Dějiny smrti a jiné kratochvíle

Dějiny smrti a jiné kratochvíle

Dejiny smrti 2Co je to SMRT a co se za ní skrývá, to přitahovala lidi od pradávna – zřejmě od okamžiku, kdy si počali uvědomovat svou smrtelnost. Z pravěku jsou doloženy nejrůznější způsoby pohřbívání, avšak lze se jen dohadovat, jak smrt byla vnímána. Že se jedné o téma stále přitažlivé, dokládá i rozsáhlá výstava před několika lety uspořádané v Praze zásluhou Národního muzea – recenze ZDE

Nyní vychází objemná, více než sedmisetstránková kniha Dějiny smrti, kterou napsal Philippe Ariès (1914-1984), spadající do okruhu historiků sdružených kolem časopisu Annales. Nebyla to jediná podnětná práce, kterou (nejen odborné) veřejnosti nabídl, význačná je rovněž u nás dosud nepřeložená práce o dějinách dětství, která prokazovala, že samotný pojem dětství je konstrukt až posledních staletí, ve středověku bylo dítě vnímáno (i oblékáno) jako malý dospělý. Naštěstí tento spis inspiroval český a do českého prostředí se nořící pohled na danou problematiku v kolektivním spisu Děti a dětství – od středověku na práh osvícenství, které víceméně potvrzovalo Arièsova zjištění (blíže ZDE).

Jak francouzští „análníci“ vnikli do hájemství všedních dnů
Dějiny smrti, které poprvé – rozdělené do dvou svazků – vyšly před dvěma desetiletími a dnes jsou sotva sehnatelné, vydává nakladatelství Argo znovu, tentokrát v jednom objemném svazku, opatřeném stručným doslovem Daniely Tinkové. Dějny smrti dokládají, že zájem francouzských historiků buď směřoval k syntéze, shrnující dostupné informace o určitém jevu, a nebo se soustředil na podrobné poznání nějaké jednotliviny, skrze kterou autoři chtěli postihnout mentalitu a všední život dávno odvátých (a v tomto ohledu i zapomenutých) epoch, u nichž se do nedávna popisovaly jen události politické, spojené s vladaři a jejich činy, později přistoupil důraz na hospodářské a sociální dějiny.

Dejiny smrti 3

Teprve „annalističtí“ dějepisci se snažili přiblížit každodennost všední lidské existence. Buď podobně jako Ariès zpracovávali komplexní náhledy, anebo se soustředili takříkajíc na výmluvné detaily, vytěžené z pečlivých archivních sond. Třeba takový Emmanuel Le Roy Ladurie se ponořil do konkrétních případů, které též souvisely s blízkostí smrti, protože ta se vznášela jak nad krutě pronásledovanými kacíři (Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324), tak nad vražednými půtkami znesvářených měšťanů (Masopust v Romansu). Georges Duby nás obeznámil s pojetím středověké bitvy coby nápodoby rytířského turnaje, avšak s přítomností smrti až příliš hmatatelné (Neděle u Bouvines 27. července 1214). A Ginzburgova kniha Sýr a červi, která pojednává o střetu svobodomyslného mlynáře s inkvizicí, se dokonce dočkala filmového ztvárnění - snímek Kacíř Menocchio vysílá Cinemax od počátku letošního roku.

Smrt obklopuje nejen umírající, ale i pozůstalé
Dějiny smrti jsou rozděleny do dvanácti oddílů, které podrobně zkoumají vše, co s majestátem smrti souvisí. Všímají si, jak člověk reagoval (a vlastně stále reaguje) na poznání, že jeho fyzický zánik se neodvratně blíží. Autor zjišťuje, že smrt je svým způsobem „ochočená“, že lidé vcházejíci do věčnosti ji přijímají jako završení pozemské existence a náboženská víra jim pomáhala (pomáhá) překonávat strach z prázdnoty. Umírání bylo mnohdy veřejné (třeba u panovníků či velmožů) a kolem jedince spočívajícího na smrtelném loži se odehrávaly různé obřady na rozloučenou.

Dejiny smrti 4

Ariès předestírá institut hřbitovů coby míst pohřbívání, dotkne se osud „prokletých“, zevrubně prochází představy o posmrtné existenci, zmiňuje strach z věčného zatracení i vynoření očistce, obhlédne zádušní mše a vůbec smuteční obřady v dnech pohřbu i po nich. A neopomene ani tak důležitou záležitost, jakou jsou závěti. Také se pozastaví u podoby hrobu, u náhrobků a sarkofágů, u náhrobních nápisů oslovujících kolemjdoucí. Ale také se dotkne strachu, který smrt mohla vzbuzovat proto, že byla zdánlivá a byl pohřben živý, jen zdánlivě zmrtvělý nešťastník (jak to poutavě rozpracoval Poe v povídce Předčasný pohřeb). Možná ještě děsivější byla představa, že by mrtví mohli z hrobů vycházet jako příšery ohrožující živé – víra v upíry, zombie apod. je v tomto kontextu příznačná. A vyprávění směřuje k dnešku, k „modernizaci“ smrti, která z domáckého prostředí uniká do samoty odosobněných nemocnic a tak říkajíc pod dozor lékařů a sester v bílých pláštích. Pro současnost je patrná snaha smrt vytěsnit z našeho povědomí, vlastně bychom rádi stáří i smrt nejraději odsunuli někam za obzor, mizí i obřadná loučení se zesnulým.

Dejiny smrti

Dějiny smrti stále inspirují
Dějiny smrti, čtivě přeložené Danuší Navrátilovou, jistě osloví každého vnímavějšího čtenáře, Ariès se nenechal zahltit vyumělkovanými konstrukcemi a senzacechtivostí, píše srozumitelné a opirá se o množství názorných dokladů, které sbírá nejen ve Francii, ale i za jejími hranicemi (v Anglii, v Rusku…). Kniha dozajista inspirovala i české dějepisectví: již zmíněná Daniela Tinková se v chystané publikaci Bez zpěvu a bez zvonění zabývá otázkou sebevražd (to byl vlastně hrdelní zločin, odsuzující nebožtíka k pohřbení mimo posvěcenou půdu). Další autoři se věnují např. pohřebnictví - jak je tomu v právě vydané Bůžkově knize Smrt a pohřby Ferdinanda I. a jeho synů. Ostatně ani filmaři nezaháleli: s mimořádnou věrností historickým zjištěním vylíčili ve Smrti Ludvíka XIV. deprimující, duši devastující pomalé umírání tohoto slavného francouzského panovníka.

Philippe Ariès: Dějiny smrti
Původní název: L’Homme devant la mort
Překlad: Danuše Navrátilová
Doslov: Daniela Tinková
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2020. 759 stran
ISBN: 978-80-257-3251-9
Informace o knize: Dějiny smrti - KOSMAS

Nevěřící, odejděte! (nebo vás zabijeme)

Nakladatelství Pavel Mervart vydalo cennou knihu o pronásledování křesťanů v zemích, které vyznávají islám (tedy zdaleka nejen v arabských). Nazývá se NEVĚŘÍCÍ, ODEJDĚTE! a sepsal ji MICHAL ŘOUTIL. Nakladatelství Pavel Mervart

Atlas ohrožených živočichů

Po více než roce od publikace Atlas vyhubených živočichů přichází duo Radek Malý a Pavel Dvorský (tentokráte i s pomocí manželky Pavly) pod hlavičkou nakladatelství Albatros s další poučnou knihou nejen pro děti Atlas ohrožených živočichů. Albatros Media a.s.

Richard Nedvěd: „Na nemožné situace se nepřipravuju a na ty možné je nemožné se připravit, protože není možné předpokládat, že budou opravdu možné. Zkrátka, je to nemožné. Ale práce s obecenstvem mě prostě baví (smích).“

nedved richard200Kouzelník a komik Richard Nedvěd se stává stále čím dál tím více populárním díky jeho skvělým nápadům, jejichž hlavním aktérem není jen on sám s jeho kouzly, ale také samotní diváci. Touhle interakcí mezi ním i samotn...

Petr Janda užívá nekonečnej kyslík. Nové album Olympicu je plné živé muziky a silných příběhů!

„Jdu, kam mý nohy jdou, a tam, kde plyne proud. Nesmím se ohlížet, už vůbec ustrnout…,“ zpívá Petr Janda v písni „Šrám, co se nezahojí“, která má silnou melodii i text. Na novém albu Olympicu „Kaťata“, které vznikalo v době pandemie, je znát, že opravdu neustrnul. SUPRAPHON a.s.

Architektonické slohy - obrazový průvodce
slohyKniha Owena Hopkinse Architektonické slohy využívá rozsáhlého obrazového materiálu, s jehož pomocí autor popisuje nejen historický vývoj, ale i charakteristické prvky u téměř 300 staveb. Výsledkem je přehledný obrazový průvodce.

Pekáč buchet slupnete jako malinu

pekac buchet 200Pekáč buchet je v pořadí čtvrtá kniha, která spisovatelce Kateřině Petrusové vychází v Nakladatelství Fragment. Nezabývá se žádnými vážnými tématy, ale dokáže ženám nabídnout přesně to, co chtějí. Pekáč buchet je klasická love story, kt...

Vánoční festival v divadlech Rokoko a ABC

vanocni festival divadlo rokoko abcDruhý ročník originálního jednodenního divadelního festivalu se uskuteční v sobotu 8. prosince. Podtitul vánoční skutečně přinese zážitky týkající se největších svátků v roce. Divadelní hry, doprovodný program a...

Zlodějka knih, The Book Thief, by Brian Percival s oslnivou Sophie Nélisse v hlavní roli

zlodejka perexOslnivá Sophie Nélisse v hlavní roli Liesel Memingerové, dívky, která neměla to štěstí, aby prožila plnohodnotné dětství. Tehdy její rodině udělala čáru přes rozpočet druhá světová válka a holocaust. Při pohledu na úvod filmu si člověk chtě n...