Když maminka ztrácí svou laskavou tvář
Kultura21.cz

Když maminka ztrácí svou laskavou tvář

Bez tvare perexKniha, která je založena na skutečném příběhu, popisuje nejtemnější zákoutí jedné z psychických poruch, která, ačkoliv na první pohled není vidět, uvnitř ničí mladou maminku zaživa. A co víc, ohroženy jsou i děti, které by měly být milovány, ale místo toho se proti nim obrací nenávist, která však pramení ze zoufalství.

Bolavé téma se spoustou předsudků
Období po porodu je pro většinu žen emocionálně velmi náročné. Tento stav je ovlivněn mnoha faktory, z nichž za nejvýznamnější lze považovat hormonální výkyvy a nedostatek spánku. Vliv mají i genetické dispozice, životospráva a kvalita vztahu s partnerem. Poporodní deprese je závažný psychický stav, který je nastartován porodním a poporodním stresem, a může přetrvávat i déle než 2 roky. Poporodní depresí trpí 10 - 20 % žen. Ženy ztrácejí schopnost starat se o dítě, domácnost i sebe samé.

Právě takové stavy zažívá Helena, hrdinka knihy Bez tváře, kterou vydalo nakladatelství Epocha. Helena má malou dcerku a je znovu těhotná. Na miminko se těší, potom ji ale potká stresující zážitek a její psychika se začne měnit. Po porodu se všechno ještě zhorší - lásku k miminku nahradí hluboká deprese a pocit neschopnosti. Nenávist. Pocit zbytečnosti. Kdyby se zabila, uleví se jí… Její partner se jí snaží pomáhat, jak může, stejně tak jeho rodiče. U své matky však Helena pochopení moc nenachází – ta její problémy zlehčuje a považuje ji za línou a zbytečně ufňukanou. V hodině nejvyšší se rozhodne vyhledat péči odborníka a doufá, že jí pomůže pochopit, co se s ní děje. Dokáže ještě někdy milovat své dcery tak, jak si zaslouží?

Skutečný příběh drásající emoce
Jelikož autorka čerpala ze své osobní zkušenosti, je popisovaný děj natolik autentický, že čtenáře až mrazí. Zejména, pokud má dostatek empatie a s podobnými stavy se zatím vůbec nesetkal. Je opravdu těžké si představit, čím si maminky v depresi, ať už je její příčinou cokoliv, procházejí. A ještě těžší je pochopit, jak mohou vztáhnout ruku nejen na sebe, ale hlavně na své dítě, na bezbranné miminko. Když se k tomu přidá ještě malá informovanost o dané problematice, bagatelizování potíží a nepochopení nejbližších členů rodiny a přátel, ocitá se žena na okraji propasti, krůček od tragédie. Proto je dobré právě taková témata otevírat a číst podobné knihy, i když nám to nedělá zrovna dobře. Pak se nestane, že někoho zbrkle odsoudíme, anebo nepodáme včas pomocnou ruku.

Osobní terapie s literárními přešlapy
Vyrovnávat se s jakýmkoli hendikepem jistě není jednoduché. Někomu pomohou léky, jinému stačí, když se vypovídá, další se z toho takzvaně vypíše. Není málo takových knih, které laik napsal proto, aby poukázal na nějakou problematiku, k níž předtím sám marně hledal informace. Proto je pochopitelné, že hlavní důraz je kladen na obsah a na sdělení subjektivních pocitů a poznatků. Jen výjimečně se z takového autora vyklube rozený spisovatel. Proto na stránkách knihy Bez tváře nehledejte literární perly a buďte shovívaví k takovým zvláštnostem, jako jsou například křestní jména obou dcerek (Naomi a Noemi), stejně jako se partnerovi rodiče jmenují Patrik a Patricie. Ale třeba i to vychází ze skutečnosti, anebo to pro autorku má speciální význam, jakkoli se nám to může zdát, řekněme, podivné.

Nejrůznějších psychických poruch přibývá, vedle poporodní deprese to jsou například panické ataky, anorexie, maniodepresivní psychóza či schizofrenie. Dokud něco podobného člověk nezažije „na vlastní duši“, těžko pochopí, jaká muka postižení prožívají. Můžeme jim pomoci už jen tím, že je pozorně vyslechneme, nebudeme jejich potíže zlehčovat a přečteme si, sem tam, i nějaký titul, který nepatří zrovna mezi oddechovou literaturu. Fandím všem odvážlivcům, kteří dokáží odhalit své soukromí, aby pomohli dalším trpícím.

Bez tvare

Bez tváře
Autor: Lucie Salová
Žánr: Romány, Pro ženy, Literatura česká
Vydáno: 2021
Nakladatelství: Epocha
1. vydání originálu: 2021
Počet stran: 272

Hodnocení: 75 %

Zdroj použitých informací: www.nutriklub.cz/clanek/poprodni-deprese-a-laktacni-psychoza

Pro dobrou náladu...

Pyrografie aneb antistresové tvoření pro milovníky dřeva

V nakladatelství Grada vyšla kniha Vypalování do dřeva aneb Pyrografie pro každého, která potěší každého kreativně založeného milovníka dřeva.
Grada

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.
Cosmopolis (Grada)

Šárka Eliášová: Tak se prozpívávám a protancovávám...

sarka 200Pokud hodláte vyrazit do Londýna, je dost možné, že v parku nebo v klubu narazíte na skupinu The Shinings.

Pomalu nastává čas dovolených. Kde byste tu svou nejraději strávili?

O čmelácích vážně i nevážně

V nakladatelství Kazda vydali další knihu přírodovědce Dava Goulsona. Po Divočině v zahradě přichází Návrat čmeláků.
Kazda

Mysterium tremendum je český projekt, který nemá obdoby

myst200Velice zajímavým přírůstkem na poli české literatury se stala kniha s názvem Mysterium tremendum, kterou měl napsat jistý Sebastian Rainer. Skutečně stojí za pořízení?

...

Co se skrývá pod povrchem aneb skvost nakladatelství HOST

pod zemi pod vodou perexTvůrci bestselleru Mapy Aleksandra a Daniel Mizielińští přicházejí s další unikátní ilustrovanou knihou. Myšlenka, na níž se rozhodli stavět tentokrát, je dosti originální a vynalézavá - odkrýt, co se děje pod povrchem...

Zažijte atmosféru Glasgow ve Švandově divadle

johnny2 uvodkaV sobotu 17. října uvedlo Švandovo divadlo první premiéru nové sezóny. Hra skotského autora D. C. Jacksona se na české jeviště dostává po roce od její světové premiéry. Glagow, město s nejvyšší kriminalitou ve...

Kult hákového kříže: herecký koncert Edwarda Nortona

kult hakoveho krize dvdFilm Kult hákového kříže (1998) je velmi dlouhý a plný rozporuplných osudů. Už od svého vzniku je označován jako nejlepší svého druhu. Ukazují se v něm stále aktuální nejniternější příčiny všech problémů...