Jesličky: Staré nové písničky – duchovní písně, které rozšíří vaše kulturní obzory

Jeslicky 200Jesličky (staré nové písničky) je velmi obsáhlé dílo autora Fridricha Bridelia, které vydal Host – vydavatelství, s.r.o., Brno v roce 2012. Úkolem této edice je pohled na rozdílná zpracování duchovních písní z několika úhlů. Najdete tady ucelené názory a postoje znalců a odborníků v této oblasti. Kniha je na svých čtyřistaosmdesáti stranách podrobným průvodcem v rozdílnosti jednotlivých interpretací. Kromě názorů v textu najdete i mnoho poznámek „pod čarou“, které dovysvětlují případné nesrozumitelné nebo méně pochopitelné formulace.

Duchovní písně byly od svého prapůvodu určeny ke zpěvu, ať jednotlivce nebo společnému a jednoznačně byly určeny ke sluchovému vnímání. Názorným doplněním textového zpracování této edice je nahrávka kompletního repertoáru písní Jesliček, která je přiložena ke knize a je vlepena na vnitřní straně zadních desek knihy. Nahrávka o délce 80 minut je koncipována jako hudební průvodce celou edicí a snaží se zprostředkovat úplnější a dokonalejší představu o zvukové podobě každé písně. Nádherně jsou tu vidět, lépe řečeno slyšet, rozdíly v povaze jednotlivých písní, pestrost a různorodost jejich využití. Najdete tu i upozornění na rozlišnost mezi původními a předělanými verzemi.

Písně byly a jsou zapojovány do modliteb podle charakteru – ať už soukromé, či společné. Je tu dobře vysvětleno, které písně se používaly například při rozjímání a které byly vhodnější třeba pro hromadnou produkci. Vycházíme – li z toho, že se v rámci edice pohybujeme v 17. století, je třeba si uvědomit, že tehdy společnost nebyla zvyklá na koncerty v takové podobě, jak je známe dnes. Vystupující a obecenstvo byli odděleni pouze tehdy, kdy měly písně plnit funkci divadelní, doprovodné, anebo obřadní.

Na straně 227 začíná podrobné rozdělení zpěvů – kostelní, literátský, žákovský a další zpěvy při různých příležitostech, například kolední a obchůzkové, domácí, zpěv při jesličkových pobožnostech a mnoho jiných zpěvů, kterých skutečně nebylo málo. Každá příležitost si žádala jiné provedení. Se zpěvy souvisely i doprovody, které se svou podstatou a provedením samozřejmě také lišily. Mohly být (byly a v současnosti i jsou) nejčastěji varhanní, často byly zpěvy upravené jako improvizované dvojhlasé nebo vícehlasé úpravy, sólové zpěvy měly svoje nezastupitelné místo.

Jeslicky

Kancionál Jesličky obsahuje české kancionálové písně, které vznikly původně v 16. století, některé ale ještě mnohem dříve. Všechny jsou však přehlídkou, na tehdejší dobu, standardní spisovné češtiny. Setkáme se v nich ale také s dlouhou řadou výrazů, které jsou dnes méně známé nebo zcela neznámé a málo používané. Pro účel jejich objasnění je na straně 391 Diferenční slovník, který odhaluje význam slov, která nám mohou znít cize a nesrozumitelně. Jesličky jsou rozčleněné podle určité logiky. Z Obsahu je patrné, co tu najdete. V první řadě Předmluvu, aneb co všechno tato edice nabízí. Podle jednotlivých kapitol se snadno zorientujete – KRÁLI Jeruzalémskému, PORATE aneb Písně adventní, Rozjímání o nebi v noci na jitřní Božího narození, Písně vánoční o narození Syna Božího a mnoho dalších přínosných kapitol. Z obsahu ještě namátkou: Ediční poznámka, Transkripční poznámka, Textově kritický aparát, již zmiňovaný Diferenční slovník, Prameny a literatura, Abecední seznam, Jmenný rejstřík, Obrazové přílohy nebo Údaje o nahrávce. Najdete tady toho opravdu mnoho.

Na zpracování jedinečného sborníku se podílela celá řada lidí, ať už znalců z této oblasti nebo studentů. Jim všem patří Poděkování v samém úvodu této knihy. Budiž vám tato edice pomůckou v tom duchu, ve kterém vznikla.

Název: Jesličky (staré nové písničky)
Autor: Fridrich Bridelius
Žánr: Naučná/ kancionál
Lektoři: prof. Dr. Marie-Elizabeth Ducreux a doc. Mgr. Jan Malura, Ph.D.
Edičně připravili: Pavel Kosek, Tomáš Slavický a Marie Škarpová
Obálka a typografická spolupráce: Boris Mysliveček
Redaktorka: Alena Němcová
Sazba písmem Times New Roman a litografie obálky: Robert Šváb
Notosazba: Tomáš Slavický
Vydal: Host – vydavatelství, s.r.o., Brno
Rok vydání: 2012, 918. publikace, vydání první, vázaná
Počet stran:  480
ISBN: 978-80-7294-918-2

Petr Klemeš: „Program nám letos narostl o několik set procent.“

chillibrani 200Festival milovníků pálivého Chillibraní se bude konat 5. září 2015 na brněnském koupališti Riviéra. Připraven je celodenní program pro děti a dospělé, kterému dominuje soutěž Mistrovství ČR a SR v pojídání pálivého - Chilližrout 2015. O to...

Jiří Anderle – Láska za lásku

laskazalasku perexBohumil Hrabal řekl:
Vzpomínka je druhá přítomnost.
A někdo jiný řekl:

Williama Wistinga čeká další případ

na dne 200V nakladatelství Kniha Zlín vyšla další detektivka s komisařem Williamem Wistingem. Tentokrát se jedná o jedenáctý díl s názvem Na dně.

...

Divadlo ve Zlíně uvede premiéru Muže pod postelí

muz pod posteli200Docela jiného Dostojevského, než jak jej mnozí znají: Dostojevského komediálního, zábavného a zároveň zajímavého, který přinese vhled do žárlivostí zatemněné duše jednoho muže. To je téma novinky, kterou Městské divadlo Zlín uvede v pre...

Jak ideologie pronikaly do filmu

Film Europe PEREXDistribuční společnost Film Europe, ačkoli na takovém podnikání sotva může něco vydělat, už drahnou dobu zásobuje českou i slovenskou veřejnost legendárními, ještě v dobách předzvukových vzniklými filmy, od jejichž natočení mnohdy uplyn...