Je Dívka poslední neandrtálskou ženou?

Je Dívka poslední neandrtálskou ženou?

Posledni neandrtalska zena, perex

Mám ráda příběhy z historie. Ukazují mi, čím naši předci procházeli, jak se jejich život vyvíjel a co ho ovlivňovalo. Z historických románů si vždy odnáším nějaké myšlenky. V okamžiku, kdy můj zrak spočinul na nové knížce od Joty, Poslední neandrtálská žena, málem se mi zastavil dech. Tenhle příběh musím stůj co stůj přečíst. Protože takhle daleko do naší minulosti jsem se snad v románové podobě ještě nikdy nedostala.

I oficiální anotace nakladatelství mne přesvědčuje, že tohle nebude dobrodružné povídání pro kluky, ale hezky zpracovaný román.

Dvě ženy, jeden osud, tisíciletí, která je dělí, a příběh, jenž je spojuje.

Před čtyřiceti tisíci lety zemi brázdí poslední rodina Neandertálců. Zdrcující zimu jich přežilo málo, ale Dívka, nejstarší dcera, právě dospívá a její rodina je rozhodnutá cestovat na shromaždiště a najít jí vhodného partnera. Netrvá však dlouho a nesmlouvavá země si vybírá svou daň a zanechává Dívku samotnou, aby se starala o nalezence Skrčka, a zároveň se vydala na pouť za zjištěním, co ještě zbylo z jejího druhu. Nebezpečná zima se rychle blíží a Dívka si uvědomuje, že má šanci svůj lid zachránit, i když to znamená obětovat kus sebe sama.

V současnosti pracuje archeoložka Rosamunde Galeová až do pozdní fáze těhotenství ve snaze odkrýt nově nalezené ostatky neandertálské ženy předtím, než porodí. Oba příběhy spojené sdílenou zkušeností porodu a raného mateřství zkoumají často tabuizovaná témata života ženy.

No řekněte sami, vy, kteří milujete historii, tomuhle prostě nelze odolat. Jsem maximálně napnutá a zvědavá jak se kanadská spisovatelka Claire Cameronová s tématem popasuje. Jak je totiž známo, o době pravěku není zas až tak snadné vyšátrat podklady, z kterých by bylo možné čerpat. Claire je přesto našla a než se vrhla na psaní tak i pečlivě prostudovala. Už jen proto má pro mě tenhle román svoji váhu. Že není založen čistě a jen na autorčině fantazii, ale opírá se i o těch pár známých informací.

Hezky zpracovaná obálka se skalami v podobě lidských hlav předem navozuje atmosféru i téma, kterým se kniha bude ubírat. Profily těch dvou lidí nás odkazují na příběh Rose, archeoložky, která učiní svůj životní objev v momentě, kdy vykope pravěký hrob se dvěma kostrami ležícími jakoby v pevném láskyplném objetí. A zároveň nás i posílá za Dívkou, neandrtálskou ženou bojující nejen o vlastní přežití, ale i o přežití svého rodu.

Přiznám se, že kdyby autorka příběh Rose vypustila, vůbec by mi to nevadilo. Z mého pohledu akorát v knížce zacláněla a ubírala prostor Dívce. Té, která mne naprosto uchvátila. Ale zpátky k těhotné archeoložce Rose. Ano, nemá to snadné. Je to žena silná a statečná. To každopádně. Připravená přivést na svět dítě v cizí zemi. Obětující velkou část svého života práci. Dříve, než porodí, potřebuje sehnat finance, aby v práci na neandrtálských nálezech mohla pokračovat. Po porodu bojuje s hormony až do té míry, že zvažuje, jestli jí to dítě vlastně stojí za to. Rose jako taková mi není sympatická. Je to sice prototyp moderní ženy, ale zdá se mi až přehnaně feministická, je nepříjemná a místy až hysterická. Kamarádit bych s ní rozhodně nechtěla.

Zatímco Roseiny kapitoly ve mně vzbuzují pocit, že knížek s podobným tématem si mohu přečíst spousty, u pasáží s Dívkou se mi tají dech, chci číst stále dál a dál, vědět co s ní bude, jak se se životem popere. Její dějová linie je velmi originální a myslím, že i velmi dobře propracovaná. Prostřednictvím Dívky a její rodiny mne autorka nechává nahlédnout do pravěku. Do doby, kdy neandrtálský lid žil úzce spjat s přírodou. To, jak tihle lidé fungují, jaké mají zvyky, jak myslí, to všechno je tak čisté a přirozené. I když z našeho pohledu žijí v drsných podmínkách svoje drsné životy, vidím skrze jejich rituály a tradice samou podstatu života.

I Dívka je v očekávání. Ví, že její rod stojí na pokraji vyhynutí a je odhodlána udělat vše proto, aby své dítě přivedla na svět živé a zdravé. Protože se ale ocitá sama, bez rodiny, nemá to vůbec snadné. Naštěstí se jí do cesty připlétá Skrček nebo starý lev. Právě propletení Dívčina osudu s osudem staré divoké šelmy je velmi zajímavým náhledem do toho spojení s přírodou. I Dívka se v knize stává Matkou. Ale jak to s ní a jejím miminkem bude, to si přečtěte sami.

Poslední neandrtálskou ženu rozhodně doporučuji k přečtení. Autorka píše čtivě, stránky odsýpají. Umí dobře vykreslit jak prostředí, tak charaktery postav. Jsem si jistá, že Dívku a její život si zamilujete stejně jako já. A jak to budete mít s Rose, to by mě docela zajímalo.

Posledni neandrtalska zena

Název: Poslední neandertálská žena (The Last Neanderthal)
Autor: Claire Cameron
Žánr: Světová literatura, Historický román
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2018
Počet stran: 288
Zdroj foto: Jota
Odkaz na web: Jota

Veverčák Píťa se vrátil

Veverčák Píťa se společně s hajným Petrem objevili v knize Víš, kde jsou děti stromů? a nyní se vrací v titulu Kde si Píťa chladí tlapky? Nakladatelství Kazda

Ženy, které milují příliš a doufají, že se jejich partner změní

Doufáte, že se váš partner, který vám ubližuje, změní? Ne, nezmění! Kniha z nakladatelství Portál psychoterapeutky Robin Norwood je o citové závislosti ve vztazích a pomáhá ženám najít cestu k sobě a odejít z nevyhovujícího vztahu. Je plná skutečných příběhů žen, které milovaly příliš… Nakladatelství Portál

Josef Albrecht - Klenoty naší krajiny

Klenoty nasi krajiny 200Pod názvem Klenoty naší krajiny se představuje nový osmidílný dokumentární cyklus, který se zabývá mimořádnými oblastmi v Chráněných krajinných oblastech.  Provázet nás tímto pořadem bude Miroslav Vladyka. Chcete-li v...

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com

Žena ve stínu slavného muže

ella200V knize Vařila jsem pro Picassa, kterou vydalo nakladatelství Metafora, jsme se mohli ponořit do fantazie autorky, která do svého příběhu zakomponovala samotného kubistického mága Picassa. Tentokrát znovu půjde o románovou podobu, ale založenou na reálné...

V rouše beránčím aneb když se zlo dědí

v-rouse-berancim 200Vydavatelství Bookmedia se opět pustilo do beletrie a vydalo finskou detektivku V rouše beránčím od Simo Hiltunena.

...

Festival DIVADLO: demonstrace v Rusku, válečné Japonsko i Ingmar Bergman

ljud invasionMezinárodní festival DIVADLO oslaví od 12. do 20. záři v Plzni dvacáté narozeniny. V hlavní části připravil pro návštěvníky do 16. září přes 40 představení předních zahraničních a domácích divadel, v rámci epilogu pak 17. ...

Masaryk – o nezlomném boji za ideály

masaryk-film-perexNa plátna českých kin vstupuje dojemný příběh, který se věnuje osudu velvyslance a pozdějšího československého ministra zahraničí Jana Masaryka. Dějová linie se opírá o diplomatickou kariéru a napínavý životní osud bohéma s duševní c...