Jak se utvářejí naše české minulosti?

Jak se utvářejí naše české minulosti?

Tisk

Konstrukce minulostiKamil Činátl se již v knize Dějiny a vyprávění (recenzováno zde - http://www.kultura21.cz/literatura/3092-palackeho-djiny-vytvoily-pedstavu-o-narodni-minulosti) zabýval dopadem Palackého monumentálního dějepisného díla na formování národních představ o minulosti. Ve své další práci Naše české minulosti ovšem opustil 19. století a zacílil naopak na současnost. Všímá si, jak jsou utvářeny nynější představy o (nedávné) minulosti, zejména té spjaté se čtyřicetiletou nadvládou komunistického režimu.

 

Zjišťuje v takovém počínání leckdy až s divadlem související inscenační manýry, které se mohou vztahovat třeba k organizovaným "manifestacím souhlasu", několikrát pořádaným v Národním divadle (za německého protektorátu 1942, při podpisu "anticharty" 1977). Ostatně samotné jeviště Národního divadla často posloužilo jako symbolické "teatrum mundi", zvláště pak v dobách zlomových dějinných událostí.

Autor ukazuje, jak fungují vzpomínkové mechanismy, na řadě materiálově bohatých průzkumů literatury (jak beletrie, tak učebnic či různě utvářených pamětí, sepisovaných zejména herci) a rovněž fotografických, filmových i televizních dílech. V jedné z kapitol nazvané přímo Herecké paměti se dotýká aktualizace někdejších stanovisek či skutků - třeba i fiktivních - tváří v tvář přelomovým událostem. Dokládá to třeba seriálem smyšlených státotvorných hereckých monologů Hrdinové okamžiku, známých hlavně díky Krejčíkovu stejnojmennému televiznímu cyklu z počátku 60. let.

Konstrukce minulosti lidice

Zájem o soukromé i profesní osudy známých hereckých osobností, ať již spojených s divadlem nebo filmem (nejčastěji obojím), je prokazatelný po mnoho desetiletí. Ovšem rozličné verze těchto pamětí se mohly v jednotlivostech i lišit - například u Lídy Baarové, někdy se různilo i celkové uchopení tématu (před rokem 1989 a po něm). A Činátl nachází i vyslovené falza, jak dokládá na smyšlenkách Miroslava Batíka ohledně vzpomínání na Jana Wericha. Připojuji, že takové počínání nebylo výjimečné: pisatelé takových textů především prozrazují chabou znalost toho, o čem píší, neboť přebírají i zjevné chyby.

Jako příklad může posloužit psaní o herečce Haně Vítové. Tvrdívaly se o ní všelijaké polopravdy, týkající se hlavně soukromí, ale především jí bylo přisouzeno účinkování v postapokalyptické sci-fi Konec srpna v hotelu Ozón (1966), ačkoli s ním nemá vůbec nic společného. Odkud pochází tato smyšlenka? Na počátku nejspíš stál omyl manželů Bartoškových, kteří jej zanesli do svého encyklopedického soupisu Filmové profily (1990); stačila totiž chvilka nepozornosti a z příjmení Vítková (právě Hana Vítková ve zmíněném snímku hrála) vypadlo písmenko "k". A rázem se vynořila Vítová...

Bez ověření tento údaj převzal Martin Švehlák, když v Refkexu otiskl rozsáhlou studii o Haně Vítové (1994). A kdybychom zalistovali před deseti lety vydanou knihou Hana Vítová - cesta ke šmíře, nestačili bychom se divit, jaké nehoráznosti její autor Rudolf Mihola vyplodil. Nejenže Vítové opět přisoudil účinkování v tomto filmu, ale především si vybájil další její komentáře, jako kdyby se právě jemu důvěrně svěřovala, jaké měla z natáčení pocity. Jeho nehorázné lži kolují možná podnes.

Kamil Činátl oprávněně tvrdí, že nejvlivnějším paměťovým médiem jsou pohyblivé obrázky (ať již je šíří film, televize, různé nosiče nebo internet). Upozorňuje na to, že divácky úspěšné filmy o minulosti nejsou jen výrazem historické kultury, ale zároveň formují obecně sdílené představy o této minulosti. Podle něho to platí pro historické (pseudo)rekonstrukce Otakara Vávry, seriál F.L.Věk a nejnověji zřejmě též o dramatu Hořící keř. A dále z tohoto formativního hlediska rozebírá filmy, které se vracejí k válečným i poválečným traumatům, jako jsou Lidice a Habermannův mlýn, nebo mimořádně oblíbený televizní seriál Vyprávěj, pokrývající éru komunismu i první období po jeho pádu.

Konstrukce minulosti Vypravej

Celou jednu samostatnou kapitolu dostal major Zeman a jeho 30 případů, byť v podobě zbytečné zúžené jen na diskuse vedené kolem jeho prvního uvedení roku 1999, kdy ke každému dílu byly přiřazeny vysvětlující doplňky, které chtěly vylíčit skutečný průběh událostí, z nichž Zemanovy případy více či méně dezinterpretačně vycházely. Činátl však neřeší, ztratil-li tento seriál v důsledku následně častého uvádění svou provokativnost, eventuálně škodlivost. Nebo publikum vůči němu otupělo?

Kniha Naše české minulosti vnímám jako cenný příspěvek nejen k poznání konstruktů minulosti, nýbrž také k objasnění mechanismů, jak vznikají, mění se a upevňují. A odečítám z ní, že existuje tolik (subjektivních) minulostí, kolik jedinců ji na základě nějakého zpodobnění prožívá a definuje. Činátl své pojednání uzavírá takto: "Vzpomínáme, abychom afektivně prožili, a tak hodnotově zpevnili naši osobní identitu. Vzpomínáme, protože je to hra, která nás baví, máme radost z rozpoznávání sebe sama na pozadí našich společně obývaných minulostí."

Kamil Činátl: Naše české minulosti.
Vydala nakladatelství Lidové noviny a Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2014. 364 stran.

Hodnocení: 80%

Foto: kniha, Česká televize - www.ceskatelevize.cz, www.radio.cz 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Vinylovehodiny.cz: „Honza ten nápad viděl někde na cestách a uvízl mu v hlavě“

vinylove hodiny 200Rádi bychom vám v tomto rozhovoru představili mladou designerskou dvojici – Kateřinu Dobískovou a Jana Čížka z Olomouce - která vyrábí hodiny ze starých vinylových desek. Vystupují pod značkou vinylovehodiny.cz, recyklují staré desk...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

V Českém Brodě se učili filmem a oslaví to festivalem

ucime se filmem 200Učíme se filmem je název projektu spolupráce, na kterém pracují místní akční skupiny z okolí Českého Brodu. Partnerem tohoto vzdělávacího projektu je občanské sdružení Harvest Films, jehož úkolem je odborné pora...


Literatura

Autorce Šťastného blogu vychází třetí kniha

dobra tak akorat perexJste-li fanoušky „Šťastného blogu“, asi už víte, že se na pultech českých knihkupectví objevila v pořadí třetí kniha Barbory Šťastné, tentokrát s názvem Dobrá tak akorát. Ve zkratce by se dalo říci, že...

Divadlo

Divadelní festival v Avignonu

avignon 200Největší, nejproslulejší, nejoblíbenější, nejnavštěvovanější... ještě mnoho dalších nej má divadelní festival  - či spíše festivaly - v Avignonu.

...

Film

Jak došlo ke zrození kinematografického času

zrozeni kinematograf casu perexPlynutím času ve filmu se v minulosti zabývala řada tuzemských badatelů: neznámější je rozhodně úvaha Jana Mukařovského, napsaná ve 30. letech, z pozdějších lze zmínit aspoň studie Stanislava Ulve...