Byerley Turk: napínavý příběh koně
Kultura21.cz

Byerley Turk: napínavý příběh koně

plnokrevnik perexVšichni, kdo se zajímají o koňské dostihy a chov koní plemene anglický plnokrevník, znají pojem „věčné trio“. Jedná se o tři hřebce, kteří jsou zakladateli tohoto nejrychlejšího koňského plemene. Jedním z těch tří, jejichž krev koluje i v žilách dnešních čtyřnohých šampionů, je Byerley Turk. Zevrubný náčrt jeho životního putování je díky historickým pramenům znám. Nikdo se však doposud nepokusil o vykreslení životního příběhu tohoto výjimečného koně. První se toho ujal Jeremy James a výsledkem mnohaletého studia pramenů a vlastní spisovatelské invence je kniha Byerley Turk. První plnokrevník

Nemůže být příhodnější doby pro zrození výjimečného koně než bouřlivá noc. Během ní přišel na svět kdesi na Balkáně kůň karamanské krve, který dostal jméno Azarax, Syn ohně. Jeho následující život byl podřízen neklidné době druhé poloviny sedmnáctého století, kdy se skoro pořád válčilo. Hned po ukončení výcviku, jehož základem je umění, jak nést jezdce na hřbetě a jak fungovat v bitevní vřavě, se vydává se svým seyisem – podkoním a svým koňským přítelem Borou vstříc válečnému dobrodružství. Válečná léta jsou krutá i dobrodružná zároveň, občas je vyplní krátké období klidu zbraní, kdy Azarax i jeho lidský společník odpočívají a sbírají síly k dalšímu válečnému tažení. Zlomovým okamžikem pro Azaraxe se stala bitva u Budína na konci roku 1686, kdy skončila osmanská nadvláda nad tímto městem a Azarax se stal válečnou kořistí britského lorda, který jej vzal do své vlasti. Ani v ostrovní zemi si Azarax, již v majetku lorda Byerleyho, neodpočine od válečné vřavy a zúčastní se bitev v Irsku. Až potom si může užívat zasloužený důchod a plodit potomstvo.

plnokrevnik 2

Jistě vyžaduje odvahu rekonstruovat něčí životní osudy. Jedná-li se navíc o koně, lze tento počin hodnotit jako smělý. Jeremy James si zaslouží poklonu za to, s jakou vervou se pustil do studia dobových pramenů, sehnal podrobné informace o osmanských nájezdech na východní a střední Evropu. V neposlední řadě je též obdivuhodný autorův přehled v plemenech osmanských koní a koňské problematice obecně. Rozsáhlý přehled ve všech těchto oblastech se stal stavebním kamenem nejen relativně detailního popisu historických událostí, ale především se Jeremy Jamesovi podařilo trefně vystihnout tehdejší vztah člověka a koně. Vztah, jenž byl založen na tom, že se člověk a kůň vzájemně potřebovali, člověk si koně vážil a uctíval jej. V těch dobách byli jezdec a kůň skutečně „dvě srdce, dvě mysli, jedna vůle“. Jak explicitně, tak i mezi řádky lze vyčíst poselství, že „zradit důvěru koně znamenalo pohromu horší než prokletí“. Na druhou stranu se však tehdejší jezdci a podkoní neutápěli v sentimentálních citech, jak je tomu dnes, kdy je kůň převážně „zvířetem – miláčkem“ jednotlivce či rodiny. I autor se dokázal sentimentu a srdceryvného vyvolávání emocí vyvarovat.

plnokrevnik

Ač většina kroků na Azaraxově životní pouti vedla bitevní vřavou, čtenář je ušetřen brutálních realistických obrazů války a jednotlivých bitev. Přesto jej však naplňuje tíseň, bázeň, bolest či jiné nepříjemné pocity, protože válka je jejich ztělesněním a díky autorovu umu ze stránek tyto pocity přímo tryskají. Zmapování, které o osmanských taženích Evropou poskytne barevnější obraz s jasnějšími konturami než suchopárné učebnice dějepisu či jim podobné letopisy.

Ač je hlavním hrdinou románu kůň, Jeremy James dokázal podrobně vykreslit jeho charakter. Budiž pochváleno to, že dokázal ukočírovat tendenci přiřadit koni lidský způsob uvažování, nechal jej býti koněm. Jisté dávky idealismu se však nedokázal autor vyvarovat v případě podkoního – seyise, ze kterého vytvořil chodící shluk ctností, moudra, s absencí lidských slabostí. V protikladu pak stojí  víceméně „záporňáci“ v řadách sipáhíjů, pašů, anglických lordů, obecně výše postavených lidí. Tato polarita, sice patrná, není však do očí bijící a násilná, tudíž ji lze prominout.

Jistou raritu této knihy představuje fakt, že v různých knihkupectvích lze tuto knihu koupit s rozdílnými obálkami. Ať si čtenář zvolí jakoukoliv ze tří variant, bude jej k četbě lákat obraz ušlechtilého koně, který plně vystihuje vznešenost orientálních koní.

Arabská poušť je zcela jistě nehostinné místo, dala však světu ušlechtilé koně, o jejichž kvalitách se pochvalně zmiňují i dnešní chovatelé. Jeremy James je zcela jistě nepříliš věhlasný autor, dal však čtenářské obci vydařený román, který ač více než třísetstránkový, nejspíš nebude záležitostí na více než pár dní.

Byerley Turk. První plnokrevník

Autor: Jeremy James
Žánr: historický román
Vydáno: 2013
Stran: 366
Vydalo nakladatelství: Slovart, s. r. o.
Překladatel: Klára Ježková

Zdroj foto: nakladatelství Slovart, www.bookshop.cz, www.audio3.cz

Pro dobrou náladu...

Pyrografie aneb antistresové tvoření pro milovníky dřeva

V nakladatelství Grada vyšla kniha Vypalování do dřeva aneb Pyrografie pro každého, která potěší každého kreativně založeného milovníka dřeva.
Grada

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.
Cosmopolis (Grada)

Anna Julie Slováčková: Chtěla bych, aby lidé měli rádi sami sebe

a s200Mladou herečku a zpěvačku Annu Julii Slováčkovou můžete již několik měsíců vídat na prknech Divadla Kalich jako Rózi v kultovním muzikálu Krysař. Jak se s novou rolí sžila a jaké plány má v novém roce 2018 se dočtete v následujícím rozhovor...

Pomalu nastává čas dovolených. Kde byste tu svou nejraději strávili?

O čmelácích vážně i nevážně

V nakladatelství Kazda vydali další knihu přírodovědce Dava Goulsona. Po Divočině v zahradě přichází Návrat čmeláků.
Kazda

Cynthia D´Aprix Sweeneyová: Polštář
polstarCelý život se těšíte na to, až se vám cca někdy po čtyřicítce trochu či výrazněji finančně uleví větší částkou, která bude uvolněna ze svěřeneckého fondu. Zalípnete tím vysokou svých dvojčat! Zachráníte dům! Splatíte dluhy! Jenže najednou zjistíte, ž...

Cena Waltera Sernera pro studenty

altLiterární cena se uděluje za nejlepší dosud nepublikovanou povídku roku, a to studentům středních škol.

...

JAMU udělí čestný doktorát nejhranějšímu norskému dramatikovi Jonu Fossemu

fosse 200Čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění obdrží přední světový dramatik Jon Fosse. Mimořádný akt se uskuteční 15. května v Divadle na Orlí. Slavnostní zasedání Umělecké rady JAMU začne v 11 hodin a proslulý norský spisovatel, básník, prozai...

Václav Neckář majitelem Hotelu HVĚZDÁŘ

VN perexNaše redakce dostala pozvánku na předpremiéru českého pořadu Hotel Hvězdář, ve kterém zazněly písně Václava Neckáře v podání dalších nejen českých zpěváků, zpěvaček, nebo herců a hereček.

...