Touha, láska, zrada – nešťastný život Agnes Magnúsdóttir

agnes perexSmutek evokující obálka s opuštěnou ženou a houfem dravců kroužících nad potemnělým mořem pod ztěžklými mraky dává dopředu najevo, že román Agnes nebude čtením k popukání. A hned Prolog nás o tom přesvědčuje. Začíná totiž větou: „Prý musím zemřít.“ Ano, těmito slovy začíná své vyprávění služka Agnes, která je odsouzena k trestu smrti za brutální vraždu, jíž se dopustila ještě se dvěma dalšími, na svém pánu a milenci Natanu Ketilssonovi. Všem je jasné, že všichni tři jsou vinni, že si nejpřísnější trest rozhodně zaslouží. Zabili přece svého pána, jak jinak by páni udrželi poddané v poslušnosti.

Agnes se nikdo neptal, co se na statku v opuštěné části ostrova doopravdy odehrálo a proč. Nikdo nebral na zřetel, že zavražděný pán byl odporný manipulátor, svůdník a mastičkář, jenž si rád pohrával s lidmi. A jednou prostě přetekla káď a jemu se to krutě nevyplatilo. Agnes ho milovala celým srdcem, věřila mu, že ji také miluje, že ji, jak sliboval, učiní na farmě hospodyní a možná i ženou. Odešla za ním z celkem dobré služby, ale nic ze slibů se nesplnilo, naopak dělala jen pomocnici nezkušené mladičké Sigrídur, kterou si požitkářský Natan vydržoval už nějaký rok. Chtěl tím Agnes ponížit.

Mladičká Sigrídur se chtěla vdát. Její nápadník Fridrik, který na statek docházel nejen za ní, ale hlavně proto, aby zjistil, kde jsou ukryté peníze, požádal Natana o dívčinu ruku. Ten ovšem odmítl a tímhorkokrevného mladíka rozhněval. Jedné noci, kdy Natan s pomocníkem Péturem se vrátili z cest na farmu a po odpočinku chtěli pokračovat další cestou, došlo k brutální vraždě. Fridrik rozpoutal děsivé krveprolití jako mstu za znásilnění jeho milé.

Teď Agnes čeká na rozsudek. V rámci úsporných opatření rozhodne okresní komisař Blöndal, že vězni stráví dobu před popravou u státních zřízenců, kde budou pomáhat v hospodářství. Za nimi budou dojíždět duchovní, aby je připravili na cestu poslední a pomohli jim s rozhřešením. Tak se nebohá žena dostala na izolovanou farmu strážníka Jóna Jónssona, jeho rodina je zděšena. Brzy za ní na farmu přijíždí pomocný farář Tóti, kterého si vybrala sama a který teď naslouchá jejímu vyprávění.

Po počátečních rozpacích se na pracovitou Agnes na farmě přestanou dívat skrze prsty, a jakmile v zimě, kdy celá rodina včetně sloužících tráví dny v jediné vyhřáté místnosti, naslouchají jejímu vyprávění, zjišťují, že ne vše musí být tak, jak se na první pohled zdá. Získá si tím, až na dceru Kristín, srdce všech přítomných.

Jímavý román o době dávno minulé, kdy hodnota lidského života měla pramalou cenu, kdy manipulativní páni si dělali se služebnými, co se jim zamanulo, pohltí snad každého čtenáře. Poklidný rytmus Agnesina vyprávění střídají popisy života na islandské farmě v polovině devatenáctého století. Je to takový malý exkurs do země, která je pro nás víceméně neznámou. Mezi jednotlivýmikapitolami pak nacházíme dobová psaní a příkazy, která dodávají fabulaci sílu dokumentu. To vše velmi zvýrazňuje sílu příběhu – příběhu, v němž život je tak nějak až na posledním místě.

Agnes

agnes

Autor: Hannah Kentová
Překladatel: Gita Zbavitelová
Vydáno: 2013
Stran: 328
Vydalo nakladatelství: Fortuna Libri
Hodnocení: 93 %

Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Fotograf Silvestr Szabó: „Když jdeš po buši a před tebou se vztyčí kobra… znám lepší druhy zábavy“

200rDo listopadových večerů se hodí tento obsáhlý rozhovor s fotografem Silvestrem Szabó, který se věnuje hlavně focení přírody. Jeho názory i příběhy jsou velmi osobité a věřím, že se i pobavíte.

...

Nové Velké knížky pro malé vypravěče tentokrát potěší hlavně kluky

velka-knizka-muj-den-pro-male-vypravece 200Nakladatelství Presco Group přidalo v poslední době další tituly do série Velkých knih pro malé vypravěče. Po Praze, Farmě, Stavbě nebo Zvířatech jsou tady nyní Hasiči, Porsche a Mů...

Jak pan Spejbl prášil: Proleťme se na kouli jako Baron Prášil

jak pan spejbl prasilNově vydaná kniha „Jak pan Spejbl Prášil“, kterou vydalo Nakladatelství Fragment, je dílem Mikiho Kirschnera a Heleny Štáchové. Kniha vznikla na základě ste...

Na podzim do divadla: Cudnost ledovců

200divO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte. Přijměte pozvání na jedinečný projekt Cudnost ledovců do Divadla Archa.

...

Jediné velkoformátové české kino IMAX slaví 10 let promítání Statistiky odhalily překvapení: Avatar nebyl jeho nejnavštěvovanějším filmem

imax200Jediné velkoformátové kino IMAX v České republice slaví kulaté narozeniny. V březnu uplyne 10 let od jeho otevření. Vůbec první veřejná česká projekce na obřím plátně proběhla ve čtvrtek 20. března 2003, zahajovacím filmem provozu kina IMAX