Rozhovor o nové desce i nenávisti v rohlíku s Xindlem X

Rozhovor o nové desce i nenávisti v rohlíku s Xindlem X

Písničkář Ondřej Ládek alias Xindl X momentálně chystá novou desku s půvabným názvem Láska. V tomto rozhovoru se o ní dozvíte různé zajímavosti. Xindla X také můžete vidět naživo v rámci jeho jarního turné, v nejbližší době například v pátek 30.3. na Rampě v Mariánských Lázních nebo 12. dubna v olomouckém U-klubu.

 

Mezi tvoje nejhranější písničky patří Anděl a Láska v housce. Očekával jsi právě od těchto dvou skladeb velký úspěch?

Já si myslím, že člověk většinou nenapíše písničku s tím, že se stane TOU úspěšnou písničkou. Spíš napíše spoustu písní a pak zjistí, že některé fungují líp než ostatní, a proto ji zvolí jako potenciální singl. V momentě, kdy jsem psal Anděla, říkal jsem si, že to bude taková blbůstka, kterou párkrát zahrajeme a potom se na to vykašleme. Po prvním koncertě mi bylo jasné, že to tak asi nebude. U Lásky v Housce to bylo podobný.

Co bys řekl na Nenávist v bagetě?

Bude na další desce (smích). Opravdu. Měl jsem pracovní název písničky, která se jmenovala Nenávist v rohlíku. V podstatě na to trochu hudebně navazuje, částečně i textově, ale nakonec jsme ji přejmenovali na Zlato, aby tam ty odkazy nebyly. Přeci jenom nová deska se bude jmenovat Láska, chtěli jsme totiž krátký úderný název, a proto nový singl se jmenuje úderně Zlato.

Co je nového na desce Láska. Jiný styl nebo nové hudební nástroje?

Novou desku, na kterou si budete muset počkat až do léta, respektive do konce léta, jsme nahrávali ve stejné sestavě jako Praxi relativity. S tím rozdílem, že Josef Štěpánek, který tam byl hostující v pár písničkách, je teď na celé desce. Takže je to kytarovější sound a je více pop – rockový. Hudební styly zase mícháme hodně do sebe, ale tentokrát je deska míň rappovaná a více zpívaná. Myslím, že je o něco temnější, než minulá deska. Napovídá tomu už název desky Láska, který je psaný se zlámaným ,,S”, protože je o tom, jak dnes všichni touží po lásce, a aby tu lásku získali, tak si myslí, že musí být slavní a bohatí, a proto se každý žene za slávou a bohatstvím. A právě na cestě za slávou a bohatstvím neváhá obětovat všechno, včetně lásky. O takových paradoxech ty texty vlastně jsou.

JJakým způsobem píšeš texty? Já třeba tvořím večer a pak, během spánku, mě napadne spousta věcí. Ráno si to zapíšu a jsem spokojená. Jak to máš ty? Tvoříš naráz nebo postupně?

To my, starší lidé, bychom vše mezitím zapomněli (smích). Já si musím hned všechno zapisovat. Prostě, když mě napadne dobrá věta, zapíšu si ji do mobilu. Potom mě napadne jiná věta, zapíšu si ji a najednou vidím, že je mezi nimi spojitost, a tak se zrodí téma. Když už máš téma, tak si můžeš sednout a psát jednu větu za druhou. Pak už zbývá je naskládat do správného pořadí. A je to. Většinou mi napsat písničku netrvá dlouho. Třeba i během jednoho odpoledne to jde. Jenže někdy je jedno odpoledne opravdu odpoledne. Někdy jedno odpoledne rozkládám do několika měsíců. Většinou proto, že tam není to pnutí: ,,teď to dopíšu”. U svých písniček nejsem honěný termínem, když ale píšu pro jiný lidi, vím, že mám třeba jedno odpoledne, kdy to musím napsat. Tak sednu a píšu. Tady je to jednodušší v tom, že je většinou hotová muzika. Je tam jasná atmosféra a jasný počet slabik, do kterých se musíš vejít. A omezení, který se mohou zdát být svazující, jsou často i inspirativní.

Už od 12 let píšeš písně. Jaké texty jsi psal tenkrát?

Od 12 let jsem psal muziku a texty v angličtině. Byly to takový plagiáty Guns N´ Roses a Beatles. Taky hodně vycházely z omezené slovní zásoby, až potom mi došlo, že jestli chci psát a texty něco říct, musím začít psát česky. Respektive jsem začal psát česky a pak mi došlo proč. Člověk se tak opravdu líp vyjádří. Navíc česky opravdu umím, zatímco v angličtině nikdy nerozeznáš drobný nuance. Přece nejde o to, něco říct, jde o to vychytávat nejlepší způsob, jak to říct i s podtextem.

Myslím, že vizuální podoba skladby – videoklip může hodně pomoci v pochopení podtextu. Ty se v něm ale především stáváš na chvíli hercem. Chtěl by sis někdy zahrát ve filmu? Popřípadě napsat k něčemu scénář?

K filmu mě to až tak moc netáhne, protože si filmování užiju právě ve videoklipech, kde to mám vyzkoušený. Ale myslím, že jsem si kolem filmu prošel hodně pozicemi, třeba jako scenárista Restartu nebo Comebacku. Navíc když do toho investuju částečně svoje peníze, kontroluji, co a jak se točí. Na druhou stranu jsem se teď nechal přemluvit do divadelního muzikálu Plantáž, kde jsem původně měl psát jenom písničkový texty na muziku Tomáše Poláka z MIG 21. Nicméně mi Plantáž přirostla k srdci, a když mi pak nabídli roli, nechal jsem se ukecat.

Takže spíš divadlo?

Ne nutně. Kdyby někdo přišel s filmem, který by měl dobrý scénář, proč ne … ale to je, myslím, slabé na české kinematografii. Většinou scénáře, kromě dvou, tří dobrých scenáristů, tvoří spíš vizuální filmy, kde příběh velmi pokulhává.

Máš nějaké místo, kde bys chtěl mít jednou koncert?

U sebe v obýváku, aby lidi jezdili za mnou a já se nemusel ,,harcovat” po cestách. (smích) Třeba by někdo zazvonil a řekl: ,,Dobrý den, zahrál byste mi tady tu písničku?” A já bych řekl: ,,Dobrý den, ano, ano, jasně, dva tisíce korun, děkuju”. Zahrál bych a bylo by. Akorát by se to muselo nějak domluvit s časem, abych třeba stihl koukat na svoje oblíbený seriály (smích).

Zdroj foto: bandzone.cz/xindlx


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Naše sestava je od počátku stejná, jen bubeníci "přibývají", říká Dája Šimíčková z kapely Prime Time Voice

daja 200I když vokální trio Prime Time Voice funguje dva roky, jde o zkušené zpěvačky - jmenovitě Marta Marinová, Taťána Roskovcová a Dája Šimíčková. Přesto toho stihly i za tak krátkou dobu společného zpívání požehnaně včetně CD Live. Nejen o zahraničních š...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Igor Orozovič: Kdyby čeština byla mezinárodním jazykem, mohly některé české písničky být světovým hitem

IgorOrozovic 200Igor Orozovič, člen činohry Národního divadla v Praze a také zakladatel Cabaretu Calembour, uvedl na svém YouTube kanále sérii šesti videoklipů, kterou příhodně nazval Rébusongy aneb Poznávačky. Diváci mají za úkol uhodnout, o kterou če...


Literatura

Povídky K.V.Raise - klasika v jiném světle

rais perexSe jménem Karla Václava Raise jsem se setkala poprvé na základní škole, když jsme v hodinách literatury probírali klasiky. Mezi ně K. V. Rais bezesporu patří. Nechápala jsem ale, proč se musím učit něco, co mě nebaví a čemu nerozumím. Taková četba pr...

Divadlo

Zhudebněná biografie překrásného děcka

200divDo Hradce Králové soustředila své tvůrčí síly dvojice Baláš - Brousek, aby v originálním zpracování mohla na scéně Klicperova divadla znovu ožít smyslná blondýna s ještě smyslnějšími iniciály.

...

Film

Přehlídka španělsky mluvených filmů začala v Praze a skončí v Hradci Králové

La pelicula perexJako každoročně se i letos v druhé půli února vynořila LA PELÍCULA, přehlídka španělských mluvených filmů (película = film), což obnáší díla nejen ze Španělska, ale i ze španělsky mluvících zemí americkýc...