Benátská noc: ohlédnutí
Kultura21.cz

Benátská noc: ohlédnutí

200 nocUž je to více než týden, kdy skončil jeden z největších hudebních festivalů u nás. O čtyřech dnech hudby, kterou nabídla Benátská noc, jsme vás průběžně informovali. Jak to ale na akci vypadalo mimo hudební stage, co nabízel areál a proč se rušily kapely?

Byl to druhý ročník na nové adrese. Ačkoliv je zastánců Malé Skály požehnaně, tak i Vesecký areál má bezesporu své kouzlo. Travnaté plochy a stráně dodávají nejen malebnosti, ale i praktičnosti. Navíc asfaltové cestičky bez diskuze usnadňují přístup imobilním návštěvníkům. Těch bylo tradičně na Benátské dosti, organizátoři obstarali i pohodlné plošiny. K dalším zásadním pozitivům letošního ročníků patřilo dostačující množství mobilních toalet a korýtek s vodou. Velké plus pak získávají i ‚sněžná děla‘ a hasiči, kteří s ledovou vodou nešetřili. Extrémní teploty si žádaly sem tam pořádné ochlazení!

noc1

Co se týče nabídky jídla a pití v areálu, pravidelní návštěvníci akce těžko zaznamenali změnu. Benátské už je několik let věrný Gambrinus a ty tam jsou doby, kdy si člověk mohl dopřát Colu, protože dnes už má pod palcem většinu festivalů limča, kterou když milujete, nic neřešíte. Ti co jí nemilují, tak využívali stánky před areálem, kterých i letos bylo požehnaně.

Festival se opět přidal do řady open air akcí, které dbají na čistotu. Pytle pro tříděný odpad a zálohované kelímky nesli značný podíl na tom, že areál byl po celou  dobu trvání relativně čistý.

Seškrtaný program - seškrtané náklady?

To, že na Benástké občas docházelo k rušení programu kvůli nepříznivému počasí, všichni brali. A i letos došlo na škrtání v programu, tentokrát ale vinu nenesly vnější vlivy. Mezi čtyřmi chybějícími byli slovenští taneční Peter Bič Projekt, kvůli nemoci v kapele. Tahle partička byla dramaturgicky rozhodně nejvzdálenější od zbytku festivalu a tak se jejich neúčast s nějakým ohromným zklamáním ze strany návštěvníků nekonala. Co ovšem způsobilo už na konání akce značný poprask, bylo vyškrtnutí Skyline. Oficiální FB Benátské prozradil, že za to mohou ‚technické důvody‘, ale na mnohé dotazy návštěvníků i fanoušků kapely, co přesně znamenají technické důvody, zodpovězeno nebylo. „Těšili jsme se a za nás bylo vše ready, ale naše sobotní vystoupení bylo zrušeno ten den odpoledne ze strany pořadatele a následně bylo domluveno, že na festivalu budeme hrát příští rok,“ prozradil Kultuře21 Radek z kapely.

Na technické důvody pořadatelé svedli i zrušení Žlutého psa. „Skupina Žlutý pes se důrazně ohrazuje proti tvrzení organizátorů, že zrušila své vystoupení na Benátské noci. Pravý opak je pravdou. Naše vystoupení zrušili sami organizátoři několik dní před festivalem, přestože jsme byli uvedeni v oficiálním programu a na vystoupení jsme byli připraveni. Fanouškům se omlouváme,“ vzkázala kapela do médií. Spekulace, o nedostatku financí pro vyplacení honorářů, vyvrcholili zrušením Ivana Hlase a jeho kapelníků. Zpěvák den poté vyvěsil na své oficiální stránky krátký vzkaz, proč došlo k této nepříjemnosti. „Až teď bych rád vysvětlit, proč jsme nehráli na Harfě a na Benátské noci, kde jsme byli inzerování. Bylo to na přímou prosbu organizátorů, kteří z technických důvodů nemohli koncert uskutečnit. V druhém případě kvůli počasí a velkému úbytku návštěvníků vznikla jistá platební neschopnost. A tak jsme slušně, ale smutně, vyhověli s tím, že to příští rok všechno vyjde. Byli jsme s Triem jako vždy natěšeni na hraní, a že jsme se s vámi nepotkali, opravdu nebyla naše vina,“ tento obsah se stává docela zásadním.

noc

Oficiální prohlášení pořadatelů, ve kterém by použili k osvětě více než jen kouzelnou frázi ‚technické důvody’, by pak nemuseli mít za následek podezírání, že festival trpěl nedostatkem financí. Pořadatelé se ale právě proti tomuto tvrzení jasně ohrazují.

Co také způsobilo rozruch velkých rozměrů, byl TOI TOI camp. Při nedělním poledni začali ze stanového městečka mizet sprchy, kohoutky s vodou a později i oplocení a mobilní záchody. Avizovaná doba kempu s plnými službami měla být po celou neděli, bez diskuzí se tahle nepříjemnost stala ohromným průšvihem festivalu. Po desítkách urgencí na facebookovém profilu se organizátoři omluvili a slíbili, že to pro příští ročník napraví. Mediální kanály také způsobily lehké rozčarování, komunikace na sociálních sítích zkrátka nefungovala dle standardu. Zejména právě v zodpovídání dotazů na facebookových stránkách a kvalitou videí na Youtube kanálu.

I přes pochybné rušení kapel, skandální stanové městečko a sem tam jiný vroubek (třeba  v podobě dvou současně hrajících stage), vládla ale v areálu i za jeho branami úžasná atmosféra. Horečnatá vedra, pařící slunce a především hudebně úžasné zážitky ve výsledku v paměti zůstanou déle, než technické nedostatky. Pořadatelé oznámili, že už nyní pracují na příštím ročníku a chystají se dovést světovou hvězdu. Tak doufejme..

Benátská noc /25. – 28. července 2013/ Vesec u Liberce
Čistota festivalu: 80%
Sociální zařízení: 80%
Volnočasové aktivity: 70%
Informovanost a ochota bezpečnosti: 80%
Sociální sítě, informovanost: 40%
Nabídka jídla, nápojů: 80%
Celkové hodnocení festivalu: 72%

Zdroj foto: Klára Mothejzíková

Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Jan Bílý: Zapomínáme, že čas je cyklický

janbily perexKdyž jsem četla knihu Jana Bílého Živoucí kruh, poněkud jsem se tématu obávala. Už v prvních chvílích mne však neuvěřitelně nadchla a přečetla jsem ji na jeden zátah. Návrat do cyklického času se ukázal jako logická cesta duše, ...

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Doreen Virtue: Karty, jež odhalí smysl života?

doreen virtue karty smyslu zivotaVánoční čas – to je nejen příjemné rozjímání, ale také bilancování. Pokud cítíte zoufalou prázdnotu, protože váš život není naplněný tak, jak byste si přáli, nevíte, kam se sami se sebou vrtnout, pak ještě před...

Teror. Dechberoucí soudní proces v divadle Reduta v Brně

brno perexFerdinand von Schirach (narozen v roce 1964) je berlínský advokát, spisovatel  a dramatik. Jeho romány „Pád Collini“ a „Tabu“ jsou prodávány v milionech, jsou to dnes už mezinárodní bestsellery, publikované ve více než 40 z...

Udeľovanie cien Slnko v sieti za rok 2019: Sú to skvosty, ktoré nie sú jednoducho dosiahnuteľné

slnko v sieti 200Slávnostné odovzdávanie cien Slnko v sieti za rok 2019 sa uskutočnilo 9. septembra v priestoroch bratislavskej Starej tržnice. Tohtoročný jubilejný desiaty ročník ponúkol pohľad režisérov aj na rúškom zahalenú smrť, či nedostatok pozor...