Cestou necestou s mistrem haiku, japonským básníkem Bašó

Cestou necestou s mistrem haiku, japonským básníkem Bašó

Tisk

alt“Nevím, jestli to znáš taky, vždycky když vidím mraky, mám hroznou chuť vypadnou z týhle díry” zpívá Petr Fiala, frontman skupiny Mňága a Žďorp v jedné písni. Netuším, zda Bašó viděl mraky, a zda je Bašovo rodné město Ueno díra, ale vydal se (a nejednou) na dalekou pouť. Čtenář má tu čest doprovázet básníka a spoluprožívat s ním jednotlivé dny jeho putování do dálného vnitrozemí severu. Krajinné scenérie, události, setkání s lidmi jsou zachyceny ve verších haiku, jichž je Bašó mistrem.

 

Není ani potřeba zavírat oči, usilovně zapojovat fantazii a čtenář vdechuje prach cest, kterými Bašó putuje.  Na chodidlech cítí čtenář ostré hrany kamení na těchto cestách. Obestírá jej chlad, který je ve stínu posvátných hor, piniových hájů, mlžných oparech na pobřeží a ve starobylých svatyních. Je společně s básníkem vítán vlídnými učenci a svatými muži v jejich skromných příbytcích, poustevnách nebo věhlasných klášterech, vyhlášených centrech učenosti.

Působivost knihy spočívá v tom, že Bašó nekonzumuje krajinu, ani její obyvatele a události během putování, jako je tomu zvykem při cestování v dnešních dnech. Nechává jednotlivé události prostupovat svou osobou, stejně jako jeho osoba prostupuje krajinu, kterou právě putuje. Rozpouští se v krajině a krajina se rozpouští v něm. Prolíná se s lidmi, které na svých cestách potkává, a naopak lidé zanechávají své otisky v básníkovi.  A vše pak kondenzuje ve verších haiku. Čtenář nesmí očekávat sled rychle se měnících obrazů míst, dny nacpané zážitky a událostmi k prasknutí, alespoň tak jak je známe z dnešních cestopisů. Bašó se orientuje na detail, na obyčejné věci okolo něj, kterých si ostatní možná ani nevšímají. Právě tyto obyčejné detaily jsou důvodem, proč cestovní deník tak barvitě a přesvědčivě líčí japonskou krajinu a dobu, ve které vznikl. Ty obyčejnosti a detaily jsou i důvodem, proč musí čtenář poněkud krotit svou netrpělivost po tom, “kdy už se něco stane”, “kdy konečně přijde to opravdové dobrodružství”.

alt

Málokdy se mi stane, že při líčení nevlídnosti horských průsmyků nebo mlhavých pobřežních vod mi začnou drkotat zuby a přebíhá mi mráz po zádech. Málokdy se zaobírám delší dobu tím, jak moc musel být nevlídný déšť, který básník promáčel básníka na kost. Ne zrovna často mi v hlavě zůstane popis nehostinného horského průsmyku a pociťování stísněnosti tohoto místa se nemůžu zbavit. A to málokdy nastalo právě při čtení cestovního deníku japonského mistra haiku. Paradoxní je, že tak silné emoce dokáže vyvolat tak málo slov. Pro verše haiku platí otřepané “ v jednoduchosti je krása”. Krásnou jednoduchostí myslím jednak verše haiku a jednak i jevy jimi popisované, to obyčejné, co se nacházelo okolo básníka. Pokud se vám občas stává, že nemůžete ani velkým množstvím slov přesně popsat, co chcete, nejspíš dostanete z veršů haiku depresi. Prostě vás bude překvapovat, jak někdo může tak malým množstvím slov, tak působivě vylíčit, co vidí a cítí.

Pokud chcete poznat, jak vypadala skutečná tvář Japonska v dobách dávno minulých, neváhejte ani chviličku. Bašó vám bude tím nejlepším možným průvodcem.

Úzká stezka do vnitrozemí        
Autor Bašó
Žánr: haiku, cestopis
Vydáno: 2006
Stran: 163
Vydalo nakladatelství: DharmaGaia
Hodnocení: 99,9%

Zdroj foto: http://www.kosmas.cz/knihy/62567/uzka-stezka-do-vnitrozemi/


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Rozhovor

Jean-Paul Didierlaurent o knize Čtenář z vlaku v 6.27

Jean-Paul Didierlaurent 200Francouzský spisovatel Jean-Paul Didierlaurent začínal s psaním povídek až v roce 1997 a přesto na sebe jeho románová prvotina Čtenář z vlaku v 6.27 strhává veškerou pozornost. P...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Z archivu...

Čtěte také...

Podváděná – sonda do života švédských žen

podvadena janouchova 200Román „Podváděná“ se odehrává v nejmenovaném švédském městě. Je pojat jako vyprávění hlavní hrdinky Cecílie Lundové, která je třináct let vdaná a vychovává s manželem Johnem čtyři děti. Finanční situace ro...


Literatura

Srdce v temnotách – další emocemi nabitý příběh


srdce v temnotach200Srdce v temnotách je název další knihy slovenské autorky Táni Keleové Vasilkové, kterou si pro její fanoušky připravilo nakladatelství Noxi. Jaký je tento příběh?

...

Divadlo

Roztočené Šivovo kolo života
ImageV neděli 29. 1. v pražském divadle ABC se odehrála premiéra výjimečného a originálního tanečně-audiovizuálního představení Šivovo kolo života. Projekt, na kterém se zápalem pracovala skupina skutečných umělců bezmála dva roky, viděl...

Film

Vánoce, Vánoce přicházejí - a co si o nich přečteme

vano 200Také letos spatříme na obrazovce všechny možné pohádky (včetně několika premiérových), aniž diváci již rozlišují, zda vznikly v televizi nebo se původně promítaly v kinech. Jenže: každý rok se opakují stále tytéž tituly. Mají společný jediný rys - té...