I farářka může mít svůj blog (a knihu)

I farářka může mít svůj blog (a knihu)

denik fararky 200Farářka Martina Viktorie Kopecká je v posledních dnech hodně vidět především díky její účasti ve Stardance. Před několika dny vydala však také knihu Deník farářky vycházející z jejího blogu.

Kniha obsahuje kapitoly ze života Martiny Viktorie Kopecké, které se odehrály během tří let. Jak vysvětluje v úvodu, tak jsou poskládány okolo dějové linky církevního roku, který nezačíná 1. lednem, ale časem adventu, dobou čekání a přicházení. Kromě adventu tak popisuje Vánoce, zimní liturgické mezidobí, postní čas, Velikonoce, svatodušní dobu a letní liturgické mezidobí a čas, než přijde nový advent.

„V knize najdete mé úvahy, vyprávění o cestách, zážitcích, které snad vymyslí jedině Bůh, o setkáních, která se mě dotkla, ale jsou tu i kázán a praktické poznatky ze života ženy – kněze, biblické citáty a fotky. Píšu také o papeži Františkovi, kterého jsem potkala několikrát v rámci posledních dvou let, abych se držela schématu církevního roku, vyprávím epizody s ním na přeskáčku. Najdete tu taky pár novinových článků a odkazy na mé povídání, které je dostupné online,“ popisuje farářka v úvodu.

Na Deník farářky jsem byla moc zvědavá, protože jsem postavu Martiny Viktorie Kopecké znala již z dřívějška z nějakých přednášek a její osoba mi byla sympatická. Zajímal mě pohled do jejího života i do jiné církve než té, jež jsem byla chvíli součástí. Všeho se mi dostalo a líbilo se mi, že se na stránkách knihy nijak nesnažila přesvědčovat, naopak popisovala a představovala se v naprosto „normálním“ a ne nějakém „božském“ či svatouškovském světle.

Biblická kázání nebo zamyšlení střídají popisy nejrůznějších útrap ze života farářky i ženy (v botách na operu se neběhá). Vše doplňují zajímavé ručně psané citáty a moudra („štěstí je heavy metal, ale někdy trochu punk“) a také fotografie hlavně z cest. Vše to dohromady takovým zvláštním způsobem funguje a jako čtenářku mě to moc bavilo. Také se u mě střídaly emoce: až jsem se dojímala z farářčiny radosti, když psala o papeži, často jsem se usmívala, nebo se zamýšlela u nějakých nových informací a cítila, že to tak má být.

Kniha mě přesvědčila o tom, že tato farářka je opravdu jedinečná osoba a pokud se s ní chcete poznat, můžete zajít na její kázání, nebo si pro začátek přečíst tento deník!

Martina Viktorie Kopecká je farářka Církve československé husitské. Narodila se v roce 1986 ve městě Louny, ale už pěknou řádku let jí pošta chodí do centra Prahy. Kromě teologie vystudovala také psychologii a speciální pedagogiku, aby k učení o Duchu přidala i lidskou duši (a neurofyziologii). Říká o sobě, že je věčnou studentkou, a tak v současné době pracuje na doktorské práci a dokončuje další psychoterapeutický výcvik. Už desátým rokem slouží Bohu i lidem v kostele sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí a také v malé kapličce ve Strašnicích v Praze. V roce 2013 ji v Jižní Koreji zvolili do ústředního výkonného výboru Světové rady církví (World Council of Churches) a během svého osmiletého působení v úřadě v Ženevě zjistila, že ekumena, tedy mezicírkevní spolupráce a mezináboženský dialog, je její životní styl. Roli farářky překračuje – nebo spíše doplňuje – mnoha svými dalšími úlohami, třeba jako prezidentka festivalu Meeting Brno nebo jako Vyslankyně dobré vůle ČR.

denik fararky

Deník farářky
Autor: Martina Viktorie Kopecká
Žánr: osobní rozvoj, teologie, životopis
Nakladatelství: Mladá fronta (Albatros Media)
Rok vydání: 2021
Počet stran: 264
Hodnocení: 86 %

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Václav Tobrman: Mám rád rozmanitost

Vaclav Tobrman 200Multiinstrumentalista a zpěvák Václav Tobrman patří mezi nejlepší pianisty České Republiky. V roce 2013 získal třetí místo v soutěži „Pianista roku“ a letos obsadil místo druhé. Přestože působí v několika profesionálních hudebních...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Všechno dopadne jinak: Mechanismy evoluce se nezastaví, budoucnost ale nepředpovíme

Koukolik‘Chtít od vás, abyste tu takhle u čaje konverzačně shrnul svých vlastních padesát let zkušenosti s vývojem poznání lidského mozku je nejspíš drzost povrchní novinářky. Přesto to zkouším,’ říká tazatelka, novinářka Libuše Koubská. Zkusila to a povedlo se.

Rozpustilé jeptišky z východočeské autodílny

jeptisky perexVětšina katolíků a především nekatolíků má ve svém povědomí pevně zafixováno, že jeptišky jsou vzorem serióznosti a kvůli dodržování přísné řehole ani nemají šanci zažít nějakou legraci. Dramatik Dan Goggin stejně jako staré...

V zajetí tradic a pravidel

norsko 200Na devátém ročníku festivalu Severský filmový podzim nabídnou v sedmnácti českých městech to nejlepší ze severské a pobaltské filmografie. Letošní ročník je plný snímků se sportovní tématikou. My se ale dnes podíváme na film norské autorky Iram ...