Pátračka s uměleckým přídechem

Pátračka s uměleckým přídechem

byt v parizi perexGuillaume Musso (*1974) je úspěšný francouzský spisovatel, který má na svém kontě již sedmnáct románů (některé z nich byly dokonce zfilmovány) a překládán je do více než čtyřiceti jazyků. Ani u nás se s ním nesetkáváme poprvé. Byt v Paříži je jeho třetí (do češtiny přeloženou) knihou a snad neprozradím příliš, když zmíním, že touto publikací Musso v českém prostředí zdaleka nekončí - v edičním plánu nakladatelství Motto totiž můžeme již nyní zaznamenat brzké vydání autorovy Dívky z Brooklynu. Nicméně, nepředbíhejme a vraťme se ke knize, na jejíž obálce tyčí se věž Eiffelova.

Příběh začíná tím, že si bývalá policistka Madelaine a nevrlý dramatik Gaspard nedopatřením pronajmou v Paříži společný byt. Oba jsou ze vzniknuvší situace podráždění a každý z nich se domnívá, že právě on by měl mít výsadní právo setrvat. A to sám. Záhy se však ukazuje, že toto jinak nádherné místo (kdežto před svou smrtí pobýval známý malíř Sean Lorenz) ukrývá temnou a skličující minulost. Mimo to se dozvídáme, že by snad měly existovat tři dosud nenalezené Lorenzovy obrazy. Nesourodá dvojice nájemníků se tedy rozhodne po těchto záhadných uměleckých artefaktech pátrat. A pozor - společně.

Musím přiznat, že v této iniciační fázi kniha nijak převratně zábavná není. Zápletka typu „teď budeme hledat tři tajemné ztracené obrazy“ totiž připomíná spíše legendu pro dětskou táborovou hru (bez barevných fáborků a kompasu ovšem). Zívající čtenář zkrátka váhá, zda v téhle bezmála čtyřsetstránkové bichli vůbec pokračovat. Nenechte se však mýlit. Někde za první třetinou přichází zvrat, vyšetřování nabírá nový směr a musím uznat, že tam už to začíná být relativně nápadité. Románová struktura Guillauma Musso totiž funguje jako sněhová koule. Nenápadná hádanka je indicií k hádance mnohem zajímavější, události se nabalují jedna na druhou a téma těžkne. V poslední části knihy se pak dokonce dostavuje i onen pocit strhujícího napětí, který od detektivního žánru primárně očekáváme. Řádky odsýpají. Stránky sviští. Má to spád. A snad se bude líbit i lidsky pojatý závěr celého tohoto depresivně laděného honu za pravdou.

Z hlediska stylového je Guillaume Musso typický „spisovatel-konstruktér“ usilující o postmoderně mnohovrstevný text - kromě ústřední dějové linie například nechává čtenáře nahlédnout do pošramocených životů Madelaine a Gasparda, kteří si procházejí každý svou vlastní (specifickou) existenciální krizí. Na můj vkus sice autor nezachází dostatečně do hloubky, ale připouštím, že v tomto ohledu asi spíše záleží na konkrétních čtenářských preferencích. Dále pak Musso ozvláštňuje text změnami vypravěčských perspektiv, což příběhu dodává psychologickou plasticitu. Příjemným zpestřením by byla rovněž úvodní mini-kapitolka psaná originální du-formou. A když už jsme u výčtu obohacujících prvků, neopomeňme zmínit fiktivní úryvky z novin, citáty velkých mistrů, intertextuální odkazy k autorovým předchozím knihám a v neposlední řadě též zakomponování působivých reálií (z nichž zřejmě nejvíce zaujme pasáž o vzácných malířských pigmentech).

Ačkoli se tedy může Byt v Paříži zpočátku jevit prvoplánově, nedá se říct, že by tomu tak skutečně bylo. Naopak – když se zaměříme na detaily, zjistíme, že tento román bezpochyby obsahuje něco navíc. Není to sice kniha, pro kterou by bylo nutné okamžitě pádit do knihkupectví, nicméně jako oddechová polo-detektivní záležitost to vlastně vůbec není špatné.

 

byt v parizi obalka

 

Byt v Paříži / Un appartement à Paris

Autor: Guillaume Musso
Překlad: Andrea a Daniela Marešovy
Žánr: detektivní / mystery
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2019
Počet stran: 392
ISBN: 978-80-267-1450-7

Hodnocení: 72 %

https://www.albatrosmedia.cz/tituly/45678257/byt-v-parizi/


 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Rozhovor

Ondřej Neff: „Zůstávám věrný sci-fi."

neff perexONDŘEJ NEFF alias Aston je jeden z nejvýznamnějších českých spisovatelů science-fiction u nás. V nakladatelství Albatros vydává populární „verneffky" a trilogii Tajemství pěti světadílů. Velké oblibě...

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Vikingové a jejich Thor

vik 200Při vyslovení hesla „Vikingové“ si vybavím nádhernou přírodu severu, bojové drakkary a umění mořeplavby, tajemnou mytologii, nezlomné muže a v neposlední řadě i kulturu. Ať už bohatou historii obyvatel Skandinávie, či novodobé kulturní pro...


Literatura

Léčebné umění Hildegardy z Bingenu

lecebne umeni200V září vyšla v nakladatelství Esence naučná knížečka Léčebné umění Hildegardy z Bingenu, která nás poučí o tom, že příroda nabízí léčebné poklady. Podtitul Tradiční léčitelství zárukou zdraví a dobré kondice mluví za vše. Rádi byste se d...

Divadlo

Mezi námi děvčaty

Mezi nami devcaty 200V dubnu tohoto roku se na prknech Komorní Fidlovačky uskutečnila již stá repríza autorského debutu irské dramatičky a zároveň také herečky Elaine Murphyové. Slavnostní kulatou reprízu Little Gem si nenechala ujít ani samotná...

Film

Hrdinové Země bez zákona nemají s prohibicí slitování

zeme bez zakona plakatPremiéra americké gangsterky Země bez zákona, odehrávající se ve 30. letech v čase vrcholící prohibice, nemohla do Česka dorazit ve vhodnější dobu. Hlavní protagonisté, bratři Bondurantovi, v ní české publikum pro...