Při čtení o lovci myšlenek vás bude mrazit

Mindhunter 200V nakladatelství Jota vyšla knižní předloha úspěšného seriálu Mindhunter, na kterém se podílel také režisér David Fincher. Kniha potěší jak milovníky tohoto seriálů, tak detektivek a kriminálek.

Mindhunter pojednává o Johnu E. Douglasovi, agentu FBI, který udělal velmi významnou stopu v behaviorální vědě a kriminálnímu profilování. Na konci 70. let se odhodlal ponořit do psychologie vraždy a přiblížit se skutečným netvorům. Konfrontoval desítky sériových vrahů, vedl s nimi rozhovory a zkoumal jejich psychiku. Patřili mezi ně Charles Manson, Richard Speck a mnozí další. Právě jejich motivy a zákulisí případů odhaluje tato kniha.

O seriálu Mindhunter jsem slyšela a mám jej (podobně jako mnoho dalších) v hledáčku. Než jsem se k němu však stihla dostat, vyšla tato kniha, kterou jsem si musela přečíst. Hodně mě baví detektivky, a ještě raději mám, když se nějak dotýkají skutečnosti a tady je to naservírováno „červené na bílém“ (narážka na jedinečnou obálku).

Kniha je zařazena v žánru krimi, čekala jsem tedy, že půjde o beletrii s hlavním hrdinou v podobě agenta Douglase. Po krátkém seznámení s knihou jsem si pak myslela, že se jednotlivé kapitoly budou zaměřovat na různé pachatele, což se víceméně splnilo. Spíše se však jedná o příběh Johna E. Douglase – včetně vzpomínek na začátky jeho dráhy, pohled do jeho soukromého života až po nejrůznější detailní popisy týkající se případů. Musím říct, že i když jsem měla jiná očekávání, takové pojetí mi moc vyhovovalo a zaujalo mě.

John Edward Douglas odhalil spoustu ze svého soukromí a dal nahlédnout do své nelehké práce. Měla jsem dojem, že si zaslouží obdiv nejen za to, co dokázal a jak jistě ovlivnil celý obor, ale také obecně za zvládání toho všeho. „Živíte-li se takovým druhem práce jako můj útvar a já sám, musíte se od případů a osob v nich zúčastněných zachovávat určitý stupeň odstupu. Jinak se z toho zblázníte. Ale pokud to až dosud bylo v případu Shari Smithové krajně obtížné, tento poslední vývoj vedl k tomu, že už to nešlo vůbec. Malé Debře Helmickové bylo jen devět let – byla stejně stará jako moje dcera Erika, rovněž modrooká blondýnka. Mé druhé dcerušce Lauren bylo necelých pět. Vedle hrůzného sžíravého hlasu, opakujícího „Mohlo by to být mé dítě“, se vás zmocní pochopitelné přání připoutat si děti k zápěstí a vůbec je nepustit z dohledu.“ (str. 338)

Při čtení mě velmi často mrazilo, a to především proto, že se nejednalo o nějaké vybájená místa činů z pera autorů detektivek, ale o realitu. S tím souvisel i druhý faktor – jak jednoduché motivy vrazi měli a jak to vše brali. „Manipulace. Nadvláda. Kontrola. To jsou ony tři vůdčí zásady násilných sériových zločinců. Všechno, co dělají a o čem přemýšlejí, je zaměřeno přímo k tomu, aby jim to pomohlo naplnit jejich jinak prázdný život.“ (str. 129)

Mindhunter je velmi silná kniha, jejíž přečtení všem doporučuji!

John Edward Douglas nastoupil k FBI v roce 1970. Na akademii ve Virginii učil vyjednávání s rukojmími a kriminologickou psychologii, vytvořil a řídil program profilování pachatelů. Cestoval po celé zemi a vedl rozhovory se sériovými vrahy a jinými pachateli násilných trestných činů v různých věznicích. Jeho knihy o myšlení, motivech a jednání sériových vrahů a o vyšetřovacích metodách jsou považovány za jedny z nejzasvěcenějších.

Mark Olshaker je americký spisovatel a producent dokumentárních filmů, který často spolupracuje s Johnem E. Douglasem na knihách o kriminalistice. Psal pro The Wall Street Journal, USA Today Newsday, The Washington Times, New Times a Washingtonian.

Mindhunter

Mindhunter
Lovci myšlenek
Autor: John E. Douglas, Mark Olshaker
Překlad: Josef Orel
Žánr: beletrie
Nakladatelství: JOTA
Rok vydání: 2021
Počet stran: 421

Zlínská Zelenáčova šopa je pro naši kapelu GAIA kultovní místo, říká Vladan Vavruša

vladan vavrusaI když zlínsko-otrokovickou kapelu GAIA čeká v sobotu 23. března další koncert ve zlínské Zelenáčově šopě, následující rozhovor s kapelníkem Vladanem Vavrušou je hlavně o novinkách a plánech. Třeba o nových písničkách a nahrá...

Vyšetřování na vlnách podcastu

hodna holka zla krev 200V nakladatelství Cosmopolis vyšlo pokračování thrilleru z žánru young adult Návod na vraždu pro hodné holky s názvem Hodná holka, zlá krev. Myslím, že knihu jen tak nedáte z ruky!

<...

Taková normální rodinka aneb ze života nejen hmyzu na Korfu

o me rodine a jine zvireneSvé rodiče a sourozence si nikdo nevybírá, jsou nám přiděleni osudem. Proto se může leckdy stát, že se jako rodiče, potomci anebo sourozenci sejdou jedinci zcela odlišní, s různým naturelem a schopností tolerovat ...

V neděli 31. října se ve vyprodaném Divadle na Vinohradech konal IV. ročník taneční show Roztančené divadlo

roztancene divadlo 200Autorský projekt Tanečních kurzů Martina Šimka & Terezy Řípové byl odstartován v roce 2016 v Městském divadle Mladá Boleslav, kde proběhl první ročník projektu Roztančené divadlo aneb když herci tančí. Po tamním úspěchu p...

BRUTÁLNÍ VEDRO: Když civilizace končí, co budeš dělat ty?

brutalni vedro200Ve světě ohroženém slunečním úlomkem letícím k Zemi uvízne osmnáctiletý chlapec cestou na chalupu v neznámém městě. Série bizarních dobrodružství ho donutí postavit se svým největším strachům – smíření se s realitou vykloubeného světa, s...