolventka Oxfordu, žurnalistka a milovnice čokolády. Žije v Anglii se svým gurmánským manželem Arturem, který provozuje vegetariánskou kavárnu. Před sedmi lety byla Menna servírkou bojující s nadváhou. Pak ji její matka Vicky inspirovala k velké změně a z třídenního osvícení, které Menna zažila, se zrodil její debut Štěstí, láska, čokoláda (Synergie, 2012). V roce 2011 pak napsala jeho pokračování, knihu Nejšťastnější na světě a v letošním roce bude vydána její další kniha (The House at the End of Hope Street).

Nejšťastnější na světě

nejstastnejsi na svete

Autor: Menna van Praag
Originální název titulu: Happier Than She´s Ever Been
Přeložila: Denisa Štrbová
Vydalo: Hay House UK Ltd. 2011
České vydání: Synergie Publishing SE, www.synergiepublishing.com 2013, vydání první
Hodnocení: 89%

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

S paní Jarmilou se hezky »pracovalo« i výborně »kamarádilo«

Hlasatelka 200Televize provází náš život víc jak šedesát let. Tato fascinující instituce prošla řadou etap, stále se vyvíjí. Mnohé profese zanikly, nové vznikají. Právě tohoto tématu se dotýká kniha Daniela Růžičky, v které první televizní hlasatelka J...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Nakoukněte do Íránu

couchsurfing v iranu 200Hurá, je tady další kniha německého novináře Stephana Ortha. Po Rusku se tentokrát vydává poznávat lidi i kulturu do Iránu a opět k tomu volí couchsurfing.

...

Změňte svůj život za 28 dní

poradek v hlave200Začátek nového roku bývá vždy spjatý s mnoha předsevzetími a přáními. Nejčastěji chceme zhubnout, přestat kouřit, začít více sportovat, zdravě jíst, naučit se nový jazyk či nějakou dovednost, najít lásku, vyhrát v loterii, více odpoč...

Kniha džunglí ožívá na prknech Divadla Kalich

200divSlavný příběh Rudyarda Kiplinga o lidském mláděti Mauglím, kterého vychovala džungle, se stal dobrým tahem a námětem pro muzikálovou verzi, kterou do hudební podoby přepracovali Ondřej Soukup a Gabriela Osvaldová.

...

Sto třicet let od narození velkého skladatele: ČT natáčí hraný dokument Můj život s Bohuslavem Martinů

Muj zivot s BM 200Bohuslav Martinů patří mezi nejvýznamnější české skladatele. Letos by oslavil své sto třicáté narozeniny. Česká televize při té příležitosti natáčí v koprodukci s ORF a Nadací Bohuslava Martinů hraný dokument Můj život s Bohuslav...