Myšlenky krajní pravice nejsou homogenní. Kam kráčí?

Myšlenky krajní pravice nejsou homogenní. Kam kráčí?

Proti systemu perexProti systému! Takový název nese kniha Jana Rataje, Miloše Dlouhého a Antonína Háky, kteří věcně mapují a analyzují tuzemskou antisystémovou krajní pravici i její aktéry. Už samotný podtitul „Český radikální konzervatismus, fašismus a nacionální socialismus 20. a 21. století“ dává znát, že poctivě diferencují.

 

Autoři pochopili, že házení do jednoho pytle žádný efekt nepřináší, nanejvýš tak uleví člověku v emotivní diskusi na sociální síti. Jejich práce je hodnotná i tím, že je chronologická a hledá souvislosti. „Tato kniha se zabývá postojem české krajní pravice k demokratickému zřízení a československé a české státnosti od vzniku Republiky československé roku 1918 do jejího jubilejního roku 2018. Detailní analytická pozornost je také věnována odlišení různých nacionalismů krajně pravicových proudů, které mají často nesmiřitelně protikladný obsah i zahraniční inspiraci. Zde je také jedna z odpovědí, proč krajní pravice v České republice zůstává roztříštěna a není schopna vytvořit stabilní homogenní celek,“ píše úvodem mimo jiné Jan Rataj.

Historická kontinuita

Dodává, že v práci lze zachytit myšlenkovou kontinuitu dnešní krajní pravice 21. století s jejími historickými předchůdci z období před rokem 1945. První část knihy se věnuje historickým kořenům české a slovenské krajní pravice právě v letech 1918-1945, druhá část znovuzrození české krajní pravice v obnovené liberální demokracii po roce 1989. Z významnějších politických stran je kapitola věnována především Sdružení pro republiku-Republikánské straně Československa, které se v 90. letech podařilo opakovaně dostat se na parlamentní půdu. Pozdější comeback už nevyšel, přičemž někteří její činovníci zakotvili v Dělnické straně, později Dělnické straně sociální spravedlnosti.

Proti systemu 2

Chyby liberálních demokratů

Kniha zachycuje i profily některých krajně pravicových činovníků a poměrně podrobně popisuje, na co kladou důraz, v čem se jejich myšleny shodují a v čem liší. Zajímavou a cennou je linka, kdy autoři upozorňují, čím demokratické liberální prostředí krajní pravici nechtěně nahrává. Byť se čtenář nemusí s autory vždy shodovat, a ani oni to nepředkládají jako dogma, je to přinejmenším k zamyšlení. V knize je například popisována silná antiněmecká struna části krajní pravice (rozhodně nikoli celé, část naopak staví na symbolech nacistického Německa), což podle autorů může v některých utvrzovat to, že složité poválečné události jsou nezřídka interpretovány výhradně optikou odsunutých německy mluvících obyvatel.

Schopnost recyklace

V závěru Jan Rataj a Miloš Dlouhý píší, že „v České republice nepředstavuje doposud antisystémová krajní pravice jednu z hlavních určujících politických sil dneška“. Zároveň však upozorňují, že historické zkušenosti „ukazují, že někdejší dlouhodobá minimalizace nevylučuje v hlubokých krizích pozdější maximalizaci“. V této souvislosti citují slovenskou historičku Marinu Zavackou, podle které „myšlenky odsunuté jako odpad na smetiště dějin, mají často neuvěřitelnou schopnost recyklace“. Důležité poselství, neboť v historii se už nejednou stalo, že v mezních situacích z lidí vyplulo to, co v běžných nebylo znát. Důsledek byl často ten, že lidské osudy semlely „velké dějiny“ poskládané z „malých lidí“. Není třeba paniky, že to nyní hrozí, zároveň je důležité

Proti systemu

Proti systému! 
Český radikální konzervatismus, fašismus a nacionální socialismus 20. a 21. století
Autoři: Jan Rataj, Miloš Dlouhý, Antonín Háka
Recenzenti: Miroslav Mareš, Vladimíra Dvořáková
Redakce: Petr Bělovský
Grafika a sazba: Auditorium
Praha 2020
Vydalo. Audotorium s. r. o.

ISBN 978-80-87284-84-1

Hodnocení: 90 %


 

Přihlášení



Soutěže

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

Nebuďte plýtváci, neplýtvejte!

Kniha Vodavoděnka původně vznikla jako diplomová práce v Ateliéru ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. A to s tím, že se jednalo o autorskou uměleckonaučnou enviromentálně zaměřenou knihu pro děti od osmi let zabývající se vodou a její ochranou. Nakladatelství Pikola
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Rozhovor

Sylva Lauerová: Když sáhnete na Tichošlapa, dějí se podivné věci

tichoslap200Spisovatelská dráha Sylvy Lauerové je dlážděna kvalitními kameny s pečlivě vybranou strukturou a barvou. Její knihy jsou každá úplně jiná, ale protože jsou jejich řádky kladeny s rozmyslem a bez zbytečného spěchu, může se čtenář pustit do kte...

Hledat

Videorecenze knih

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Z archivu...

Čtěte také...

Kuchařská kouzla ve sklenici

lahud200Tak jsem si zase jednou udělala radost – kuchařka Lahůdky ze sklenice, kterou napsala americká právnička Julia Mirabella, mě zaujala na první pohled. „50 báječných jídel do zaměstnání? To se může hodit“, pomyslela jsem si. V práci postrádám jídelnu či a...


Literatura

Thilliez čtenářům opět naservíroval zajímavá témata

strach 200Francouzský spisovatel Franck Thilliez už u nás není žádným neznámým jménem. Není divu, protože jeho knihy stojí za to a nedávno vyšel šestý díl z jeho série s komisařem Sharkem, tentokrát s názvem Strach.

 

Divadlo

Zlínské divadlo hlásí Osobní poplach

osobni poplach 200Úspěšnou knihu zlínského spisovatele Josefa Holcmana Osobní poplach oživí na jevišti Městské divadlo Zlín.

...

Film

VÁCLAV KRŠKA A (NEJEN) FILMOVÝ ODKAZ

osudova nesmelost200Režisér Václav Krška (1900-1969) patří mezi české režiséry, kteří zůstávají ve stínu svých slavnějších kolegů. Je uznáván jako průkopník poetických či lyrických výpovědí, jenž měl tu smůlu, že svého uměleckého vrcholu dosáhl v...